Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Her kan du dele dine erfaringer med diverse produkter, og finne brukererfaringer på produkter du selv vurderer.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bjerknez »

Merk at jeg ikke er imot at man skal bli straffet og eller få bøter for hensynsløs atferd i trafikken. Jeg mener bare at det blir litt dobbeltmoralsk når målet er egentlig er at alle skal kjøre etter boken, men samtidig tjener penger på det. Den enes brød den andres død osv.

Jeg er klar over at det til en viss grad må være sånn, men det betyr også at man må leve med at ivrigheten med å drive inn bøter fort kan dreie seg mer om penger enn å faktisk redusere ulykker.

Jeg har troa på et mer synlig politi langs veiene istedenfor at dem gjemmer seg bak hver en busk. Forebygging låter vertfall bedre i mitt hode.

Når det gjelder det du skriver om mcsiden og at jeg var 50% av grunnen til at du forlot forumet så tror jeg kanskje det er en diskusjon som ikke hører hjemme i denne tråden. :)
Traction
Posts: 76
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Traction »

Bjerknez wrote: 02 Aug 2023 00:30 https://vartoslo.no/arnsten-linstad-byb ... ort/175792

Om ikke det er provisjon, så er det vertfall noe annet som trigger dem til å skrive ut fiktive bøter. Betjentene som skriver ut bøter blir enten presset til å skrive ut bøter eller får goder på andre måter som ikke går under kategorien "provisjon".

Jeg er klar over at parkeringsvakter får lønn. Skulle bare mangle. Jeg jobber for lønna mi ja. Har vel gjort det hele livet.

Klart dem budsjetterer med inntekter fra bøter:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-921613
Les artikkelen selv. Det er særskilt understreket at de ikke får noen gevinst, og det er beskrevet hvorfor det overrapporteres.

Artikkelen i nettavisen beskriver ikke at politiet driver inntektsvirksomhet. Den beskriver at det er strid om politisk vedtatte bøtesatser. Politiet er jo imot.

Er det ikke bedre å la tastaturet ligge, en gang i blant? Jeg er møkka lei sånne nett-troll som deg. Bare svada, døgnet rundt.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bjerknez »

Ja, politiet er i mot, men det hjelper jo lite når dem blir bedt om å drive inn disse pengene. Poenget mitt er egentlig at det med innkreving av bøter i mange tillfeller blir litt bukken som passer havresekken. Det være seg om det er staten eller politiet som har skylden. Det er uansett politiet vi må forholde oss til.

Makan til hissigpropp :lol:
Traction
Posts: 76
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Traction »

Bjerknez wrote: 02 Aug 2023 00:47 Merk at jeg ikke er imot at man skal bli straffet og eller få bøter for hensynsløs atferd i trafikken. Jeg mener bare at det blir litt dobbeltmoralsk når målet er egentlig er at alle skal kjøre etter boken, men samtidig tjener penger på det. Den enes brød den andres død osv.

Jeg er klar over at det til en viss grad må være sånn, men det betyr også at man må leve med at ivrigheten med å drive inn bøter fort kan dreie seg mer om penger enn å faktisk redusere ulykker.

Jeg har troa på et mer synlig politi langs veiene istedenfor at dem gjemmer seg bak hver en busk. Forebygging låter vertfall bedre i mitt hode.

Når det gjelder det du skriver om mcsiden og at jeg var 50% av grunnen til at du forlot forumet så tror jeg kanskje det er en diskusjon som ikke hører hjemme i denne tråden. :)
Du forstår ikke dette med bøter. Hensikten er kostnad for deg og meg, slik at vi vegrer oss mot å råkjøre eller feilparkere. Hensikten er ikke inntekt til staten. Slik spares samfunnet for astronomiske summer knyttet til ulykker, skader, invaliditet, død og ødeleggelse.

Kommentaren om 50% skriver jeg hvor jeg vil, og jeg konstaterer at du har lest det. Om du skjønner det, er et åpent spørsmål.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bjerknez »

Traction wrote: 02 Aug 2023 01:01
Bjerknez wrote: 02 Aug 2023 00:47 Merk at jeg ikke er imot at man skal bli straffet og eller få bøter for hensynsløs atferd i trafikken. Jeg mener bare at det blir litt dobbeltmoralsk når målet er egentlig er at alle skal kjøre etter boken, men samtidig tjener penger på det. Den enes brød den andres død osv.

Jeg er klar over at det til en viss grad må være sånn, men det betyr også at man må leve med at ivrigheten med å drive inn bøter fort kan dreie seg mer om penger enn å faktisk redusere ulykker.

Jeg har troa på et mer synlig politi langs veiene istedenfor at dem gjemmer seg bak hver en busk. Forebygging låter vertfall bedre i mitt hode.

Når det gjelder det du skriver om mcsiden og at jeg var 50% av grunnen til at du forlot forumet så tror jeg kanskje det er en diskusjon som ikke hører hjemme i denne tråden. :)
Du forstår ikke dette med bøter. Hensikten er kostnad for deg og meg, slik at vi vegrer oss mot å råkjøre eller feilparkere. Hensikten er ikke inntekt til staten. Slik spares samfunnet for astronomiske summer knyttet til ulykker, skader, invaliditet, død og ødeleggelse.

Kommentaren om 50% skriver jeg hvor jeg vil, og jeg konstaterer at du har lest det. Om du skjønner det, er et åpent spørsmål.
Klart jeg skjønner det med bøter. (Les min siste post).

Jeg sier bare det blir litt bukken og havresekken og at man må ha det i bakhodet. Jeg har større tro på forebygging enn enn å skremme folk. Men klart, forebygging koster mer penger vil jeg tro.

Jeg har lest det, å jeg skjønner det. Hvor mye jeg lar slike kommentarer gå inn på meg er en annen sak. Spesielt når jeg ikke har nevnt et eneste nedlatende ord om deg noe sted noen gang (så vidt jeg vet). Jeg vet ikke engang hva du kalte deg på det andre forumet. Jeg har heller aldri fått noen PM av deg.

Men jeg har bedt om at tråden stenges nå, så da ordner det seg nok til slutt uansett. :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bikeridr »

Hei, hei karer.. Brems nå litt. Det er sommer, gå ut å kjør (lovlig) litt motorsykkel.

Nei, jeg stenger ikke emnet foreløpig, men holder øye med den. Flyter det mer ut, blir den totalslettet.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by mekkern »

St man har forskjellig syn på ting og tang i samfunnet OG at man kan diskutere disse er jo fordelen med å bo der vi gjør.
Politikk og religion er dog minefelt å diskutere på nett da det ikke alltid tar grunnlag i kontekst og personlighet/uttryksform.
At bøtesatsene her til lands er ekstreme for mindre feilskjær er dog «heleEuropa» enig i
Jeg som mange andre har fått bidra til statskassa ( det er ikke øremerket til noe)
At det jeg forbrøt meg mot utgjorde noen trafikkfare kan jeg fortsatt ikke se 30 år senere heller- heller ikke fjorårets innbetaling-4 kilometer senere ja men ikke der de sto ( der kjører man forøvrig saktere uansett)

Har jeg gjort ting jeg burde hatt straff for? Å ja helt klart.

Bruker jeg boxen for å unndra meg kontroll? Nei
Ei heller for å øke fartsnivået- dessuten er det sivilbiler.
For med gjelder det de «fellene» de lager for å få fylt kvota si.
UP ble jo nesten lagt ned forvet par år siden også men de økte kontrollfrekvensen/ steder for å bevise sin berettigelse.- selv om de muligens kunne gjort dette på andre måter.
Men statestikken viser at færre og færre bryter fartsgrensene så da kommer fellene til sin rett og flere blir forbannet på politiet.
https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/ ... fartsfilm/
Men innimellom så kommer det jo en som kjører svin ennå.
Traction
Posts: 76
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Traction »

mekkern wrote: 02 Aug 2023 09:42 St man har forskjellig syn på ting og tang i samfunnet OG at man kan diskutere disse er jo fordelen med å bo der vi gjør.
Politikk og religion er dog minefelt å diskutere på nett da det ikke alltid tar grunnlag i kontekst og personlighet/uttryksform.
At bøtesatsene her til lands er ekstreme for mindre feilskjær er dog «heleEuropa» enig i
Jeg som mange andre har fått bidra til statskassa ( det er ikke øremerket til noe)
At det jeg forbrøt meg mot utgjorde noen trafikkfare kan jeg fortsatt ikke se 30 år senere heller- heller ikke fjorårets innbetaling-4 kilometer senere ja men ikke der de sto ( der kjører man forøvrig saktere uansett)

Har jeg gjort ting jeg burde hatt straff for? Å ja helt klart.

Bruker jeg boxen for å unndra meg kontroll? Nei
Ei heller for å øke fartsnivået- dessuten er det sivilbiler.
For med gjelder det de «fellene» de lager for å få fylt kvota si.
UP ble jo nesten lagt ned forvet par år siden også men de økte kontrollfrekvensen/ steder for å bevise sin berettigelse.- selv om de muligens kunne gjort dette på andre måter.
Men statestikken viser at færre og færre bryter fartsgrensene så da kommer fellene til sin rett og flere blir forbannet på politiet.
https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/ ... fartsfilm/
Men innimellom så kommer det jo en som kjører svin ennå.
Enig, og det er jo bare primitivt å bli forbannet på politiet.
Jeg har 45 svært aktive trafikk/kjøre-år bak meg, og har garasjen full av raske ting. Førerkortet har 5 prikker, jeg har hatt mange treff med politiet. Ikke en eneste gang har jeg sett grunn til å la min skuffelse og frustrasjon gå utover noen andre enn meg selv.
Både bøtenivå og prikker bidrar sterkt til bedre kjørekultur.
Traction
Posts: 76
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Traction »

Bikeridr wrote: 02 Aug 2023 07:24 Hei, hei karer.. Brems nå litt. Det er sommer, gå ut å kjør (lovlig) litt motorsykkel.

Nei, jeg stenger ikke emnet foreløpig, men holder øye med den. Flyter det mer ut, blir den totalslettet.
Bra!
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bjerknez »

Siden tråden ikke ble stengt, så velger jeg å fokusere mer på Safedrive enheten fra nå av. :thumleft

Har ikke kjørt så mye de siste dagene, og nå har jeg jaggu meg fått feber også, men oppdatering kommer :thumleft
User avatar
Canutus
Posts: 49
Joined: 28 May 2017 16:08
MC: BMW
K1300R
Location: Vinje, Sentralt midt mellom Oslo, Bergen, Kristiansand, og Stavanger

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Canutus »

Har ikke sett Safedrive i bruk, og det JEG er lit skeptisk til er dette med dyrevarsling.
De fleste dyr oppholder seg gjerne ikke veldig lenge langs vegen, så om naboen kjører 5min før meg ser en elg og varsler den på sin Safedrive, så er den borte vekk når jeg kommer. Hvor lenge vil Safedrive melde varsel om dyr på det stedet? en sau i tunellmunningen blir gjerne liggende noen timer, da kan det være et poeng, men stort sett alle andre dyr har vel ikke for vane å bli værende langs veien.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bjerknez »

Canutus wrote: 02 Aug 2023 13:40 Har ikke sett Safedrive i bruk, og det JEG er lit skeptisk til er dette med dyrevarsling.
De fleste dyr oppholder seg gjerne ikke veldig lenge langs vegen, så om naboen kjører 5min før meg ser en elg og varsler den på sin Safedrive, så er den borte vekk når jeg kommer. Hvor lenge vil Safedrive melde varsel om dyr på det stedet? en sau i tunellmunningen blir gjerne liggende noen timer, da kan det være et poeng, men stort sett alle andre dyr har vel ikke for vane å bli værende langs veien.
Jeg er enig i at dette ikke er det største argumentet for å kjøpe Safedrive. Men min erfaring så langt er at jeg ikke har opplevd varsler om dyr i veien. Derimot får man jo en liten headup om at noen nylig har møtt på syr i veibanen i området. Kjekt hvisman kjlrer på vestlandet og det raporteres sau etc. langs veibanen da disse ofte dukker opp brått på fine svingete vestlandsveier.

Men som nevnt, ikke hovedgrunnen til at jeg vakgte Safedrive.

Derimot varsler den også hindringerer og farer. Det har jeg opplevd en gang og varslingen var reell da det sto en tømmerbil halveis ut i veien rundt en sving. Jeg synes varslingen var nyttig fordi jeg var litt mer dorberedt enn jeg hadde vært ellers.

Safedrive varsler også gjennomsnittfarten i områder det er gjennomsnittsmåling samt viser deg GPS hastighet etc.

Så det er ikke bare laserkontroller den er god på. Selv om det nok er nettopp dette folk kjøper den for. :)

Den kostet meg kun 1000 kr. Og 199 kr. Pr. Mnd. I ca. 3-4 måneder. Den har trolig allerede spart meg for en fartsbot så jeg vil si den er tjent inn så langt...
Greddy
Posts: 5
Joined: 14 Jul 2023 14:43
MC: Yamaha MT10SP, Tracer 900GT, XT1200ZE

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Greddy »

Har også for kort tid anskaffet Safedrive etter en NRK-artikkel om UP vil bannlyse denne dingsen :plystre
Kom nettopp til en vei varsling om hindring i veien. Det viste seg det var en motorsyklist som hadde parkert i veien, så den mangla skilt.
Så jeg går ut ifra eieren var ute og letet etter skiltet sitt. Tror det finnes en stor sannsynlighet for mange motorsyklister har Safedrive. Tror også det var vedkommende som meldte selv hindring i veien.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bjerknez »

Greddy wrote: 02 Aug 2023 23:17 Har også for kort tid anskaffet Safedrive etter en NRK-artikkel om UP vil bannlyse denne dingsen :plystre
Kom nettopp til en vei varsling om hindring i veien. Det viste seg det var en motorsyklist som hadde parkert i veien, så den mangla skilt.
Så jeg går ut ifra eieren var ute og letet etter skiltet sitt. Tror det finnes en stor sannsynlighet for mange motorsyklister har Safedrive. Tror også det var vedkommende som meldte selv hindring i veien.
Jeg har ikke fått testet Safedrive veldig mye enda, men så langt ser det ut til at det funker bra. Nå ligger jeg rett ut med feber så det blir nok ikke noe kjøring på meg enda, men i forhold til pris må jeg vel si at dette er et godt produkt.

Det eneste problemet jeg har med Safedrive dingsen er at man ikke kan berøre displayet med den vanntette boksen på. Den har heller ikke batteri så den må ha strøm hele tiden. Skulle ønske den kom som en vanntett og oppladbar versjon.

Jeg tenker at den trolig trekker mye strøm og at et batteri vil gjøre enheten mye større. Jeg skal teste strømtrekket i morgen.

Jeg mener at et evt. batteri bør holde en dag. Typisk 8 timer eller mer. Man kan jo bruke batteribank selvsagt, men da må man jo ha med seg en ting til etc.

Jeg skal se om jeg faktisk klarer å lage en batteripakke til denne. Det bør ikke være så alt for vanskelig egenetlig. Problemet blir å feste batteriet til enheten på en noenlunde grei måte. :)
Greddy
Posts: 5
Joined: 14 Jul 2023 14:43
MC: Yamaha MT10SP, Tracer 900GT, XT1200ZE

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Greddy »

Lokket på boksen er jo relativt håndterbar med en hand. Har man cruise control så er det lett å bekrefte hindringer og kontroller.

Jeg kjøpte også https://www.netonnet.no/art/mobil-smart ... 570.11546/
Nesten perfekt størrelse til å ha montert under boksen. Pga feste under boksen stikker powerbanken litt ut.

Image

Batteri varer minst 6 timer, da var den nede til siste prikk 1 av 4.
Post Reply