Oppiggede Heidenau dekk og Honda CB 125 F
Posted: 23 Oct 2022 22:48
Høsten 2020 anskaffet jeg en Honda CB 125 F, for pendling, og å unngå kollektivtrafikk med fare for eksponering for covid.
Den har blitt kjørt rundt 3000 km med oppiggede dekk, sesongen 2020-2021. Mesteparten av kjøringen har foregått på asfalt.
Jeg har vært skikkelig imponert over dekkenes gripeevne, på is, snø og annet glatt føre.
Piggene sitter sentralt, på midten av dekket, pluss på begge sider av nevnte "felt".
Sist uke fikk jeg atter skilter på sykkelen, etter at den stod ubrukt vintersesongen 2021-2022, grunnet et ettårig Tysklandsopphold for min del.
Ved en telling av pigger i dag, fant jeg ut at 24 pigger "i midten" har dratt sin kos, mens 30 var igjen.
Nærmere halvparten av de sentralt plasserte piggene har mao forsvunnet, mens mesteparten på sidene sitter igjen. (Der har jeg ikke fintelt.)
Så stort svinn av pigger etter få tusen km hadde jeg ikke forventet. Det var litt skuffende å observere.
Antar pigger sitter bedre i ordentlige piggdekk, og ikke oppiggede trialdekk, som dette visstnok er.
Hondaen er generelt meget god å kjøre, med svært få irritasjonsmoment. Dog har jeg aldri registrert i nærheten av det lave bensinforbruket som oppgis; 0.2 liter per mil. Mine erfaringer tilsier i underkant av 1.5 x dette, men da er det en del kjøring på veg rundt Trondheim, der det vanligvis er
en del 90 km/t grense. Opp enkelte av bakkene på min pendlerrute er reell makshastighet maks 70-72 km/t i følge speedometerapp. Det blir for lite, så
Honda CB 125 F har en motor som er i svakeste laget for motorveg, med sine oppgitte 10.4 hk.
Den har blitt kjørt rundt 3000 km med oppiggede dekk, sesongen 2020-2021. Mesteparten av kjøringen har foregått på asfalt.
Jeg har vært skikkelig imponert over dekkenes gripeevne, på is, snø og annet glatt føre.
Piggene sitter sentralt, på midten av dekket, pluss på begge sider av nevnte "felt".
Sist uke fikk jeg atter skilter på sykkelen, etter at den stod ubrukt vintersesongen 2021-2022, grunnet et ettårig Tysklandsopphold for min del.
Ved en telling av pigger i dag, fant jeg ut at 24 pigger "i midten" har dratt sin kos, mens 30 var igjen.
Nærmere halvparten av de sentralt plasserte piggene har mao forsvunnet, mens mesteparten på sidene sitter igjen. (Der har jeg ikke fintelt.)
Så stort svinn av pigger etter få tusen km hadde jeg ikke forventet. Det var litt skuffende å observere.
Antar pigger sitter bedre i ordentlige piggdekk, og ikke oppiggede trialdekk, som dette visstnok er.
Hondaen er generelt meget god å kjøre, med svært få irritasjonsmoment. Dog har jeg aldri registrert i nærheten av det lave bensinforbruket som oppgis; 0.2 liter per mil. Mine erfaringer tilsier i underkant av 1.5 x dette, men da er det en del kjøring på veg rundt Trondheim, der det vanligvis er
en del 90 km/t grense. Opp enkelte av bakkene på min pendlerrute er reell makshastighet maks 70-72 km/t i følge speedometerapp. Det blir for lite, så
Honda CB 125 F har en motor som er i svakeste laget for motorveg, med sine oppgitte 10.4 hk.