TST Sverige
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2644
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
TST Sverige
For 2uker ble det en tur oppover grønn TST Värmland, ruta følger grensen nordover langs den svenske delen av Finnskogen. Vi knakk inn i Norge ved Långflon og ned langs norsk side av Finnskogen, fritt etter minne og hva som tiden tillot av utskeielser for en 3dagers
Den grønne ruta var store og brede grusveier, uten de store utfordringene. Men turen var flott og trivelig natur
Forrige uke dukket det nye ambulerende bostedet til @ojda opp, en perfekt anledning for ny tur Dermed måtte også blå Värmland prøves. De blå er mindre veier med gress i midten. Dette var mye mer artig! Kuppert, svingete, noe mer krevende å kjøre. En del av veiene var av hva jeg vil kalle traktorvei, som heller ikke er å forakte.
Ved ett par ganger forsvant sporet til siden, uten noen vei var der Jammen var det ikke lurt inn litt singeltracks der også. Veldig glad for det ikke hadde vært for mye regn de siste dagene. Det eneste som tilsa det gikk spor der var streken på gsp´en og noe bøyd gress, resten av sporet dukket opp etter noen meter.
Mulighetene for teltplass måtte dog letes litt etter, de var det ikke flust av. Den som gir seg er en dritt. @ojda er noe mer erfaren og logisk tenker enn meg når det kommer til teltplass-jakt. Det skal gjerne være mulighet for bål, avsidesliggende - vi vil ikke bli forstyrret eller trenge seg oppå andre.
Samt det skal nytes en rolig morgen dagen derpå med kaffe og frokost
Vi antok plassen tidligere hadde vært brukt av noen speidere eller tilsvarende
Det var den eneste logiske forklaringen vi fant til miljøstasjonen...
En og annen noe uforstående hindring dukket selvfølgelig opp, skal mer enn ett stenlass for å stoppe Doffen
Blå-rutene gav absolutt mersmak. Noen innstikk av asfalt må det selvfølgelig bli, men brorparten av løypa gikk ute i skogen
Det neste blir og utforske videre nordover i Dalarna, når skiftplan og fri går opp
Den grønne ruta var store og brede grusveier, uten de store utfordringene. Men turen var flott og trivelig natur
Forrige uke dukket det nye ambulerende bostedet til @ojda opp, en perfekt anledning for ny tur Dermed måtte også blå Värmland prøves. De blå er mindre veier med gress i midten. Dette var mye mer artig! Kuppert, svingete, noe mer krevende å kjøre. En del av veiene var av hva jeg vil kalle traktorvei, som heller ikke er å forakte.
Ved ett par ganger forsvant sporet til siden, uten noen vei var der Jammen var det ikke lurt inn litt singeltracks der også. Veldig glad for det ikke hadde vært for mye regn de siste dagene. Det eneste som tilsa det gikk spor der var streken på gsp´en og noe bøyd gress, resten av sporet dukket opp etter noen meter.
Mulighetene for teltplass måtte dog letes litt etter, de var det ikke flust av. Den som gir seg er en dritt. @ojda er noe mer erfaren og logisk tenker enn meg når det kommer til teltplass-jakt. Det skal gjerne være mulighet for bål, avsidesliggende - vi vil ikke bli forstyrret eller trenge seg oppå andre.
Samt det skal nytes en rolig morgen dagen derpå med kaffe og frokost
Vi antok plassen tidligere hadde vært brukt av noen speidere eller tilsvarende
Det var den eneste logiske forklaringen vi fant til miljøstasjonen...
En og annen noe uforstående hindring dukket selvfølgelig opp, skal mer enn ett stenlass for å stoppe Doffen
Blå-rutene gav absolutt mersmak. Noen innstikk av asfalt må det selvfølgelig bli, men brorparten av løypa gikk ute i skogen
Det neste blir og utforske videre nordover i Dalarna, når skiftplan og fri går opp
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
- Palma
- Posts: 4744
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: TST Sverige
Det der ser jo riktig så trivelig ut. Klarer man å komme seg inn i TsT sin database så er det mye fint å hente der.
- kvase
- Posts: 4043
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: TST Sverige
TsT database ka er no det ?
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3201
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: TST Sverige
Litt som TET, bare litt mer "hemmelig/beskyttet."
Sikkert for å begrense bruken av sporet litt.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9148
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: TST Sverige
Flott oppsummering av helga Jarle.
Jeg jobber allerede med å samle isammen noen fridager på rekke og rad
Jeg jobber allerede med å samle isammen noen fridager på rekke og rad
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2644
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: TST Sverige
Så bra, skal se om jeg klarer å få til noe fri fremover. Dog veldig usikker, med tanke på ferietid og bemanning Friukene kommer jevnlig da
Det er litt knot å få tilgangen ja, det tok meg noen runder for å få alt riktig
Sporene er laget av en person som er avhengig av tilbakemelding fra brukere for å holde de oppdatert og riktig, etterhvert som veier stenges med bommer osv.. Det er litt av årsaken til kravene for å få tilgang
fun is not a straight line
- Roargutten
- Roargubben
- Posts: 533
- Joined: 07 Oct 2015 10:36
- MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000 - Location: Årnes
Re: TST Sverige
Jeg er i prosessen med å få tilgang selv også. Spent på å se hva som er å utforske rett over grensa her.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
- Palma
- Posts: 4744
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: TST Sverige
Men nå kan jeg jo røpe at man trenger ikke noe tilgang til noe som helst annet enn et kart hvis man vil ha fine turer i Sverige. Det er ikke mange bommer rundt omkring. Det er bare å bruke litt tid og kikke litt på kart. Kombinerer man med https://vindskyddskartan.se/sv/ så har man et flott utgangspunkt. I tillegg til å vise hensyn og være litt fornuftig så kommer man langt. Har man kjørt seg bort i noe gæli og får kjeft (som da er gratis) så bare si :"Prat med han som kommer bak meg"
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2644
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: TST Sverige
Det er absolutt en link verdt å titte litt på når det skal planlegges tur svenskene har mye gapahuker rundtomkring
Kombineres det med denne:
https://nvdb2012.trafikverket.se/setransportnatverket
Velg 'Slitlager' så kommer alle grusveier opp. I samme menyen får enn også oversikt over 'Väghinder' om enn vil være lovlydig
Kombineres det med denne:
https://nvdb2012.trafikverket.se/setransportnatverket
Velg 'Slitlager' så kommer alle grusveier opp. I samme menyen får enn også oversikt over 'Väghinder' om enn vil være lovlydig
fun is not a straight line
- ole m.
- Posts: 1224
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: TST Sverige
Veldig bra poeng. Flere burde forsøke å finne egne veier, i stedet for å skulle få alt ferdig servert. Om flere fant ut mer selv, så ville trafikken spredt seg mer, og det ville blitt mindre slitasje både på veier og folk langs veien.Palma wrote: ↑11 Jul 2022 17:57 Men nå kan jeg jo røpe at man trenger ikke noe tilgang til noe som helst annet enn et kart hvis man vil ha fine turer i Sverige. Det er ikke mange bommer rundt omkring. Det er bare å bruke litt tid og kikke litt på kart. Kombinerer man med https://vindskyddskartan.se/sv/ så har man et flott utgangspunkt. I tillegg til å vise hensyn og være litt fornuftig så kommer man langt. Har man kjørt seg bort i noe gæli og får kjeft (som da er gratis) så bare si :"Prat med han som kommer bak meg"
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: TST Sverige
Samme i Norge- mye av de veiene jeg kjører finner jeg lite eller ingen mc spor på. Men er jo mye DE(dead end) så en må kjøre tilbake også.
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2644
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: TST Sverige
Familien Duck, minus Ole, surrer seg bortover mot TST Dalarna.
Fant ett passe campsted med tyristokk til bålet ved Holmsjön
Fant ett passe campsted med tyristokk til bålet ved Holmsjön
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9148
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: TST Sverige
Vi er flere som har med mobilen på denne turen her
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2644
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: TST Sverige
Etter Värmland blå var unnagjort fristet det så mye att @ojda fikk langfri samtidig som jeg hadde friuke, dermed var det duket for blå Dalarna
Rykter sprer seg fort og @Pe junior var ikke sen med å bli med. Familien Duck var nesten samlet
Fra Torsby gikk vi via litt egenlaget ruter inn på tampen av blå Värmland og inn i Dalarna. Når oppmøtet er kl18 kom vi ikke så langt før det er på tide å slå leir, som alltid foretrekkes det vann så vi kan båle, myggjævel må holdes på en armlengdes avstand samt vi vil ikke trenge oss på andre folk. Ved Holmsjön gikk det en sti ned mot vannet, å ganske riktig, på første forsøk treffer vi blink Noen ganger har enn flaks
Etter en stekende varm dag på kontoret er det vanvittig godt med en øl i strandkanten, uten andre folk i nærheten
Etter en god frokost og ett par kaffe dagen derpå er vi avgårde. Dalarna byr på svingete og smale grusveier, endel av de er det mye løsgrus på. Flott natur samt en og annen lettere utfordring Gud jeg er overlykkelig over de nye Motoz dekkene!
Etter noen mislykkede forsøk på å finne en trivelig camp-spot utover ettermiddagen, svinger vi av ved Stora Görsjön.
Området var preget av å være eid av en jaktforening/lag, men plassen var folketom. Den ledige gapahuken og gressplen kunne dermed lånes for natten, siden klokka nærmet seg sent. Teltene fikk vente, middag, bål, øl, whisky og rom står først på programmet. Utpå kvelden kom regnet, siden jeg og @ojda ikke hadde fått opp teltene våre, tok vi heller hver vår benk i huken.
Morgenen derpå er heller dyster, gråtung og regnet gir ingen tegn å gi slipp. Så vi bestemmer oss for en hviledag
@Pe junior må brekke av tidlig lørdag morgen, vi var fantastisk veien til 8.30 han hadde lovet seg bort. Etter en tur om systemet og matbutikk i Mora forsetter vi nordover mot Härjedalen. Rett før fylkesgrensen svinger vi av mot Ämåsjön. En avstikker full av humper og røtter som stikker opp, bringer oss ned til sjøen. Huken er allerede opptatt, men vi forsetter avstikkeren langs sjøen den andre veien. I enden åpner en perfekt plass med båtplass og sandstrand
Jeg må på nattvakt dagen derpå, men vi snur ikke ennå, inn i Härjedalen og noen svingete og smale skogsveier åpner seg med flott kupert terreng. Ved Glöte finnes det en ok mulighet for å komme seg inn på grønn Jemtland og sørover. Vi merker med en gang den grønne ruten er ikke like inspirerende eller spennende som de blå...
I Idre må jeg brekke av inn mot Drevsjø og rett sørover, det skal i teorien gå greit å nå natt skiftet. Noe inspirerende kjøring nedover er det langt fra, men effektivt. Når det ikke er mulig å hente ut fri, får heller dagene brukes mest mulig
Rykter sprer seg fort og @Pe junior var ikke sen med å bli med. Familien Duck var nesten samlet
Fra Torsby gikk vi via litt egenlaget ruter inn på tampen av blå Värmland og inn i Dalarna. Når oppmøtet er kl18 kom vi ikke så langt før det er på tide å slå leir, som alltid foretrekkes det vann så vi kan båle, myggjævel må holdes på en armlengdes avstand samt vi vil ikke trenge oss på andre folk. Ved Holmsjön gikk det en sti ned mot vannet, å ganske riktig, på første forsøk treffer vi blink Noen ganger har enn flaks
Etter en stekende varm dag på kontoret er det vanvittig godt med en øl i strandkanten, uten andre folk i nærheten
Etter en god frokost og ett par kaffe dagen derpå er vi avgårde. Dalarna byr på svingete og smale grusveier, endel av de er det mye løsgrus på. Flott natur samt en og annen lettere utfordring Gud jeg er overlykkelig over de nye Motoz dekkene!
Etter noen mislykkede forsøk på å finne en trivelig camp-spot utover ettermiddagen, svinger vi av ved Stora Görsjön.
Området var preget av å være eid av en jaktforening/lag, men plassen var folketom. Den ledige gapahuken og gressplen kunne dermed lånes for natten, siden klokka nærmet seg sent. Teltene fikk vente, middag, bål, øl, whisky og rom står først på programmet. Utpå kvelden kom regnet, siden jeg og @ojda ikke hadde fått opp teltene våre, tok vi heller hver vår benk i huken.
Morgenen derpå er heller dyster, gråtung og regnet gir ingen tegn å gi slipp. Så vi bestemmer oss for en hviledag
@Pe junior må brekke av tidlig lørdag morgen, vi var fantastisk veien til 8.30 han hadde lovet seg bort. Etter en tur om systemet og matbutikk i Mora forsetter vi nordover mot Härjedalen. Rett før fylkesgrensen svinger vi av mot Ämåsjön. En avstikker full av humper og røtter som stikker opp, bringer oss ned til sjøen. Huken er allerede opptatt, men vi forsetter avstikkeren langs sjøen den andre veien. I enden åpner en perfekt plass med båtplass og sandstrand
Jeg må på nattvakt dagen derpå, men vi snur ikke ennå, inn i Härjedalen og noen svingete og smale skogsveier åpner seg med flott kupert terreng. Ved Glöte finnes det en ok mulighet for å komme seg inn på grønn Jemtland og sørover. Vi merker med en gang den grønne ruten er ikke like inspirerende eller spennende som de blå...
I Idre må jeg brekke av inn mot Drevsjø og rett sørover, det skal i teorien gå greit å nå natt skiftet. Noe inspirerende kjøring nedover er det langt fra, men effektivt. Når det ikke er mulig å hente ut fri, får heller dagene brukes mest mulig
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line