I garasjen

Prat om tung MC.
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Selv en elefant er raskere - men nå bygger ikke de garasje

Post by JRO »

Dette blir jo kjempefint @Borg , kanskje vi må på befaring i garasjen din for å sjekke at alt er i orden når vi møtes hos AT 22. april. :D :thumleft =D> \:D/
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Selv en elefant er raskere - men nå bygger ikke de garasje

Post by Borg »

pelsen wrote: 05 Apr 2023 22:57 Det blir fint, du må huske på å måke taket før du heiser opp noe i talja :thumleft
Som du bemerket selv, denne bjelken er rimelig stor, så tatt i betraktning hvor lite snø vi får her blir nok aldri det et problem :lol:


JRO wrote: 05 Apr 2023 23:07 Dette blir jo kjempefint @Borg , kanskje vi må på befaring i garasjen din for å sjekke at alt er i orden når vi møtes hos AT 22. april. :D :thumleft =D> \:D/
Ja jeg skal jo veien så om du vil være med på inspeksjon så skal jeg da vise frem
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Selv en elefant er raskere - men nå er den «født»

Post by Borg »

Da må jeg vel anse garasjen som «ferdig», selv om det er mye igjen på lista som skal gjøres av stort å smått både ute å inne. Men, per i dag er den nå i brukanes stand :-)

Liften ble møysommelig jenket for å få alt på plass på plass

FC9DF1A8-111C-407F-AA48-07BDA1D4DBBF.jpeg
BD5C77F8-7A9B-4F35-84C8-DFE3D8D5D4FA.jpeg
C3C6311A-1E5F-4C4B-8A7E-BAA4E88318B8.jpeg
Selv om det er installert ei kran i rommet, er det godt jeg har den gamle talja som kan henges der det er behov for den:-)
BDA3B1A3-7A6C-4E9F-9DBC-2F8E32D31399.jpeg
Ferdig installert og klar for «jomfru-løftet». To kabler er nå strekt i trekkerør under gulvet. Fjernet de kablene som fulgte med og la nye, så de skulle være i «hel lengde». Nå går kablene under gulvet og kommer opp ved sikringsskapet til venstre for døra. Har foreløpig hengt kontrolleren til høyre for døra med lang nok ledning til å strekke rundt bordet.
8C8BA4B2-97AB-4455-970E-5ED431F6CF16.jpeg
Første oppdrag ble å bytte drevpakke. Ved siste service ble jeg fortalt at fordrevet var så slitt at det var sterkt frarådelig å kjøre med. Fikk da pris på bytte med jobb på litt over 6 000 :shock: . Syntes nå ikke det var sååå slitt men klar for utbytting ja. Så jo når det var tatt av at tennene var «vindskeive» men har sett det værre (men da har det også gått «værre» :redface
C1B403C2-C52B-4FAB-906E-770294570C06.jpeg
Men nå er det nytt kjede av GULL \:D/
B0CCC0C1-6F83-49B6-BD0D-16F6C8A6F0EE.jpeg
Så var det et fordekk med så mye «trapping» at det burde vært byttet i fjor.
57626244-48C3-42D6-BE84-03C99C3F17C6.jpeg
Så da var det på tide å få testet Rabaconda. Nå skal denne være for gatedekk, men har med en detaljert beskrivelse på hvordan brukes på store eikedekk. Eneste er «brake leaver» den var for mindre dekk. Men her har jeg biltema sin som tar seg av den jobben. Men… Med god smøring gikk det som en drøm å dra dekket både av å på. Veldig bra :thumleft
Eneste jeg sliter med er disse slangedekka og ventil ++++ det er andre gang jeg punkterer slangedekk ved bytte… sååå irriterende, men klarte meg med en liten lapp.

Så er det jo nye Motoz på vei, men inntil da er orginaldekket sykkelen kom med påmontert. Som den økonomen jeg er, strider det jo mot alle bein i kroppen å hive et dekk før det er utslitt :roll:
7EB1ED0C-D94A-4ADF-9184-F594D7C2E024.jpeg
Edit:
Bordet er litt over gulvhøyde. Senket grava noen cm, men syntes ikke jeg kunne gå lenger ned. Så, med tia kommer det ei lita rød list rundt liften.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Selv en elefant er raskere - men nå er den «født»

Post by Palma »

Ser veldig bra ut @Borg . Må jobbe litt for å ikke bli veldig misunnelig på det verkstedet ditt :plystre

Men rabbakåndan, ble det noe påkjenning på eikene? Hvordan holdes hjulet fast?
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Selv en elefant er raskere - men nå er den «født»

Post by Borg »

Palma wrote: 10 Apr 2023 20:48 Ser veldig bra ut @Borg . Må jobbe litt for å ikke bli veldig misunnelig på det verkstedet ditt :plystre

Men rabbakåndan, ble det noe påkjenning på eikene? Hvordan holdes hjulet fast?
Det følger med en «spak» å sette ned i spor for å holde hjulet på plass. MEN, den ska ikke brukes på eiker. Det følger også med en enkel spennstropp, denne dras under benet på Rabacond’aen og over en eike. Og det funker hekt fint.

For felg kjøpte jeg med en del center-bolter for å passe til flere type felger. Har vel nå for ducati, bmw etc. men det følger også med en universal for mindre dekk. Denne gikk inn på første spindel på dekket mitt, men ble da så høy at den roterende delen ikke kom ned til dekket. Så tok den av. Det var ikke noe problem, det gikk som en drøm men kun orginal senter-«pinne». Har også tatt med en som er noe tyddere i diameter.

Litt av tanken når jeg jøpte denne var at, den er så dyr så ta like godt med alt ekstrautstyr så ikke funksjonaliteten grunner på en elementær mangel.

MEN, nå har jeg kun byttet et dekk så langt da, så noe tynt erfaringsgrunnlag å uttale meg på.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Selv en elefant er raskere - men nå er den «født»

Post by Palma »

Det med stropp høres lurt ut. Min maskin er litt hard med eikene :shock:
Kjempebra
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Selv en elefant er raskere - men nå er den «født»

Post by ashland »

Ikke moisunnelig i hele tatt på den nye mannehulen din, ser regelrett snasent ut :thumleft

Men det drevet er jo nytt, iallefall nesten :plystre Regner med byttet gikk som lek lek med løftebord?
Har siklet på ett sånt en stund, kommer plutselig i ett svakt øyeblikk
fun is not a straight line
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Selv en elefant er raskere - men nå er den «født»

Post by Tekumseh »

Dette er helt fantastisk. Planlegging av dette må ha vært moro, men tipper klimakset kom ved første løft ;-)
Gjennomført og praktisk, samtidig som hele prosjektet er knallstilig! :-)
tronn
Posts: 28
Joined: 07 Mar 2022 20:52
MC: 09 F800GS
Location: Bærum

Re: Selv en elefant er raskere - men nå er den «født»

Post by tronn »

Den garasjen så veldig bra ut!

Og med de dekkprisene vi har i dag, så er det helt klart fornuftig å gjøre jobben selv.


6000 for bytte av kjede og drev er jo komisk.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: I garasjen

Post by Borg »

Sist jeg byttet fordekk satte jeg på det orginale Pirelli dekket som har liggi å slengt et par år. Tror ikke det dekket har trivdes spesielt godt for virker som det har fått kast i seg.

Uansett var det en midlertidig løsning frem til sykkelen skulle skos for grus å nå har den fått på de dekka han skal få gå i resten av sesongen.
528A4382-9E97-4CA6-A1A7-4471A4DE9558.png
La også en foliering på sidedekslene bak som beskyttelse for softsekkene som snart skal på, men ser jeg ikke har gjort dette før. Greit nok men langtfra perfekt jobb :redface men de gjør nok jobben.
Fikk ikke helt dreisen på det med å legge et «flatt ark» med folie på et deksel med div profilknekker.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: I garasjen

Post by knutk »

Borg wrote: 25 Jun 2023 21:24 ..........
La også en foliering på sidedekslene bak som beskyttelse for softsekkene som snart skal på, men ser jeg ikke har gjort dette før. Greit nok men langtfra perfekt jobb :redface men de gjør nok jobben.
Fikk ikke helt dreisen på det med å legge et «flatt ark» med folie på et deksel med div profilknekker.
Legger du folien på tørt eller vått?
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: I garasjen

Post by Borg »

knutk wrote: 25 Jun 2023 23:55
Borg wrote: 25 Jun 2023 21:24 ..........
La også en foliering på sidedekslene bak som beskyttelse for softsekkene som snart skal på, men ser jeg ikke har gjort dette før. Greit nok men langtfra perfekt jobb :redface men de gjør nok jobben.
Fikk ikke helt dreisen på det med å legge et «flatt ark» med folie på et deksel med div profilknekker.
Legger du folien på tørt eller vått?
Knusk tørt
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: I garasjen

Post by knutk »

Borg wrote: 26 Jun 2023 12:02
knutk wrote: 25 Jun 2023 23:55
Borg wrote: 25 Jun 2023 21:24 ..........
La også en foliering på sidedekslene bak som beskyttelse for softsekkene som snart skal på, men ser jeg ikke har gjort dette før. Greit nok men langtfra perfekt jobb :redface men de gjør nok jobben.
Fikk ikke helt dreisen på det med å legge et «flatt ark» med folie på et deksel med div profilknekker.
Legger du folien på tørt eller vått?
Knusk tørt
Ok.
Kanskkje i seneste laget å komme med det nå, men neste gang, prøv følgende:

Rengjør som ved tørr-montering.

Bland noen dråper Zalo i vannet i en skål. Fukt stedet som skal dekkes Jeg bruker en-gangs-svamper for kjøkkenbruk (Fukt er litt beskjednt sagt, saus den godt inn så såpene bobler på underlaget).
Etter hvert som du river av bakstykket på filmen tar du svampen og fukter også filmens limside på samme måte. Og dupper du fingrene i såpeblandingen kan du ta på limet uten at det taper hefte-evne.

Nå legger du filmen hvor den skal være, og man står fritt til å skyve den på plass. Er det store ujevnheter kan man også klippe kiler i filmen. Så lenge den er såpet godt inn (ser at enkelte benytter sprayflaske med såpeblanding) står man relativt fritt til å justere litt i filmen med feks. en liten saks.
Og husk, det lar seg ikke gjøre å bruke for mye vann, så bare kjør på, og skummer ikke blandingen på underlaget er det bare å blande inn litt mer Zalo.

Når alt er tilpasset finner man et midtpunkt på filmen, trykker ltt på den (holder den fra å skli), deretter begynner man å presse ut vannet. Der finne små naler med filt som er godt egnet, men man kan gjerne benytte et kreditkort hvor man tuller rundt litt tøy slik at kortet sklir lett over plasten. Litt såpevann oppå plasten vil kanskje bidra til at nalen glir lettere, men oftest trengs det ikke (men skader heller ikke)
Nå jobber man metodisk og presser ut vannet, og når alt er presset ut sitter filmen som et skudd. Med litt trening er den da både boblefri og rynkefri...

Dette funker stort sett for alle typer plastfolie og dekaler...
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: I garasjen

Post by mekkern »

De fleste kvalitetsfilmer i dag er mikroperforerte slik at det ikke blir bobler sa en av de som driver med slikt. :-k
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: I garasjen

Post by Borg »

mekkern wrote: 26 Jun 2023 17:19 De fleste kvalitetsfilmer i dag er mikroperforerte slik at det ikke blir bobler sa en av de som driver med slikt. :-k
Ja så på denne i går. Det var noe annen kvalitet enn den jeg har kjøpt på Biltema.

_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
Post Reply