Tips til hansker med varme

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
Sten
Posts: 6
Joined: 18 Jun 2022 08:58
MC: Bonneville T100

Tips til hansker med varme

Post by Sten »

Har gitt opp ettermonterte varmeholker. Ser nå etter varmehansker. Ligger en del på nett, men lite inne i butikker som kan testes. Noen som har tips til gode el hansker. Som har både effektive varmeelementer og ikke er for tykke/klumpete, så man fortsatt får god kontakt med styret..
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tips til hansker med varme

Post by mekkern »

Ligger nok i samme hylle som enhjørninger-finner du det så si i fra. :lol:
Fra spøk til alvor:Har ikke funnet annet enn for tykke eller noen som ikke varmer spesielt.men jeg har store hender også så vansklig nok uansett :(
Flattop
Posts: 228
Joined: 22 May 2007 00:16
MC: BMW K 1200 LT 2003
Location: Vegsund, Ã…lesund

Re: Tips til hansker med varme

Post by Flattop »

knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tips til hansker med varme

Post by knutk »

Har selv varmehansker. Men som du antyder, de er tykke og litt klumpete, men funker greit og varmer godt. Blir bare brukt høst/vår.

Kjøpte mine fra https://www.warmnsafe.com/. Handle med dem var en positiv opplevelse :thumleft

Et annet alternativ, som jeg ikke har prøvd selv, men madammen har Gerbing varmehansker, og hun er også fornøyd. Og de er også litt tykke.
https://gerbingshop.no/varmehansker/

Hansker med varmetråder blir tykkere enn ellers, det sier seg selv, trådene trenger litt plass, og de må polstres. Men det er ikke et problem å kjøre med, og kan sammenlignes med vanlig tykke varme hansker.

I tillegg til hanskene må man ha en regulator. Gerbing har dette innebygget i hansken, men de fleste har ikke det.
Personlig foretrekker jeg å regulere de på annen måte, da jeg foretrekker å trekke hansken underjakke-ermet slik at der ikke renner vann inn i hansken.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Tips til hansker med varme

Post by ole m. »

Jeg har Gerbing elektriske hansker, minner litt om denne: https://gerbingshop.no/produkt/xr-oppva ... elhansker/
De blir selvsagt tykkere enn sommerhansker, men er helt fine å kjøre med. Mine er pre-formet med en bøy i fingrene, slik at det ikke blir tungt å gripe rundt holkene.

Ulempen med de elektriske hanskene, er at det er litt knotete å få ledninger til å ligge riktig i ermet på jakka, slik at de ikke blir i veien. Men det er fantastisk når de vel er på plass, og man kjenner varmen i hendene.
Traction
Posts: 74
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Tips til hansker med varme

Post by Traction »

Sten wrote: 21 Mar 2023 21:13 Har gitt opp ettermonterte varmeholker. Ser nå etter varmehansker. Ligger en del på nett, men lite inne i butikker som kan testes. Noen som har tips til gode el hansker. Som har både effektive varmeelementer og ikke er for tykke/klumpete, så man fortsatt får god kontakt med styret..
Har du gitt opp å ettermontere, eller fungerer de ikke som forventet? Mine fra R&G, på 2 sykler, fungerer svært bra. Varmehansker krever lading, og de er ganske dårlige som kjørehansker.
Sten
Posts: 6
Joined: 18 Jun 2022 08:58
MC: Bonneville T100

Re: Tips til hansker med varme

Post by Sten »

[/quote]
Har du gitt opp å ettermontere, eller fungerer de ikke som forventet? Mine fra R&G, på 2 sykler, fungerer svært bra. Varmehansker krever lading, og de er ganske dårlige som kjørehansker.
[/quote]

Har en Yamaha MT10, fikk ettermontert Yamaha sine varmeholker, men ble ikke fornøyd. Har nok litt OCD, men det føltes helt jalla, kabel som kom i veien for tomlen, og det ene grepet var 2cm kortere pga bryter. Etter en uke fikk jeg dem demontert og satt tilbake de originale…
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tips til hansker med varme

Post by pelsen »

Jeg har montert Yamaha varmeholker på min KTM RC8R og er fornøyd med disse. Før det hadde jeg R&G som også var bra, disse var mye varmere på fullt enn Yamaha. De har et stort og stygt styrepanel som Yamaha ikke har. Grunnen til at jeg har byttet er at jeg rev av ledningene til R&G :redface Begge er veldig enkle å montere hvis man har to hender.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tips til hansker med varme

Post by knutk »

Varmehandtak vs Varmehansker: Slik jeg har opplevd det, og har begge deler.

Rent teknisk kan man si at varmehandtak varmer hendene på innsiden mens varmehansker varmer på utsiden.

I praksis innebærer det at varmehandtak er gode å ha hele året, da de tillater å kunne benytte tynnere (og mer komfortable) hansker på kjølige sommerdager, samt sen vår og tidlig høst.

Om man ønsker å strekke sesongen til tidlig vår/sent høst så strekker uansett ikke varmehandtakene til, da er det da er kun varme på utsiden av hendene som duger.

Så uansett hva løsningen blir, varmehansker kan ikke erstatte varmehandtak (og omvendt), de kan kun supplere...
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tips til hansker med varme

Post by pelsen »

Varmeholkene mine funker fint, men det er jo et punkt når varmen innenfra ikke er nok. Løsningen her er enkel, bil med varmeapparat. :D Jeg kjører motorsykkel for å kose meg, og jeg har prøvd vinterkjøring, ferdig med sånt. Primustreffet er jo fint :thumleft
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Tips til hansker med varme

Post by Kant1 »

Min erfaring:
Gerbing varmehansker, koblet i sykkel via varmejakke, med seperat temp.kontroll på jakke og hansker
.
Hadde først noen veldig tykke og klumpete hansker,
kjøpte nye i '19, og de er vesentlig tynnere og mer behagelige å kjøre med 👍


Enig med Knut over her, varmehåndtak har sin nytte om vår/sommer/tidlig høst, men varmehansker er i en helt annen liga mtp varmekomfort =D>
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Tips til hansker med varme

Post by ole m. »

knutk wrote: 25 Mar 2023 10:11 Om man ønsker å strekke sesongen til tidlig vår/sent høst så strekker uansett ikke varmehandtakene til, da er det da er kun varme på utsiden av hendene som duger.

Så uansett hva løsningen blir, varmehansker kan ikke erstatte varmehandtak (og omvendt), de kan kun supplere...
Om man ikke kombinerer varmehåndtak med muffer, det fungerer fint på kalde dager selv med tynnere hansker.
Traction
Posts: 74
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Tips til hansker med varme

Post by Traction »

Sten wrote: 24 Mar 2023 20:50
Har du gitt opp å ettermontere, eller fungerer de ikke som forventet? Mine fra R&G, på 2 sykler, fungerer svært bra. Varmehansker krever lading, og de er ganske dårlige som kjørehansker.
[/quote]

Har en Yamaha MT10, fikk ettermontert Yamaha sine varmeholker, men ble ikke fornøyd. Har nok litt OCD, men det føltes helt jalla, kabel som kom i veien for tomlen, og det ene grepet var 2cm kortere pga bryter. Etter en uke fikk jeg dem demontert og satt tilbake de originale…
[/quote]
Anbefaler disse. Normale hålker, ingen brytere på styret, slår seg bare på når sykkelen lader, og varmer godt. Den lille styreenheten kan gjerne gjemmes litt bort om ønskelig.

https://www.demon-tweeks.com/no/r-g-rac ... REALw_wcB/
Post Reply