Førerutvikling Vålerbanen

Informasjon om MC relaterte treff og begivenheter.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Førerutvikling Vålerbanen

Post by inunf »

Flott referat! Vålerbanene er vel en av de trangeste/kjipeste banene i landet, men kjenner jeg savner banekjøringen når jeg ser bildene dine. Det er jo på sett og vis hjemmebane for meg, bare 5 timer unna i varebil :lol:

Ser dere bruker en annen konfigurasjon på banen enn det som blir brukt i roadracing. Ser ut som at dere tar opp til høyre før tribunen, og dermed slipper sjikanen foran tribunen og kafésvingen. Der kan det fort bli interessant på regn eller ved kald asfalt. Langstrekken er, som du skriver, det enkleste, men det krever sin mann å vente lenge nok før man går på bremsen. På bildene i det forrige innlegget ser det ut som at det er parkering på indre bane, og at man bruker nord/østre del. Der har jeg aldri kjørt. Den sløyfen som kjøres i RR kan være skummel ved lave temperaturer/regn, da det kun er to venstresvinger. Man får grei varme i høyresiden av dekket, men man kan få en liten overraskelse når man kommer til venstresvingene. Det er da i slutten av langstrekket (ved siden av der syklenen er parkert i bildet i første innlegg) og ut av sjikanen ved tribunen.

Å flytte kroppen i stedet for å legge sykkelen over er en treningssak, typisk hviler man knehasen mot setet og henger over så langt det går - og det er langt! Ellers er det å bruke hele banen, kjøre fra kurbs til kurbs, holde blikket høyt og mot utgangen av svingen, holde trykk på ytre fothviler (vanskelig når du henger langt over) og være "smooth". Gass på, gass av, brems på, brems av, jevnt og fint uten brå bevegelser. Klart, det er forskjell på hvilken MC man kjører, men man kommer langt med god teknikk.

Her er noen filmklipp for den som måtte være interessert:



Dette klippet er fra da jeg kjørte en 2010 superstock-trimmet CBR600RR i Rookie 600 i 2016. Først prøvestart, sighting lap, så start med litt forviklinger. Kom sist i det løpet. Trøblet litt med quickshifteren, hadde to bomgiringer og det er to for mye. Ikke at det var quickshifteren sin feil at jeg kom sist :lol:



Her er fra Nasjonal 600 i 2019. Klippet begynner i depotet, så er det sighting lap, selve løpet begynner ved ca. 5 min. Her kjører jeg en 2006 GSX-R 600 som var litt mindre trimmet, men som jeg var litt mer komfortabel med. Litt flere skraper på skinndressen og litt bedre linjevalg. Ble til slutt nr. 6. Selve løpet varte bare ca. 10 min. Da var jeg så sliten at jeg sleit med å se banen.

Må nok ha en banesykkel igjen ja...

PS: Hvordan setter man inn filmklipp fra youtube?
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Førerutvikling Vålerbanen

Post by tedium »

inunf wrote: 17 May 2022 01:22 Flott referat! Vålerbanene er vel en av de trangeste/kjipeste banene i landet, men kjenner jeg savner banekjøringen når jeg ser bildene dine. Det er jo på sett og vis hjemmebane for meg, bare 5 timer unna i varebil :lol:

Ser dere bruker en annen konfigurasjon på banen enn det som blir brukt i roadracing. Ser ut som at dere tar opp til høyre før tribunen, og dermed slipper sjikanen foran tribunen og kafésvingen. Der kan det fort bli interessant på regn eller ved kald asfalt. Langstrekken er, som du skriver, det enkleste, men det krever sin mann å vente lenge nok før man går på bremsen. På bildene i det forrige innlegget ser det ut som at det er parkering på indre bane, og at man bruker nord/østre del. Der har jeg aldri kjørt. Den sløyfen som kjøres i RR kan være skummel ved lave temperaturer/regn, da det kun er to venstresvinger. Man får grei varme i høyresiden av dekket, men man kan få en liten overraskelse når man kommer til venstresvingene. Det er da i slutten av langstrekket (ved siden av der syklenen er parkert i bildet i første innlegg) og ut av sjikanen ved tribunen.

WOW! Tøft! Her er løypa vi brukte:
Vålerbanen markert.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by tedium on 17 May 2022 11:47, edited 1 time in total.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Førerutvikling Vålerbanen

Post by Bikeridr »

@inunf man setter inn YT , Vimeo etc. ved å bruke media-taggen. Det er den "tv-skjermen" i menyen. "Video" knappen kan brukes hvis du lenker til en video fra egen host eller hjemmeside.
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: Førerutvikling Vålerbanen

Post by SteinarPedersen »

Morsom post, og fryktelig gøyalt referat, og ikke minst resultat!!

Jeg deltar jevnlig på slike kurs, opplever det som nødvendig for å få litt mengdetrening og bli komfortabel med sykkelen igjen etter vinterkjøring.

Men, jeg vil anbefale å sjekke ut CSS (California Superbike School), det er Eddie i Førerutvikling som arrangerer det i Norge, og det er et kurs for absolutt alle typer motorsyklister. Det er delt opp i levels, hvor du trener en hel dag på hvert level, og du kan ta levels i ditt eget tempo. Dyktige instruktører som pirker i ting du ikke ante du gjorde, og som har konstruktive og nyttige tilbakemeldinger.

Med slike gigantiske fotpinner som jeg selv har på min 1090, er jeg nødt til å lene meg godt ut fra sykkelen, og er allerede på grensa før tuppene splittes 😂
20220621_091329.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Førerutvikling Vålerbanen

Post by tedium »

SteinarPedersen wrote: 21 Jun 2022 09:18 Men, jeg vil anbefale å sjekke ut CSS (California Superbike School), det er Eddie i Førerutvikling som arrangerer det i Norge, og det er et kurs for absolutt alle typer motorsyklister. Det er delt opp i levels, hvor du trener en hel dag på hvert level, og du kan ta levels i ditt eget tempo. Dyktige instruktører som pirker i ting du ikke ante du gjorde, og som har konstruktive og nyttige tilbakemeldinger.
Takk for fin tilbakemelding på referatet :D . Har kikka litt på CSS, men syns det blir dyrt. 1.600 for en dag med Førerutvikling mot 5.300 for en dag med CSS. Ser at de er mye tettere på med tre deltagere pr. instruktør, men likevel.....Er det verdt prisforskjellen? :-k
Post Reply