Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by Bjerknez »

Jeg mener jeg så en tråd om det her inne tidligere men den er nok trolig gammal....?

Uansett, vil gjerne ha noen ideer rundt hva folkene her inne anbefaler av brunt brennevin når man skal kose seg på hytta eller i teltet etter en fin dagstur.

Jeg er glad i ØL og det er en sikker vinner, men her snakker vi altså om brune drikkevarer. :)

jeg har lest meg frem til at ferske Cognac drikkere liker som oftest XO variantene da disse i følge andre har mer fylde og bedre ettersmak etc. jeg har testet en del Cognac'er sånn sporadisk og den beste jeg kan huske jeg har drukket som faktisk var veldig lik Calvados'en på bildet under er Bache Gabrielsen XO flaskel helt til høyre på bildet.
0B247C75-CAE1-4371-AE39-CC54015556F7.jpeg
Likørene der er jo uansett en sikker vinner. Dem går alltid ned, men etter to glass er man gjerne fornøyd... skal man ha likør mener jeg vertfall dem må være ganske sterke, ellers synes jeg det fort blir kvalmende.

Xante er den klart søteste av de på bildet. Den er god, men man blir fort fornøyd. Berneroy XO Calvados er veldig lik Bache Gabrielsen XO på smak synes jeg så disse går litt i hverandre. Jack Daniels Honey er den klart beste av likørene. Man får følelsen av å drikke en veldig søt cognac. Dette er en typisk dram jeg kunne hatt i tankvesken.

Cointreau er også ganske god, men denne er ikke brun, men hekt blank.

Skal teste ut Bache Gabrielsen ytterligere i kveld. Jeg har veldig lyst til å lære meg å drikke brunt brennevin samt like en ekte Cognac. Problemet jeg har hatt med Cognac'er jeg har smakt tidligere er at mange av dem har virket ganske "tørre" og har hatt en litt "sur" ettersmak. (I mangel på bedre ord. Cognac elskere vil nok trolig forstå hva jeg mener).

Så hva foretrekker du på hytta eller forran peisen? :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by intruder »

Whisky-water of life \:D/
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by Bjerknez »

Hva er EGENTLIG forskjellen mellom WHiskey og Cognac, smaksmessig? Sånn generelt sett?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by mekkern »

User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by Tekumseh »

Både den pærecognacen og whiskey-likøren er av mine topp 5 også. Er ikke så glad i tjære/sats-smaken av rom, cognac og whiskey.

Må man drikke cognac, er den som er merket XO det eneste som til nød kan drikkes - ser du foretrekker den også. Samme gjelder Whiskey. Jack Daniel's har vel en som kalles Gentleman's Jack som har stått lenge og er kullfiltrert et par ganger, og den er en million ganger rundere på smaken enn denne sur-suppa som bl.a. Keith Richards og Slash har gjort så populær - i tillegg til Jim Beam som er enda verre. Glad jeg vokste opp i Trøndelag med sur hjemmebrent (og tilgang til kullfilter) istedet for amerikanerne som er oppfostra på sur whiskey. Ikke rart det er mye avholdsfolk "over there."

Pr i dag foretrekkes akevitt. En mild akevitt uten for mye nymotens touch-av-ditt-og-datt, som ikke har vært oppbevart i ei krukke 817 m over havet en trekvart vinter, tilsatt brennesle og rabarbra dyrket i en eller annen munks bakgård på økologisk måte.

Det aller beste jeg vet er hjemmelagd multelikør, der det er 5 hg selvplukkede multer, 5 hg sukker og 5 dl sprit (4 dl vodka og 1 dl litt utvanna hjemmebrent) for å få en egen hytte-eim på den ;-) Står i minst 2 mnd, men er best påfølgende jul, altså nesten 1,5 år gammel. Akkurat passe sterk, akkurat passe tam i smaken med en ettersmak av ekte surklende blautmyr og kløende klegg-stikk ;-)
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by Domino »

mekkern wrote: 02 Jun 2023 10:05 sikker vinner for meg.
https://www.vinmonopolet.no/Land/Guatem ... /p/9150301
DEN er god! Jeg må kjøpe meg ei ny flaske til uka, det er kun en bitteliten skvett igjen. Jeg bruker den som smakstilsetning i gjør-det-selv snus (Prillan Original) sammen med bergamotolje, og det blir et fortreffelig resultat.

Ellers så foretrekker jeg Braastad XO framfor Bache, men det er jo smak og behag. Av annet brunt stoff i skapet kan nevnes Glenfiddich og Dalwhinnie.
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by Bjerknez »

Jeg er ikke så kjent med Rom egentlig. Er ikke dette bare noe man bruker for å blande ut drinker? Tenker da på Captain Morgan etc. når jeg tenker Rom...
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by Domino »

Den romen (rommen?) som mekkern linket til, blander man IKKE ut. Den drikkes på samme måte som en god cognac. Og den er fullt på høyde med en god cognac.
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by Bjerknez »

Domino wrote: 02 Jun 2023 13:29 Den romen (rommen?) som mekkern linket til, blander man IKKE ut. Den drikkes på samme måte som en god cognac. Og den er fullt på høyde med en god cognac.
Okay.

Men er det slik at Rom i utgangspunktet brukes til å blande drinker og ikke drikkes rent? Eller har jeg helt missforstått?
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by intruder »

Bjerknez wrote: 02 Jun 2023 13:09 Jeg er ikke så kjent med Rom egentlig. Er ikke dette bare noe man bruker for å blande ut drinker? Tenker da på Captain Morgan etc. når jeg tenker Rom...
tenker at Rom må lagres...jfr Rom ble ikke brygget på en dag :---) :smt036
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by Bjerknez »

mekkern wrote: 02 Jun 2023 10:05 sikker vinner for meg.
https://www.vinmonopolet.no/Land/Guatem ... /p/9150301
Kanskje jeg skal kjøpe meg denne i dag å teste den :)

Ser dem har den på polet her i Fredrikstad :)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by mekkern »

Bjerknez wrote: 02 Jun 2023 13:32
Domino wrote: 02 Jun 2023 13:29 Den romen (rommen?) som mekkern linket til, blander man IKKE ut. Den drikkes på samme måte som en god cognac. Og den er fullt på høyde med en god cognac.
Okay.

Men er det slik at Rom i utgangspunktet brukes til å blande drinker og ikke drikkes rent? Eller har jeg helt missforstått?
DÅRLIG Rom som bacardi og Captein Mogan er blandevann.

Akkurat som "aude vie" og "upper-ten" og annet brunt oppsop.
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by Bjerknez »

Så Rom er litt mer sånn bingo hva man får, mens Cognac og Whiskey er mer likt?
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by Bjerknez »

mekkern wrote: 02 Jun 2023 10:05 sikker vinner for meg.
https://www.vinmonopolet.no/Land/Guatem ... /p/9150301
Da er denne bestilt. henter den etter jobb i dag og skal prøve den allerede i kveld.

Rapport kommer 8)
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by Bjerknez »

Da får vi se da 8)
120C98E3-2965-4D0B-92FA-E96D52F6F54F.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply