Hvordan løsne db-killer?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Hvordan løsne db-killer?

Post by gsx750_80 »

Et 4-1 anlegg på en av syklene mine har imontert en DB-killer. Siden det fulgte med en alternativ variant, uten perforeringer på tvers, tenkte jeg å sjekke ut hvordan dette alternativet høres ut.
En skrue som går gjennom DB-killer og "resten av eksosanlegget" ble fjernet, og jeg forsøkte å dra ut DB-killeren med en tang, uten ønsket resultat. Denne gjenstridige innsatsen i eksosanlegget har i bakre ende av potta sin periferi sluttede tett inntil omkringliggende gods, hele vegen rundt (360 grader).
Jeg har sprayet WD40 rundt området der DB-killer er i direkte kontakt med omsluttende del av eksosanlegget, i håp om at dette kunne bidra til
at DB-killeren løsnet litt, og lettere kunne trekkes ut. Så langt har jeg ikke lyktes i å få til dette.

Har sett tips online om å stake den ut fra motsatt ende, vha kosteskaft.

En annen foreslo å varme opp andre deler av eksosanlegget med varmepistol for at utvidelsen av gods omkring DB-killer lettere skulle få den til å slippe..

Foreløpig er disse forslagene uprøvde.

Noen som har antatt bedre ideer?

Anlegget er av type Cobra, og kan minne om S4-typen her: https://www.cobra-exhaust.com/S4-Series
Traction
Posts: 74
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Hvordan løsne db-killer?

Post by Traction »

Wisegrip-tang, en trekloss mot tangen, og banke den ut med hammer.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Hvordan løsne db-killer?

Post by gsx750_80 »

Traction wrote: 08 Aug 2022 14:49 Wisegrip-tang, en trekloss mot tangen, og banke den ut med hammer.
Takk! VEd hjelp av dette tipset søkte jeg på "Wise grip" og "DB killer" på youtube, og fant denne videoen. Her brukes også en gunnihanske mellom tangen og db.
-killeren, for bedre grep og reduksjon i sannsynlighet for å lage uønskede merker med tangen.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hvordan løsne db-killer?

Post by mekkern »

Beste er nok «kosteskaft» fra andre siden når det sitter godt. Ev en rørstump for mer effekt i slaget.
Traction
Posts: 74
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Hvordan løsne db-killer?

Post by Traction »

gsx750_80 wrote: 08 Aug 2022 15:51
Traction wrote: 08 Aug 2022 14:49 Wisegrip-tang, en trekloss mot tangen, og banke den ut med hammer.
Takk! VEd hjelp av dette tipset søkte jeg på "Wise grip" og "DB killer" på youtube, og fant denne videoen. Her brukes også en gunnihanske mellom tangen og db.
-killeren, for bedre grep og reduksjon i sannsynlighet for å lage uønskede merker med tangen.
Glidehammer som festes i tanga er også effektivt.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Hvordan løsne db-killer?

Post by Borg »

Nå var ikke DB- killeren i YT videoen så store, men i mine har jeg enten brukt et stort skrujern, eller også et kubein i det siste, stukket det inn og «vrikket» litt i bakkant. Muligens fordi kosteskafta her i huset muligens hadde brukket i prosessen :redface
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
Post Reply