Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Jonta »

Du får hive de i stekeovnen når fruen er ute en tur. Og lufte godt etterpå.
Den vifta, er den elektrisk, eller kobla rett på vannpumpa, med slurekløtsj eller noe slikt, som på gamle biler?
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Prøving (og evt feile) er jo en del av dette prosjektet, så når fruen var opptatt med noe annet en stud tok jeg sjangsen på å hive gir hendelen i stekeovnen en stund. Fryktet det skulle bli mye lukt av lakk, men fint lite. Fruen kom inn på kjøkkenet akkurat når jeg tok den ut av ovnen og hadde ingenting å kommentere på lukten.
20221113_195315.jpg
Gir hendelen ser bra ut, ser nesten litt lysere ut i fargen nå når den er herdet i lakken.

Blir spennende når jeg skal prøve de noe større delene i morgen. Så må jeg finne ut hvor mye av motoren jeg skal demontere og lakkere, det blir nok det største problemet. Har heldigvis hele vinteren på meg :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by knutk »

Det ser jo riktig så fint ut det du gjør.

Men om jeg kan få lov å komme med et innspill, så ønsker jeg å lufte følgende:

Komponenter som støtte, girpedal etc., dvs komponenter man bruker bena på og som er utsatt for eksponering av veiskitt og kjørstøvler, blir ofte lakk-behandling lite holdbart. Vil man ha det skinnende blankt er det vanskelig å komme bort fra forkromming. Er kravet kun å ha en passe blank overflate er forsinking veien å gå.

Legger ved et par bilder fra eget prosjekt, fra en del år tilbake.
Det viser div skruer, muttere, sidestøtte, fothvilere med mer.
Bildene viser før og etter:

Image

Image

Delene blir først lagt i syrebad som fjerner ALL rust og korrosjon, og deretter elektroforsinket.

Dette blir utført av div firmaer landet rundt. Siden jeg bor nær Drammen benyttet jeg et firma i Hokksund. På Sunnmøre, med skipsverksteder, møbel industri og andre typer maskinbedrifter tipper jeg at man ikke trenger å dra særlig langt før man finner et firma som fikser det.

I 2008 betalte jeg kr 200 for å fikse de avbildete komponentene.
User avatar
TAM
Posts: 26
Joined: 30 May 2021 20:40
MC: BMW R1250 GSA Rallye 2022 mod.

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by TAM »

Kan jo lage deg en "lakkboks" inni verkstedet, eventuelt oppå kompressorhuset. Noen finerplater og en ventilator så er du i gang. :D Da får du litt temp, og sprayer ikke lakk overalt.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

knutk wrote: 14 Nov 2022 01:16 Dette blir utført av div firmaer landet rundt. Siden jeg bor nær Drammen benyttet jeg et firma i Hokksund. På Sunnmøre, med skipsverksteder, møbel industri og andre typer maskinbedrifter tipper jeg at man ikke trenger å dra særlig langt før man finner et firma som fikser det.

I 2008 betalte jeg kr 200 for å fikse de avbildete komponentene.
Overraskende mye spesielt i møbelindustri blir ikke gjort her i landet men kommer ferdig produsert. Men takker for tipset og skal ta en sjekk om hva som er mulig.
TAM wrote: 14 Nov 2022 10:18 Kan jo lage deg en "lakkboks" inni verkstedet, eventuelt oppå kompressorhuset. Noen finerplater og en ventilator så er du i gang. :D Da får du litt temp, og sprayer ikke lakk overalt.
Har tenkt tanken, men har ingen ønsker om å utføre lakkarbeid inne i garasjekjelleren. Blir nok heller ordnet til litt bedre utenfor døren eller i garasjedelen der bilene står til vanlig.

Når det kommer til varme herdingen av lakk så oppdaget jeg et lite problem når gir hendelen hadde kjølt seg ned, den flaten som var borti ildfast form har fått en skade på lakken, ser nesten ut som det er slipt av et lag. Mulig jeg må finne noe annet å legge delene på når jeg legger de i ovn for herding.
20221113_205156.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by knutk »

Spiritofwinter wrote: 14 Nov 2022 17:04
knutk wrote: 14 Nov 2022 01:16 Dette blir utført av div firmaer landet rundt. Siden jeg bor nær Drammen benyttet jeg et firma i Hokksund. På Sunnmøre, med skipsverksteder, møbel industri og andre typer maskinbedrifter tipper jeg at man ikke trenger å dra særlig langt før man finner et firma som fikser det.

I 2008 betalte jeg kr 200 for å fikse de avbildete komponentene.
Overraskende mye spesielt i møbelindustri blir ikke gjort her i landet men kommer ferdig produsert. Men takker for tipset og skal ta en sjekk om hva som er mulig.
TAM wrote: 14 Nov 2022 10:18 Kan jo lage deg en "lakkboks" inni verkstedet, eventuelt oppå kompressorhuset. Noen finerplater og en ventilator så er du i gang. :D Da får du litt temp, og sprayer ikke lakk overalt.
Har tenkt tanken, men har ingen ønsker om å utføre lakkarbeid inne i garasjekjelleren. Blir nok heller ordnet til litt bedre utenfor døren eller i garasjedelen der bilene står til vanlig.

Når det kommer til varme herdingen av lakk så oppdaget jeg et lite problem når gir hendelen hadde kjølt seg ned, den flaten som var borti ildfast form har fått en skade på lakken, ser nesten ut som det er slipt av et lag. Mulig jeg må finne noe annet å legge delene på når jeg legger de i ovn for herding.
20221113_205156.jpg
Nå er jeg ikke hvilken varmebestandig lakk du benytter, men den typen jeg har erfaring med har ikke vært mer slitesterk enn vanlig ordinær lakk, men den flasser ikke når den blir utsatt for varme.

Nå har du jo begynt på det, så kan være greit å samle opp egen erfaring. Men tenkte jeg skulle nevne det siden det blir benyttet på deler som trolig ikke blir så veldig varme.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

knutk wrote: 14 Nov 2022 17:33
Spiritofwinter wrote: 14 Nov 2022 17:04
knutk wrote: 14 Nov 2022 01:16 Dette blir utført av div firmaer landet rundt. Siden jeg bor nær Drammen benyttet jeg et firma i Hokksund. På Sunnmøre, med skipsverksteder, møbel industri og andre typer maskinbedrifter tipper jeg at man ikke trenger å dra særlig langt før man finner et firma som fikser det.

I 2008 betalte jeg kr 200 for å fikse de avbildete komponentene.
Overraskende mye spesielt i møbelindustri blir ikke gjort her i landet men kommer ferdig produsert. Men takker for tipset og skal ta en sjekk om hva som er mulig.
TAM wrote: 14 Nov 2022 10:18 Kan jo lage deg en "lakkboks" inni verkstedet, eventuelt oppå kompressorhuset. Noen finerplater og en ventilator så er du i gang. :D Da får du litt temp, og sprayer ikke lakk overalt.
Har tenkt tanken, men har ingen ønsker om å utføre lakkarbeid inne i garasjekjelleren. Blir nok heller ordnet til litt bedre utenfor døren eller i garasjedelen der bilene står til vanlig.

Når det kommer til varme herdingen av lakk så oppdaget jeg et lite problem når gir hendelen hadde kjølt seg ned, den flaten som var borti ildfast form har fått en skade på lakken, ser nesten ut som det er slipt av et lag. Mulig jeg må finne noe annet å legge delene på når jeg legger de i ovn for herding.
20221113_205156.jpg
Nå er jeg ikke hvilken varmebestandig lakk du benytter, men den typen jeg har erfaring med har ikke vært mer slitesterk enn vanlig ordinær lakk, men den flasser ikke når den blir utsatt for varme.

Nå har du jo begynt på det, så kan være greit å samle opp egen erfaring. Men tenkte jeg skulle nevne det siden det blir benyttet på deler som trolig ikke blir så veldig varme.
Det blir nok ikke benyttet så mye varmebestandig lakk på mindre utsatte deler etter hvert, spesielt den gir hendelen var mest for å teste på en liten del før jeg tar mer utsatte deler på og rundt motor. Kan være jeg burde slipe ned igjen den gir hendelen og gjøre noe annet på den, for eks forsinking om jeg finner noen som driver med slikt. Tiden får vise, dette prosjektet er noe jeg lærer mye av og tar imot alle tips og råd som kommer på veien :)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by mekkern »

slik varmeherdende lakk må henge fritt under herding.
Sånn utenom det så ville jeg nok faktisk benyttet https://farvehandel.no/produkt/quick-be ... matt-075l/ på deler som ikke kommer mye i kontakt med bensin.
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by haakeik »

Hva med å fornikle selv?
Er ikke så vanskelig, tror jeg :lol:

User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

mekkern wrote: 14 Nov 2022 20:01 slik varmeherdende lakk må henge fritt under herding.
Sånn utenom det så ville jeg nok faktisk benyttet https://farvehandel.no/produkt/quick-be ... matt-075l/ på deler som ikke kommer mye i kontakt med bensin.
Fritthengende i stekeovnen på kjøkkenet er nok uaktuelt, men de delene jeg lakkerte søndag ser ut til å herde uten varme. Ikke sikkert de herder like raskt eller så bra som ved varme, men det får være godt nok enn så lenge.
haakeik wrote: 14 Nov 2022 23:17 Hva med å fornikle selv?
Er ikke så vanskelig, tror jeg :lol:

Fristende, men skal ta en kjapp sjekk på lokale bedrifter først, så får vi se h or lang vinteren blir :)
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Fruen fant ut at hun skulle ut av huset for å være sosial i dag, så da ble det noen timer i garasjekjelleren med CX'en :D

Hadde ingen direkte plan for dagen, men begynte å se på et par deler som sikkert burde vert gjort noe med, så skulle jo bakhjulet vert av slik at det etter hvert kan få nytt dekk...

Og plutselig var både bakdekk, aksling, svingarm og bakdempere demontert...
20221115_203701.jpg
20221115_203438.jpg
20221115_203649.jpg
Jaja, sånn kan det gå når man blir litt ivrig.

Så var jeg jo så godt i gang og der var et par andre ting jeg skulle ha plukket av... og plutselig...

Står motoren på gulvet...
20221115_211049.jpg
Gikk plutselig veldig fort... stod plutselig der og tenkte hvordan skal jeg klare å få sammen igjen denne til slutt...

Jaja, har ikke satt noen sluttdato for dette prosjektet, så har god tid :) Fremdeles ikke helt sikker på hvordan dette skal gå til slutt, men håper etter hvert at jeg har en kjørbar CX, noe som uansett vil være en forbedring fra da jeg kjøpte den :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Palma »

Det går unna det her ja. Artig å se. :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by mekkern »

skikkelig bra-godt å få oversikt over delene. :thumleft
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Vi fortsetter litt i dag, plukket av forgasser, luftfilter, siste smådelene rundt bakramme. Begynner å minne mindre og mindre om en MC.
20221116_200126.jpg
Samtidig som det blir stadig mer deler rundt om i rommet.
20221116_200137.jpg
20221116_200143.jpg
20221116_200151.jpg
Prøver å vaske bort verste dritten der det er nødvendig og legge det meste av skruer og smådeler i merkede poser så jeg finner alt igjen til slutt.

Merker at det er mye små og mellomstore deler som trenger litt pleie, så her er rikelig å jobbe med fremover. Nesten slik at jeg kunne forsvart innkjøp av et sanblåsings kabinett, men bare nesten... ;-)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Kant1 »

Her er det "bare" å fortsette, demontere alt, og få ramma lakkert.
Det er nå eller aldri, jeg angrer på jeg ikke gjorde det med med den gamle ørkenreven min (XT600 Tenere'en)

Artig å følge prosjektet ditt, keep up the good work :smt007
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Post Reply