Slipon

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
Borg
Posts: 1685
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Slipon

Post by Borg »

Torsdag ringte junior meg mens jeg var på jobb. Han kjører lett mc og er kanskje ikke værdens mest mc-intresserte men ser nytten av å komme seg rundt uavhengig av kollektivtransport eller foreldre.

Det han lurte på var hvordan han kom seg under sete på sykkelen. Forklarte at han måtte se etter et nøkkelhull og ta det derfra. Spurte også hvorfor han skulle under der. Han nevnte noe om at det var noen på skolen som skulle sjekke noe (den gutten gir ikke mye opplysninger frivillig). Rett før gan la på nevnte han noe om vognkort. Tenkte etterpå at dette kunne bli interessant, for der ligger det ikke noe vognkort (det har han lagret som favorittbilde på telefonen).

Tok litt tid så ringte det igjen. Da var han tilsidesatt i en kø og ventet på tur. Hadde fått noe spørsmål angående slipon potta.Aww…
Viste seg at han hadde brukt så lang tid på å finne vognkortet at dama fra biltilsynet el politiet (begge var visst til stede i en storkontroll på skolen) ga opp å vente og slo det opp selv (hvorfor kan de ikke bare gjøre det i disse elektroniske tider?).

Gutten har fått prentet inn fra dag 1 at db-killer skal stå i potta og har fulgt dette. Sykkelen ble kjøpt fra SpeedMC som en 50års jubileumsmodell som ble markedsført med potte og skiltoppheng med i salget. Det han fikk pålegg for var at det ikke var skrevet i vognkortet at det var annet enn orginalpotte på den.
User avatar
RuneMC
Posts: 2034
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Slipon

Post by RuneMC »

Vet ikke om det var et spørsmål innbakt i historien, men MC-læreren min (2009) fortalte at f.o.m. 2003 vognkort står det hvor mange dB som potta kan bråke. Før den tid stod ikke noe i vognkort og eldre HD og slikt må da forholde seg til en generell grense på maks 100 dB (?)

Så for 2003 eller senere modeller må dB-måling stemme overens med det som står i vognkortet.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2643
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Slipon

Post by ashland »

Måtte titte etter hva som står her og det stemmer. Har vel mulig gått litt fort i svingene for SpeedMC :-k

20230508_082220.jpg

Jeg har aldri vist vognkort i kontroller selv, siden politi slår opp elektronisk. Der kunne vegvesen og politi vært noe mer samarbeidsvillig. Selv om det skal være med hele tiden. Dog skal 'poden' din ha kred for å tatt en for laget og oppholde dem lengst mulig, så færre ble kontrollert :lol: :lol: :lol:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
User avatar
RuneMC
Posts: 2034
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Slipon

Post by RuneMC »

Det er forsåvidt ikke noe i veien for å montere en ettermarkeds-potte - men da blir det opp til eier - eller Speed MC i dette tilfellet å supplere med dokumentasjon på støymåling for aktuell potte og bestille kontrolltime for å få det inn i vognkortet.
https://www.ung.no/oss/3WJp4q0LgaROTFmzpreSYj
https://www.ung.no/oss/409012

Jøss, "Bot eller fengsel i inntil 1 år" :shock:

MEN f.eks. å gjøre noen lam pluss skadet for livet ved å kræsje inn i en bil bakfra i 200 km/t med en ny Audi, der er domstolene på tilbudssiden og gir bare 60 dager... (?!) https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6 ... a-doer-jeg
Post Reply