Honda Riding Assist. Noen som vet status?

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Honda Riding Assist. Noen som vet status?

Post by RuneMC »

Kom tilfeldigvis over klipp fra 2017 om selvbalanserende MC fra Honda med teknologi de kaller "Riding Assist".

Ser jo veldig kjekt ut - men er jo noen år siden så man begynner jo å lure på om det ble altfor kostbart eller møtte på andre utfordringer?

Den "follow me" modusen på Tyrigrava eller langs Karl Johan hadde jo vært helt konge for PR-kåte :lol:

knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Honda Riding Assist. Noen som vet status?

Post by knutk »

De sier ingen ting om teknologien, men tipper de baserer seg på en Gyro.

I så fall er ikke det noe nytt. Det har vært prøvd før, og det virker.
Men hva så?

Det ble den gang lansert som en veltesikker sykkel, og den holdt seg på hjula, det skal de ha.
Men det var tydeligvis ikke noen økonomisk gullgruve da det hele kokte bort.

Nå har jo Honda trolig litt flere 'muskler', og det er jo morsomt at de prøver ut nye ideer. Og selv om ideen ikke slår an slik de hadde tenkt så bruker de nok penger på å utvikle teknologi og kunnskap, som ofte blir benyttet ved en senere anledning og kanskje i en annen sammenheng.

Sånn sett kan man kanskje si at selv om ideen, slik den blir lansert, er litt på siden av de fleste sitt ønske, kan være vel verdt pengene om man ser på litt lenger sikt.

Om jeg skulle nevne noe helt annet, Honda kjørte jo på med 6 sylindra motorer i racing på begynnelse av 60 tallet. Det funka, og de vant løp, men kosta mer enn det smakte.
Men nesten 10 år senere lanserte de CB750, og da var rekkefirer noe nytt i markedet. Men for Honda var jo den fireren ren plankekjøring, og selv første modellen funka veldig bra, for dette med mange sylindre, ja det hadde de god erfaring med fra før...


Så.... Følger med med spenning og nyskjerrighet :D :thumleft
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Honda Riding Assist. Noen som vet status?

Post by RuneMC »

Søkte litt mer og det er faktisk ikke gyroskop, men litt bevegelig bakhjul i kombminasjon med gyro-sensorer bl.a. som en ser nedenfor

Samtidig betyr nok dette at det først/kun kommer for elektriske MC'er ... tipper jeg... vanskelig med noe annet enn elektrisk kraftoverføring til et så bevegelig bakhjul

User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Honda Riding Assist. Noen som vet status?

Post by Bikeridr »

Min personlige tanke rundt dette her:
What's the effing point?

Skal ikke poenget med MC-kjøring liksom være at man kjører selv? :-k
Jeg har samme syn på automatgear. Gørr kjedelig og kjøreopplevelsen blir langt fra så kos som det kunne vært. 🙃
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Honda Riding Assist. Noen som vet status?

Post by mekkern »

Bikeridr wrote: 07 Jun 2023 15:19 Min personlige tanke rundt dette her:
What's the effing point?

Skal ikke poenget med MC-kjøring liksom være at man kjører selv? :-k
Jeg har samme syn på automatgear. Gørr kjedelig og kjøreopplevelsen blir langt fra så kos som det kunne vært. 🙃
:thumleft :thumleft
To tommler opp for denne.

Mc skal kjøres!
-i bil til/fra/i jobb kan jeg bli kjørt.

Betaler ikke flere hundre tusen for en 2hjuls-taxi.

En annen ting jeg allerede legger godt merke til med de moderne bilene, så er mange førere allerede fraværende-så det hjelper ikke med samme på 2hjul også.
knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Honda Riding Assist. Noen som vet status?

Post by knutk »

RuneMC wrote: 07 Jun 2023 15:10 Søkte litt mer og det er faktisk ikke gyroskop, men litt bevegelig bakhjul i kombminasjon med gyro-sensorer bl.a. som en ser nedenfor

Samtidig betyr nok dette at det først/kun kommer for elektriske MC'er ... tipper jeg... vanskelig med noe annet enn elektrisk kraftoverføring til et så bevegelig bakhjul
............
Om man ser på videoen 1:08 så viser de jo tydelig at de benytter gyroer. Ikke noe nytt....


Nåvel. Selv om jeg ikke ser behovet utover hva BikeRdr skisserer vet man jo aldri hva kunnskapen kan benyttes til.

Selvkjørende sykkel ? Tja....
Hva om man har planlagt en tur med gutta og når dagen kommer er været både surt og vindfullt. Da kan man jo bare sitte hjemme og sende sykkelen på tur alene, så slipper man å bli våt og kald.
For ikke å snakke om at man har vært på by'n og drikke litt over tørsten. Da kan man bare sette seg på baksetet og la sykkelen kjøre seg hjem.

Når man tenker seg om så finnes der jo et stort potensiale :thumleft
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Honda Riding Assist. Noen som vet status?

Post by RuneMC »

@knutk Du må slå på lyden... De viser en gml gyro og sier at det ville de ikke bruke pga tyngde og annen kjøreopplevelse. Så her er det sensorer og servoer som balanserer sykkelen.

Praktisk i sakte bytrafikk og evt for utleie. Revers i gangfart så også kult ut.

@Bikeridr Ikke kjedelig med automat. Frigir litt oppmerksomhet og ellers er det vei og fart som er like spennende uansett type gir. Eneste er at nå er kickdown så innøvd at det kan bli i neste laget med forbikjøringer hvis jeg kommer i den"sonen"og da holder den generelt lavere gir en stund - akkurat som jeg ville gjort med manuell 😈
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Honda Riding Assist. Noen som vet status?

Post by mekkern »

de bruker nok Piezogyroer-ikke de gamle svinghjulstypene.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vibrating ... _gyroscope

her er et eksempel på hvor godt disse gyroene fungerer-tror det ikke er mulig uten.
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Honda Riding Assist. Noen som vet status?

Post by RuneMC »

Riktig gyro-sensorer (og aksellerometer etc) får man i chip-format nå med elektro-mekanikk i miniatyr - i stort sett alle mobiler fra iPhone 4 og nyere. Et annet (p.t. fysisk større) alternativ er å bruke laser (ring eller fiberoptisk for høyere nøyaktighet)
https://arstechnica.com/science/2018/11 ... need-work/

Noen av disse er så følsomme at de kan måle jordens rotasjon, hvilket må være litt problematisk for "Flat Earth"-folket :lol:

@knutk aboslutt - selvkjørende sykkel må være gull om man har hatt en fuktig aften og bare vil bli kjørt hjem :thumleft
knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Honda Riding Assist. Noen som vet status?

Post by knutk »

RuneMC wrote: 07 Jun 2023 19:11 @knutk Du må slå på lyden... De viser en gml gyro og sier at det ville de ikke bruke pga tyngde og annen kjøreopplevelse. Så her er det sensorer og servoer som balanserer sykkelen.
Uff. Der ble jeg tatt med buksa nede :redface
Ja, jeg må tilstå: Videoen begynte med en type musikk jeg ikke kan utstå, så etter 5 sekund var lyden av.

I videosnutten viser de også bilde av en sykkel som blir påkjørt i siden, og fortsetter å holde seg oppreist. Om de greier å få det til ved bare å flytte litt på bakre svingarm kommer jeg til å bli mektig imponert. :D
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Honda Riding Assist. Noen som vet status?

Post by Spiritofwinter »

Husker godt denne første videoen som Honda kom med. Og jeg som en del andre er litt skeptisk, men samtidig er det litt spennende med ny teknologi.

Jeg jobber jo hver dag med ikke bare teknologi, men tidvis banebrytende ny teknologi for min bransje og har selv vert med på å "sette en ny standard" teknologisk for min bransje i løpet av de siste årene. Men samtidig så ville jeg ikke hatt en MC som verken balanserer selv eller kjører selv, jeg gleder meg veldig til å kjøre CX500 en dag, den har jo knappest lys og startmotor :-P

Men om man tenker litt forbi våre "gamle tanker" rundt MC kjøring så ser jeg faktisk litt nytteverdi for en slik MC. Et eksempel kan være noen som har balanseproblem, men som kunne tenke seg å bli en del av MC miljøet. Noen som muligens har nedsatt følelse i en eller begge føtter? Kanskje noen som har kjørt MC i 30-40+ år men ikke lenger klarer å holde oppe en MC på grunn av alder? Jeg er personlig god venn med folk som har flere av de problemene og får stadig spørsmål om jeg har vert noen fine plasser på tur og hører litt at de drømmer litt om å kunne kjøre MC selv. Kanskje om noen år?
Post Reply