Billige klær vs dyre klær

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
Matsegutt
Posts: 3
Joined: 28 Apr 2022 13:34
MC: Yamaha xsr 700

Billige klær vs dyre klær

Post by Matsegutt »

Hei

Er på utkikk etter mc klær. Ser at prisene varierer fra 500-5000 på xl moto. Er en jakke til 1000kr farlig å bruke kontra en til 5000?
Er det xl moto som er plassen å handle? Har ingen mc forhandlere i nærheten. Takk på forhånd

Mats
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Billige klær vs dyre klær

Post by Ambro »

En grei tommelfingerregel ang jakke/bukse/hjelm er at de første 2000kr gir deg sikkerhet, alt oppå der gir bedre komfort (så finnes det unntak i alle retninger). Er det CE merket så skal det egentlig være "godt nok".
Selv regner jeg komfort som et ekstra lag sikkerhet, da en kjører mye bedre om en har det komfortabelt enn om det er noe som ikke sitter skikkelig.
En jakke til 1000kr vil trolig ha veldig begrensede muligheter for å justere bl.a. lufting, og vil trolig kun være komfortabel i et veldig lite temperatursjikt.
Så skal en jo gjerne ha lommer og slikt, og det koster penger. Vil du være vanntett i tilfelle regn?

Du må nesten bare finne ut hva du trenger, og hvor mye du er villig til å gi for det, finnes jakker til 10k+
Husk, i bil så er karosseri en medfølgende enhet, på MC er det ekstrautstyr ;)
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Billige klær vs dyre klær

Post by tedium »

Skikkelig vanntett er grisedyrt. Jeg har satsa på komfort og brukt 1500 kroner på en skikkelig regndress. Fin også som ekstra lag de dagene du har tatt på for lite under. Dønn vindtett også.
Matsegutt
Posts: 3
Joined: 28 Apr 2022 13:34
MC: Yamaha xsr 700

Re: Billige klær vs dyre klær

Post by Matsegutt »

Tusen takk for gode svar:)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Billige klær vs dyre klær

Post by Tekumseh »

Det går også å handle forholdsvis billig på finn, for å prøve ut hva man liker uten å tape så mye penger.

Ellers er det mange gode nettbutikker, jeg har god erfaring med Motorspeed i Lillehammer (motorspeed.no), og Høy Puls på Stjørdal (hoypuls.no), og ikke minst mcbekledning.no

Mange hensyn å ta:
Størrelse både pga temperatur og komfort
Sikkerhet samtidig som man kan røre på seg
Vanntetthet (som det sies her - regndress er det "eneste" som er tett i over en time)
Materiale (slitsomt og ubekvemt å sitte å gli på setet)
Jeg er nå på andre Lindstrandsbuksa som er ubrukelig, og skal garantert ha tekstilbukse med skinnlapp i baken neste gang.
Traction
Posts: 74
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Billige klær vs dyre klær

Post by Traction »

Matsegutt wrote: 29 Apr 2022 21:14 Hei

Er på utkikk etter mc klær. Ser at prisene varierer fra 500-5000 på xl moto. Er en jakke til 1000kr farlig å bruke kontra en til 5000?
Er det xl moto som er plassen å handle? Har ingen mc forhandlere i nærheten. Takk på forhånd

Mats
XLmoto er ok. De selger premium-merker (feks Alpinestars) og eget lavpris-merke (Course). Min erfaring med Cource er dårlig. Gjelder kvalitet, passform, detaljer, vanntett, osv.
Hvis du er opptatt av sikkerhet, kjøp skinndress av anerkjent merke, og i tillegg en god regndress. Jeg velger 2-delt skinndress og ditto regndress. Da kan regnjakke brukes som ekstra lag på overkropp i kaldt vær.
Finn.no er fullt av bra saker.
Matsegutt
Posts: 3
Joined: 28 Apr 2022 13:34
MC: Yamaha xsr 700

Re: Billige klær vs dyre klær

Post by Matsegutt »

Takk for svar:)
Post Reply