Kjørebriller

Her kan du dele dine erfaringer med diverse produkter, og finne brukererfaringer på produkter du selv vurderer.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Kjørebriller

Post by Jonta »

Jeg liker å kjøre med visiret oppe, når farten er moderat (inntil 70-75 kmt). Da har jeg pleid å bare bruke det innfeldte solvisiret eller solbriller. Problemet er bare trekk på øynene. Nå har imidlertid det ene øyet fått nokk, og jeg må kjøre med igjennkneppe visir, i bare lusne 50 kmt (t.o.m. i mevind strålende sol og mange varmegrader :( )
Så planen nå er å anskaffe meg et par kjørebriller. De bør ikke være for store, bør (må) ha orange/brunt glass, og selvførgelig være konstruert for å ha stroppen på utsiden av hjelmen.
Jeg har liten lyst bå vanlige crossbriller, som kanskje tar hele åpninga på hjelmen, så det blir lite luft rundt...

Har sett litt på disse. Det følger med både klare og fargede glass. men er litt usikker på om det er meninga om stroppen skal være inni eller utapå hjelmen. Jeg har jo helhjelm, så inni er ikke et alternativ. Det ser også ut som om man kan skifte ut stroppen med medfølgende stenger. Men det blir fort for trangt for slike stenger i mine hjelmer.
https://www.fc-moto.de/no/Helly-Bikerey ... el-briller

Og disse på Gardermoen mc:
https://nstgardermoen.no/shop/product/b ... #attr=9022

Er det noen her, som har meninger, erfaring eller tips til gode kjørebriller?
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Kjørebriller

Post by Tekumseh »

Det har kanskje noe å si om du har buff/halsbeskytter etc opp under hjelmen for å hindre gjennomstrømming, om det er caps/skjerm på hjelmen, om du har vindskjerm på sykkelen - og høyde på den osv.

Stenger du hele åpningen med briller, får du nok samme effekt som at visiret er helt nede. Kanskje en annen hjelmtype vil ha mindre turbulens inni hjelmen? Du får ikke nok luft ved å ha visiret bare åpent på første hakket da? Sånn kjører jeg ofte, spesielt på kalde høstdager med dugg i hjelmen.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Kjørebriller

Post by mekkern »

En billig test med andre briller som gir lite turbulens i øynene- slike funker fint for meg opp til ca 90kmh.
https://www.jula.no/catalog/klar-og-ver ... er-006030/
IMG_2761.png
Begynner øynene mine å renne så svir det som syre og gir seg ikke før de er tørket tørre.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Traction
Posts: 76
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Kjørebriller

Post by Traction »

mekkern wrote: 02 Jul 2023 12:12 En billig test med andre briller som gir lite turbulens i øynene- slike funker fint for meg opp til ca 90kmh.
https://www.jula.no/catalog/klar-og-ver ... er-006030/
IMG_2761.png

Begynner øynene mine å renne så svir det som syre og gir seg ikke før de er tørket tørre.
Støttes. Jula-brillene, samme også på BT er perfekte. Vernebriller, sportsbriller, mc, osv. Polycarbonat glass er aller best.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Kjørebriller

Post by Jonta »

Tekumseh wrote: 02 Jul 2023 12:04 Det har kanskje noe å si om du har buff/halsbeskytter etc opp under hjelmen for å hindre gjennomstrømming, om det er caps/skjerm på hjelmen, om du har vindskjerm på sykkelen - og høyde på den osv.

Stenger du hele åpningen med briller, får du nok samme effekt som at visiret er helt nede. Kanskje en annen hjelmtype vil ha mindre turbulens inni hjelmen? Du får ikke nok luft ved å ha visiret bare åpent på første hakket da? Sånn kjører jeg ofte, spesielt på kalde høstdager med dugg i hjelmen.
Altså, vind i ansiktet er fint. men det er øynene som er problemet.
Visiret på gløtt, gir omtrent den samme innestengte følelsen som om det var helt nede, syntes jeg. Egentlig litt rart da med det innfelte solvisiret nede, blir jo omtrent det samme. Men det føles mye mere åpent og fritt. Kanskje fordi det kommer nærmere øynene, som solbriller?
Men mot duggproblemer, er det jo en grei løsning.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Kjørebriller

Post by Jonta »

mekkern wrote: 02 Jul 2023 12:12 En billig test med andre briller som gir lite turbulens i øynene- slike funker fint for meg opp til ca 90kmh.
https://www.jula.no/catalog/klar-og-ver ... er-006030/
IMG_2761.png

Begynner øynene mine å renne så svir det som syre og gir seg ikke før de er tørket tørre.
Takk for tips!
Kanskje noe å prøve ut. Med så smale stenger får de også kanskje plass i hjelmen?
Men jeg tror jeg må ha noen som er temmelig tette. Det ene øyet mitt er supersensitivt nå. Her ikke lyst til å havne her igjen. Har et par klassiske pilot solbriller, og de er jo ganske store, men de holder ikke.
Sikten i for billige briller kan fort bli for dårlig, men denne type briller finnes jo i alle prisklasser. de har sikkert mye fint i en sportsbutikk ogfså...
Traction
Posts: 76
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Kjørebriller

Post by Traction »

Går helt fint å raspe et spor i hjelm-isoporen for brillestengene.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Kjørebriller

Post by mekkern »

Brillestengene går fint i alle hjelmene mine,de er flate og tynne-det som er greia er ikke størrelsen på glasset men utformingen som må lage lite turbulens. Derfor er slike værnebriller med litt radie/bue på glasset fibe og de er ganske tett på ansiktet og tetter brukbart.
Det finnes også slike med skumtetting rundt kanten men de får jeg ikke til å være behaglige.
User avatar
Canutus
Posts: 49
Joined: 28 May 2017 16:08
MC: BMW
K1300R
Location: Vinje, Sentralt midt mellom Oslo, Bergen, Kristiansand, og Stavanger

Re: Kjørebriller

Post by Canutus »

Jeg kjører nesten alltid med åpent visir og solbriller eller værnebriller i mørket. Det innebygde solvisiret gir en turbulens på øynene som er plagsom.
Har noen sportsbriller fra Adidas Som ligner litt de Jula-brillene i tidligere innlegg, og om kvelden bruker jeg noe værnebriller også med tilsvarende fasong. Ikke noe problem å ta av/på, men litt fiklete å vippe ned på nesen med hansker på når en kommer til mørke vestlandstuneller. Enkelte av værnebrillene har jeg opplevd har gnagd litt bak ørene, men sportsbrillene har nokså rette stenger, så der er det ikke problem.
I bilen har jeg noen Oakley sportsbriller, de er IKKE godt egnet i hjelmen, da de er for klumpete stenger, men polarisert glass er helt gull på våt vei og motsol. Men polarisering kan og gjøre det vanskelig å lese digitale dingser på styret eller speedometer om det er LCD.
User avatar
intruder
Posts: 4291
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Kjørebriller

Post by intruder »

Btuker briller til vanlig så jeg innbiller meg at solbriller / vernebriller i tillegg blir strevsomt,så det blir å bruke visiret / solvisiret etter behov.
Men visiret skal ikke være oppe lenge før øynene begynner å renne og det er problematisk å tørke med hanskene da
De gangene jeg bruker Schubert C 4 pro åpningshjelmen er jo problemet mindre.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Kjørebriller

Post by Jonta »

Tok en prøve tur med et par gamle MX briller i adventure hjelmen. Men de tar hele åpninga, så det blir nesten som å kjøre med visiret nede. Og de kommer litt i konflikt med selve visiret, når jeg kommer ut på motorveien, og farten blir såpass at det må tas i bruk.

Planen nå er å ta en runde innom div forhandlere, og sjekke ut sortimanget. Samt kjøpe orange eller gult visir til min Shlubbert S2. Det ligger faktisk fem forhandlere ganske tett i Alanbru, Furuset, Veitvet området. Kanskje runden går helt til Gardermoen MC, på Maura.
Plan B, blir værnebriller.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Kjørebriller

Post by Tekumseh »

Jonta wrote: 02 Jul 2023 14:05
Tekumseh wrote: 02 Jul 2023 12:04 Det har kanskje noe å si om du har buff/halsbeskytter etc opp under hjelmen for å hindre gjennomstrømming, om det er caps/skjerm på hjelmen, om du har vindskjerm på sykkelen - og høyde på den osv.

Stenger du hele åpningen med briller, får du nok samme effekt som at visiret er helt nede. Kanskje en annen hjelmtype vil ha mindre turbulens inni hjelmen? Du får ikke nok luft ved å ha visiret bare åpent på første hakket da? Sånn kjører jeg ofte, spesielt på kalde høstdager med dugg i hjelmen.
Altså, vind i ansiktet er fint. men det er øynene som er problemet.
Visiret på gløtt, gir omtrent den samme innestengte følelsen som om det var helt nede, syntes jeg. Egentlig litt rart da med det innfelte solvisiret nede, blir jo omtrent det samme. Men det føles mye mere åpent og fritt. Kanskje fordi det kommer nærmere øynene, som solbriller?
Men mot duggproblemer, er det jo en grei løsning.
Du skulle hatt en som min forrige hjelm, bare uten knep-på-visiret ;-) Ørepropper og 3M vernebriller fra f.eks. Jula. Den kjentes som halvhjelm, samme frihetsfølelse, men mye tryggere. Bytta pga jeg bruker vanlige briller, og da er vanlig visir mer praktisk. Og selvsagt åpningshjelmen som forhindrer klaustrofobi i kø- og sakte-kjøring. Biltwell har også en mer cross-modell som er "åpen."
biltwell.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Kjørebriller

Post by Jonta »

Nå har jeg akkurat vært hos legen, og fått øyedråper, og salve. Har visst fått en lite betennelse i nedkant på ene øyet.
Legen anbefalte forøvrig de progressive brillene m stenger og skumtetting. Som de b.l.a. har på Gardermoen mc. Progressive, slik at de blir mørkere jo mer sol.. Jeg prøvde de der oppe, men syntes de ikke ble mørke nok :shock: Burde vel ha kjøpt de.
Selgeren på Lazyboys overbeviste meg om at briller med stropp kan jeg ikke bruke i helhjelm. Men, vent litt, jeg hadde jo mx briller i adventurehjelmen her om dagen... Uansett, resten av turen så jeg utelukkemde etter briller med stenger. Og endte opp med et par solbriller m brune glass, som er ganske bra og tar mye av trekken.
De finnes også i en dyrere variant, med et felt nederst med styrke, for avlesning av kart, GPS og instrumenter osv. Burde også ha gitt de en sjangse, men tenkte det blir forstyrrende for kjøringa. Noen som har prøvd noe sånt?
tronn
Posts: 28
Joined: 07 Mar 2022 20:52
MC: 09 F800GS
Location: Bærum

Re: Kjørebriller

Post by tronn »

Briller med stropp må ha stroppen inne i hjelmen. MX briller har stroppen utenpå hjelmen. Du vil antakeligvis slite med å få hjelmen på med brillene på hodet.

Det er også veldig individuelt hvordan vind treffer hjelmen, avhengig av sykkel, vindskjerming og høyde på fører.

Jeg er nærsynt, og må bruke kjørebriller. Jeg bruker så og si alltid solbriller med styrke når jeg kjører med mindre det er mørkt. Jeg har ingen hjelmer jeg bruker i dag med innebygget solvisir. Jeg synes solvisir ofte har dårlig optikk, og fanger for mye sollys som blender for mye i forhold til skikkelige solbriller.

Jeg skjønner egentlig ikke hvordan folk tør å kjøre med visir oppe uten briller.
User avatar
Domino
Posts: 216
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Kjørebriller

Post by Domino »

I den gamle Kiwi-hjelmen min var det ikke noe problem å bruke briller. Da kjørte jeg alltid med fotokromatiske solbriller og var veldig fornøyd med dette. Den hjelmen jeg har nå er mye mindre brillevennlig, men den har innebygget solvisir. Og jeg trenger heldigvis ikke briller med styrke for å kjøre.

Den dagen jeg skal bytte hjelm kommer brillevennlighet til å være et kriterium. Mulig jeg satser på åpningshjelm.
Post Reply