Feilsøking Honda Phantom 125

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
evefyh
Posts: 2
Joined: 01 May 2023 06:36
MC: Honda fez125 Phantom

Feilsøking Honda Phantom 125

Post by evefyh »

En litt irriterene sak:
Min Honda 125 Paenthon 2005. Begynte i fjor helt på tampen av sesongen å stoppe på tomgang.Over få dager utviklet dette seg til at den stoppet under kjøring for så kun akseptere korte intervaller med kald motor før den stoppet helt. Jeg satte den på bukk og skrellet av all plast for å gjøre ett skikkelig feilsøk. Med manual for hånden. Foruten å finne ut at oljen lekkasje i baknavet kom av sliten lager og gåen simring (byttet) og at lekkasjen i toppakning er til å leve med( regelmessig motorvask) fant jeg ikke noe feil. Planen var den gangen å kjøre den varm på bukken til den stoppet for å så bytte over til en løs tennplugg for å se om det var gnist (el feil).
Hvordan gikk det?
Motoren gikk eksemplarisk på bukken (to paller)
Og den nærmeste konklusjonen var overledning/ varmgang i plugg/ ledninger som følger av oljesøl. Etter å ha fått den sammen kjørte den vakkert de 35 km til vinterlagring. I vår var de første 15 milene uproblematiske, men med en følelse av mistillit etter denne tidligere utroskapen, har jeg ikke helt turt å stole på at dette ikke skulle skje igjen.
Og det har det. Første tegn var at den kuttet på tomgang i lyskryss. Startet igjen. Men raskt i forverring.
Har bestilt ny plugg ledning/hette/ plug ( 1600,-)
men synes ikke dette høres ut som problemet.
Sikringer og reler: det er vel enten eller?
Overslag i coil?
Styringsenheten? Ja det er en gammel sykkel, men i følge manualens feilsøking kapittel er det skjelden feil ligger der.
Litt skuffende at den naken og demontert på to paller gikk som en klokke og lovte meg at dette ikke skulle skje igjen...
Noen se om har gode innspill?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Feilsøking Honda Phantom 125

Post by mekkern »

Sprukket coil= problemer når den blir varm, og værre ved varmt vær og/eller innkapslet i deksler.
Noe som ofte oppstår med alder.
kan også være andre mekaniske problemer men enklest å teste/bytte coil først.
evefyh
Posts: 2
Joined: 01 May 2023 06:36
MC: Honda fez125 Phantom

Re: Feilsøking Honda Phantom 125

Post by evefyh »

Takk for svar. Skal forfølge dette
Even
Post Reply