Oppiggede Heidenau dekk og Honda CB 125 F

Her kan du dele dine erfaringer med diverse produkter, og finne brukererfaringer på produkter du selv vurderer.
Post Reply
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Oppiggede Heidenau dekk og Honda CB 125 F

Post by gsx750_80 »

Høsten 2020 anskaffet jeg en Honda CB 125 F, for pendling, og å unngå kollektivtrafikk med fare for eksponering for covid.
Den har blitt kjørt rundt 3000 km med oppiggede dekk, sesongen 2020-2021. Mesteparten av kjøringen har foregått på asfalt.
Jeg har vært skikkelig imponert over dekkenes gripeevne, på is, snø og annet glatt føre.
Piggene sitter sentralt, på midten av dekket, pluss på begge sider av nevnte "felt".
Sist uke fikk jeg atter skilter på sykkelen, etter at den stod ubrukt vintersesongen 2021-2022, grunnet et ettårig Tysklandsopphold for min del.
Ved en telling av pigger i dag, fant jeg ut at 24 pigger "i midten" har dratt sin kos, mens 30 var igjen.
Nærmere halvparten av de sentralt plasserte piggene har mao forsvunnet, mens mesteparten på sidene sitter igjen. (Der har jeg ikke fintelt.)
Så stort svinn av pigger etter få tusen km hadde jeg ikke forventet. Det var litt skuffende å observere.
Antar pigger sitter bedre i ordentlige piggdekk, og ikke oppiggede trialdekk, som dette visstnok er.
Hondaen er generelt meget god å kjøre, med svært få irritasjonsmoment. Dog har jeg aldri registrert i nærheten av det lave bensinforbruket som oppgis; 0.2 liter per mil. Mine erfaringer tilsier i underkant av 1.5 x dette, men da er det en del kjøring på veg rundt Trondheim, der det vanligvis er
en del 90 km/t grense. Opp enkelte av bakkene på min pendlerrute er reell makshastighet maks 70-72 km/t i følge speedometerapp. Det blir for lite, så
Honda CB 125 F har en motor som er i svakeste laget for motorveg, med sine oppgitte 10.4 hk.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Oppiggede Heidenau dekk og Honda CB 125 F

Post by Spiritofwinter »

Hvilken type pigg satte du inn i dekket? Det har mye å si både for om de blir fort slitt eller om de sitter fast.

Vet dette var en diskusjon da @Snikkeren kjørte på vinter for noen år siden med pigger kjøpt fra Kina, de var ikke veldig holdbare. Derimot kjenner vi til noen andre på Sunnmøre som kjørte med best grip pigger som fungerte betydelig bedre, men selvfølgelig til en annen pris.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Oppiggede Heidenau dekk og Honda CB 125 F

Post by mekkern »

Skal annet enn skikkelig skrupigg sitte skikkelig så må de limes.
https://www.henkel-adhesives.com/us/en/ ... e_480.html

dessuten er det mye drittpigger fra Kina på markedet også.
Ved god tykkelse på dekket og en skal kjøre kun is/snø er "Kold Kutter" ok men de kortere typene bør limes.
https://www.koldkutter.com/

Måtte kjøpe pose med pigger for å erstatte på tråsykkelen også. :lol:
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Oppiggede Heidenau dekk og Honda CB 125 F

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Oppiggede Heidenau dekk og Honda CB 125 F

Post by Jonta »

Trialdekk er kanskje ikke rette dekktype for å få piggene til å sitte i. Men allikevel, som vinterdekk er kanskje trialdekk det beste du kan kjøre med, hvis du har et vinter-trial dekk selvførgelig. At du er imponert over dekket, tyder på at du kanskje har den rette typen, og det kan hende at du hadde fortsatt vært meget fornøyd med dekket, også uten pigger.
Den gang jeg kjørte trial (t.o.m. 1990) var det kun Metzler, som var det rette vinterdekket, Michelin var håpløst men var igjen det beste sommerdekket, og Pirelli fungerte greit som "helårsdekk".
Disse dekkene hadde så og si identisk mønster, ingen lameller og slikt. Selv et nedslitt Metzler, var mye bedre enn et nytt Michelin dekk.

Jeg kan jo i farta også nevne at greia med piggfrie dekk, er at man ikke trenger å ta hensyn til at piggene skal sitte. Og kan dermed lage en vinter gummitype, som er bedre enn den som brukes i piggdekkene.
Så konklusjonen kan være, at jo dårligere piggene sitter, jo bedre vinterdekk?...

Jeg har også kjørt min gamle Tempo Corvette gjennom endel vintre, og alle de billig dekkene jeg brukte på den, satt samtlige godt på all slags vinterføre.
Jeg prøvde en vinter å kjøre noen meter med min Cagiva Elefant, med Mitas E-07 asfalt/grus knasterdekk. Det var helt umulig.
Last edited by Jonta on 24 Oct 2022 15:09, edited 2 times in total.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Oppiggede Heidenau dekk og Honda CB 125 F

Post by mekkern »

viktig for vinterdekk er mye silica. og at gummien holder seg myk i kulda:thumleft
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Oppiggede Heidenau dekk og Honda CB 125 F

Post by Jonta »

mekkern wrote: 24 Oct 2022 14:25 viktig for vinterdekk er mye silica. og at gummien holder seg myk i kulda:thumleft
Sikkert riktig.
Men det rare fra mine trialdager, var at Michelindekket (som var det dårligste vinterdekket) var også det mykeste. (eller ble det hardt i kulda, mener vi sjekka det?)
Post Reply