Tusen takk for velkomst og gode tilbakemeldinger, jeg tester ut litt ulike ruter og kommer med erfaringer
Jeg må aktivere e-post notifikasjon når noen svarer på mitt innlegg også, for det gikk meg hus forbi.
Jeg hentet min Zero DSR i Haugesund hjem til Son for 2 uker siden og kjørte kystveien hjemover da Haukeli ikke fristet spesielt mye. Det ble en ren transportetappe med lite tid til kos dessverre.
Elektriske erfaringer (har bare ICE-erfaringer fra kjøretimer og moped):
* type2-lading langs veien ikke er så lett å få til, det er ikke mange (nok) ladestasjoner langs veien som tilbyr type2 (Normalt kun CCS og CHADEMO), og at jeg må inn til tettsteder for å lade med Type2 hvor det ikke alltid er lett å finne en som lader optimalt (6.6 kW eller mer). Det er heller ikke alltid ladestasjonene fungerer, så det gikk mye tid med til å lete etter ladepunkt og forsøke å få de til å fungere. Dette tvang meg til å lade oftere enn nødvendig, fordi jeg ikke kunne stole på at neste ladepunkt ville fungere.
* Stillheten ved elektrisk ga noen idylliske øyeblikk på rolige småveier, men når man kjører på motorvei så gjør vindsus at det ikke er stor forskjell
* Utrolig lett for en fersk sjåfør med kjøring i kø, by og trafikk med elektrisk. God balanse selv i 2-3 kmt, og enkelt å aksellerere for å smette inn i luker uten å være usikker på giring.
* Overnatting: Ladet opp på campinghytte (Nidelv camping) slik at det var klart til kjøring på morgenkvisten, smart å be om tillatelse til lading og lån av skjøteledning på forhånd. "Hjemmelading" skjer med 1.3 kW, så det bør ikke være noe problem for campingplassen. Planla kjøringen slik at frokosten ble tatt på første ladestopp.
* Husk å sjekke fergebilletten, selv om jeg presiserte at jeg kjørte elektrisk motorsykkel ble jeg fakturert for vanlig motorsykkel (102,- vs 51,-) på ferga Horten - Moss. Tror ikke han i luka var spesielt fremoverlent.
* Oppbevaring behøves, ladekabelen tok opp mye plass i sekken. Har kjøpt meg en Kriega US-20 som vil være mer eller mindre permanent på baksetet. Vil helst ikke kjøre mer med sekk med mindre det er nødvendig fremover.
* ECO-mode kommer til å holde i massevis i hverdagen, lager nok et custom oppsett når jeg er mer kjent med sykkelen og kjøremønster. Turte rett og slett ikke å prøve maks aks i Sport-modus, 0-100 på under 3 sekunder var jeg ikke helt klar for enda!