Page 1 of 1

Spørsmål angående trim på mc

Posted: 29 Aug 2023 21:14
by Tysje
Jeg har kjøpt en brukt mc i Oslo, den kom med ikke original potte og litt annet småplukk, så nå nettopp på vegvesen.no at man kan få 3 prikker for og kjøre med trimmet moped/motorsykkel og har allerede 5 prikker pga dårlige valg..(fart i bil) betyr det at jeg kan bli stoppet og om politiet da ser det er trimpotte at jeg mister alt kjørerett i 6mnd? Eller får jeg ikke prikker før jeg da eventuelt hadde ikke kommet gjennom sjekk hos vegvesenet?

Bedriften jeg kjøpte sykkelen av har sakt de skal finne original potte og gi meg den men har ikke hørt noe enda.. jeg kjører selfølgelig pent og godt innafor fartsgrenser men kan ikke risikere og miste lappen da jobben hadde ryki like fort..

Hjelp... holder det og sette på org potte eller må jeg fjerne alt av trim? Ellers må jeg bare selge sykkelen og kjøpe noe helt orginalt da eneste orginal del jeg er blidt lovet er potta

Er en ktm duke 690 r

-Tysje

Re: Spørsmål angående trim på mc

Posted: 29 Aug 2023 22:01
by Bikeridr
Hei og velkommen til forumet :)
Angående prikker for "uoriginal" sykkel, har jeg ikke så mye å komme med.
Men; Har du lappen på å kjøre "ubegrenset" klasse A? Hvis det er en A2 sykkel som er "oppjustert" og du "bare" har A2, så sliter du uansett. Mulig, hvis du har A (full) og sykkelen er ev. betalt fulle A-avgifter på og er "nedjustert" at du kan prate deg ut av det, men det er vel likefullt en risikosport hvis du treffer på en skikkelig paragrafrytter.

Re: Spørsmål angående trim på mc

Posted: 29 Aug 2023 22:27
by Tysje
Takk :D

Har klasse A og det er det sykkelen er regga som også

er akrapovic potte så den bråker jo litt ekstra, er også sport luftfilter og den er mappet (ny på dette temaet så veit ikke egentlig hva det betyr engang...)

Re: Spørsmål angående trim på mc

Posted: 29 Aug 2023 22:58
by Bikeridr
"Halvparten" av forumfolket kjører Akra-potter. Såvidt meg bekjent er de godkjent, men det må inn i vognkortet. Den dokumentasjonen skal du kunne få fra forhandler. Men du må nok uansett ha godkjent db-killer i potta.
Satser på at "berørte parter" kan komme med mer info til deg :)
Angående luftfilter er jeg blank.

Re: Spørsmål angående trim på mc

Posted: 30 Aug 2023 00:27
by RuneMC
Støtter dB-killer - det er støy det går på.
- Potte i seg selv gir enten ingen hester ekstra eller svært få, hvis det er det du tenkte på ift "trim"
- Trimming ellers (altså flere hk) ved å modde motor eller motorstyring (ECU) er ulovlig fordi det går ut over typegodkjenning og at en da ikke har betalt engangsavgift ihht antall hk.
- "Mapping" er å optimalisere motorstyring for at annen potte skal fungere bra i og med at en Akra potte uten katalysator og mer "raka rør" vil ha mindre mottrykk enn en originalpotte. Dvs setter du tilbake original potte bør det egentlig kjøres en ny mapping for at motoren skal gå best mulig med denne. (Bytter man potte uten re-mapping så gir det ofte noen symptomer på at motoren ikke går helt godt.)

Det er ikke så enkelt å få uoriginal potte inn i vognkortet hvis ikke importør har fått til det fra start.

Antall dB står i vognkortet (målt en halvmeter på skrå opp v/5000 rpm f.eks.) og evt annen potte må måles av firma som kan lage dokumentasjon på at den er innenfor kravet. (Var et firma som gjorde dette vet jeg, men husker ikke hvilket - eller om det fortsatt eksisterer). Statens Vegvesen lager IKKE denne dokumentasjonen. De bare kontrollerer. For MC produsert før 2003 står evt ikke dB i vognkortet - da er det en generell grense på 100 dB

Re: Spørsmål angående trim på mc

Posted: 30 Aug 2023 06:23
by mekkern
Den trimm bota gjelder moped og lettsykkel som har begrensninger på hastighet/ytelse.

Trimming av tung sykkel er en sak om typegodkjenning/forskriftmessig.