Page 2 of 4

Re: Rust i tank.

Posted: 18 Jan 2022 11:04
by inunf
Sjekket Bunkeroil, de bruker å ha 98 okt. tilgjengelig. Usikker på om det hjelper, for iflg. databladet er det 0-5 % etanol i både 95 og 98 oktan fra Bunkeroil.

Re: Rust i tank.

Posted: 18 Jan 2022 13:05
by pelsen
inunf wrote: 18 Jan 2022 11:04 Sjekket Bunkeroil, de bruker å ha 98 okt. tilgjengelig. Usikker på om det hjelper, for iflg. databladet er det 0-5 % etanol i både 95 og 98 oktan fra Bunkeroil.
Jeg fant databladene på hjemmesiden til Bunkeroil, det er Sikkerhetsdatablader som de er forpliktet til å ha tilgjengelige. Det er ikke den nøyaktige spesifikasjonen til bensinen son står i slike HMS-datablad. 0-5 % etanol dekker da begge bensintypene.

Re: Rust i tank.

Posted: 19 Jan 2022 00:58
by Jonta
Uansett vil det vel være en fordel med etanol i bensinen. sprit virker jo kondens blandende. Og bensinen i tanken er ikke problemet, eller at den "tar opp vann", som Domino skriver. Problemet er jo at bensinen ikke tar opp vann. Dermed legger vannet seg i bunnen av tanken i stedet. Det er lufta i tanken som er problemet, sammen med temperatur endringer.

Re: Rust i tank.

Posted: 19 Jan 2022 09:15
by Domino
De gangene det ikke er en fordel er når du har en såpass gammel sykkel at det er komponenter i drivstoffsystemet som ikke er laget for å tåle etanol.

Re: Rust i tank.

Posted: 19 Jan 2022 09:24
by Palma
Jeg møter litt samme problemene på jobb, jeg reparerer endel småmaskiner (motorsager, gressklippere, snøfresere osv) på jobb og en stor del av reparasjonene går ut på å tømme ut gammel bensin og fylle på ny. Bensin er ikke hva det engang var nei.. [-X

Re: Rust i tank.

Posted: 19 Jan 2022 09:35
by Bikeridr
Jonta wrote: 19 Jan 2022 00:58 Uansett vil det vel være en fordel med etanol i bensinen. sprit virker jo kondens blandende. Og bensinen i tanken er ikke problemet, eller at den "tar opp vann", som Domino skriver. Problemet er jo at bensinen ikke tar opp vann. Dermed legger vannet seg i bunnen av tanken i stedet. Det er lufta i tanken som er problemet, sammen med temperatur endringer.
Nei!
Etanol er aldri en fordel i bensinen for "vanlige" motorer. Etanol har betydelig lavere brennverdi enn bensin, og følgelig får du høyere forbruk for samme effektuttak. Etanol har 29MJ/Kg mens bensin har 46MJ/Kg. En tjener bittelitt (ca 2%) på at etanol er tyngere enn bensin, men fortsatt blir motorer 2-8% svakere, alt etter innblandingen av etanol.
Etanol er hygroskopisk mens bensin er hygrofobisk. Etanol vil øke fuktigheten i tanken, ikke senke den ved å "ta opp vann", all den grunn at etanol vil "suge til seg" vann til blandingsforholdet er ca 21% etanol. Etanolholdig bensin som står på tank lenge (over vinteren) vil kunne oppta så mye vann at etanolen kan begynne å skille seg ut fra bensinblandingen og du får større mengde vann i tanken. Fordelen med vinteren, når det er kaldt, er at det er tørrere luft enn om sommeren, så det er faktisk "verre" å lagre etanolbensin om sommeren/varmt enn i en kald garasje.
Etanol virker reaktivt på gummi, og derfor står det i instruksjonsboken på (nyere) kjøretøy at bensinslanger skal sjekkes/skiftes hvert 5. år. De morkner opp pga etanol. En "fin ting" med oppmorknede slanger er at gummien blir med inn i motoren og vil etterhvert tette innsprøytningsdyser. Er vel få/ingen moderne motorer som har forgasser utenom snøfresere og gressklippere.
Videre vill vanninnholdig etanol korrodere spesielt aluminiumsdeler, så har du en gammel forgassermotor, vil forgasseren korrodere og da nytter det ikke å "dyse om" forgasseren. Den må byttes. Motorene og spesiet MC-motorer er jo gjerne aluminium for å spare vekt. Forbrenningsgassen (eksosen) vil inneholde mer syrlige komponenter og følgelig tære på ventilstyringene og du kan risikere at toppen må byttes pga opptærte ventilstyringer. Stempler er ofte forsterket nok, men likevel og spesielt på eldre sykler, er det høyere frekvens av brente stempler enn med ordentlig bensin.

For 25-30 år siden var Brasil meget frempå med etanolholdig bensin og hadde sågar rene alkoholbiler, men slutta med det siden det, heller ikke da, var særlig miljøvennlig samt at motorene råtnet opp. Første gangen jeg var i Brasil (1990) sto det "Alcool" bakpå bagasjelokket på annenhver bil. Sist jeg var i Brasil (2009) så jeg ikke en eneste bil med det kjente "Alcool" merket bakpå.

Kan nok finne fler motargumenter, men tror jeg har fått med meg det meste.
Etanol skal drikkes, ikke puttes på tanken.

Re: Rust i tank.

Posted: 19 Jan 2022 10:47
by mekkern
E85 er fine greier hvis en ikke får tak i metanol.
Selv om den inneholder mindre energi vil økt mengde drivstoff i kombinasjon med høyere kompressjon/ ladetrykk gi effektøkning.
Så effektmessig kan det korrigeres for men ikke de andre ulempene.
Når etanolen brytes ned/oksyderer dannes forøvrig maursyre.
Metanol som nedbrytes i kroppen vår danner også maursyre i større mengder og gir synsskder/ død- hvis mistanke om metanolinntak gies etanolalkohol over lengre tid som motgift, da denne utsetter/ forlenger forbrenningen av metanolen slik at kroppen takler syren.

Re: Rust i tank.

Posted: 19 Jan 2022 11:06
by Domino
Etanol oksideres vel til eddiksyre? Etanol har to karbonatomer mot metanolens ene, så det dannes en annen organisk syre enn av metanol.

Re: Rust i tank.

Posted: 19 Jan 2022 11:28
by Bikeridr
mekkern wrote: 19 Jan 2022 10:47 Når etanolen brytes ned/oksyderer dannes forøvrig maursyre.
Som Domino skriver; Etanol (den alkoholen vi drikker) brytes ned til eddiksyre, som vi tåler til en viss grad.
Metanol ("tresprit") som dannes av cellulose brytes ned til maursyre, og det tåler vi ikke. Dessuten krever det mye større mengder med metanol enn etanol for å få rus. (Altså, hvis du ikke "kjenner det" etter 5. glasset, bør du kanskje sjekke hva du drikker ;-) )

Re: Rust i tank.

Posted: 19 Jan 2022 13:22
by ole m.
Bikeridr wrote: 19 Jan 2022 11:28 Altså, hvis du ikke "kjenner det" etter 5. glasset, bør du kanskje sjekke hva du drikker ;-)
Dette er viktig! I verste fall er det vann. :evil:

Re: Rust i tank.

Posted: 19 Jan 2022 14:05
by Bikeridr
ole m. wrote: 19 Jan 2022 13:22
Bikeridr wrote: 19 Jan 2022 11:28 Altså, hvis du ikke "kjenner det" etter 5. glasset, bør du kanskje sjekke hva du drikker ;-)
Dette er viktig! I verste fall er det vann. :evil:
Så tørst håper jeg aldri jeg blir.. :plystre

Re: Rust i tank.

Posted: 19 Jan 2022 17:05
by mekkern
Domino wrote: 19 Jan 2022 11:06 Etanol oksideres vel til eddiksyre? Etanol har to karbonatomer mot metanolens ene, så det dannes en annen organisk syre enn av metanol.
Du har helt rett-husket ikke helt kemien i dette.. men uansett er dette dårlig stoff for innmat i drivstoffsystemer har jeg opplevd.
Sjekke effekten av Metanol i skrotten håper jeg å unngå.. :lol:

Re: Rust i tank.

Posted: 20 Jan 2022 08:18
by Domino
Jeg gikk naturfaglinja på gymnaset, og noen av tingene har festet seg. Men gårdagens middagsrester som jeg skulle ha til lunsj i dag, de ligger trygt og godt i kjøleskapet heime!

Re: Rust i tank.

Posted: 22 Jan 2022 13:19
by Jonta
Palma wrote: 19 Jan 2022 09:24 Jeg møter litt samme problemene på jobb, jeg reparerer endel småmaskiner (motorsager, gressklippere, snøfresere osv) på jobb og en stor del av reparasjonene går ut på å tømme ut gammel bensin og fylle på ny. Bensin er ikke hva det engang var nei.. [-X
Det kan du ha rett i. Men, disse småmaskinene blir ofte stående ubrukt over tid, med oljeblanda bensin i, pluss litt fukt. Oljeblanda bensin blir fort dårlig.

Re: Rust i tank.

Posted: 22 Jan 2022 13:26
by Jonta
Bikeridr wrote: 19 Jan 2022 09:35
Jonta wrote: 19 Jan 2022 00:58 Uansett vil det vel være en fordel med etanol i bensinen. sprit virker jo kondens blandende. Og bensinen i tanken er ikke problemet, eller at den "tar opp vann", som Domino skriver. Problemet er jo at bensinen ikke tar opp vann. Dermed legger vannet seg i bunnen av tanken i stedet. Det er lufta i tanken som er problemet, sammen med temperatur endringer.
Nei!
Etanol er aldri en fordel i bensinen for "vanlige" motorer. Etanol har betydelig lavere brennverdi enn bensin, og følgelig får du høyere forbruk for samme effektuttak. Etanol har 29MJ/Kg mens bensin har 46MJ/Kg. En tjener bittelitt (ca 2%) på at etanol er tyngere enn bensin, men fortsatt blir motorer 2-8% svakere, alt etter innblandingen av etanol.
Etanol er hygroskopisk mens bensin er hygrofobisk. Etanol vil øke fuktigheten i tanken, ikke senke den ved å "ta opp vann", all den grunn at etanol vil "suge til seg" vann til blandingsforholdet er ca 21% etanol. Etanolholdig bensin som står på tank lenge (over vinteren) vil kunne oppta så mye vann at etanolen kan begynne å skille seg ut fra bensinblandingen og du får større mengde vann i tanken. Fordelen med vinteren, når det er kaldt, er at det er tørrere luft enn om sommeren, så det er faktisk "verre" å lagre etanolbensin om sommeren/varmt enn i en kald garasje.
Etanol virker reaktivt på gummi, og derfor står det i instruksjonsboken på (nyere) kjøretøy at bensinslanger skal sjekkes/skiftes hvert 5. år. De morkner opp pga etanol. En "fin ting" med oppmorknede slanger er at gummien blir med inn i motoren og vil etterhvert tette innsprøytningsdyser. Er vel få/ingen moderne motorer som har forgasser utenom snøfresere og gressklippere.
Videre vill vanninnholdig etanol korrodere spesielt aluminiumsdeler, så har du en gammel forgassermotor, vil forgasseren korrodere og da nytter det ikke å "dyse om" forgasseren. Den må byttes. Motorene og spesiet MC-motorer er jo gjerne aluminium for å spare vekt. Forbrenningsgassen (eksosen) vil inneholde mer syrlige komponenter og følgelig tære på ventilstyringene og du kan risikere at toppen må byttes pga opptærte ventilstyringer. Stempler er ofte forsterket nok, men likevel og spesielt på eldre sykler, er det høyere frekvens av brente stempler enn med ordentlig bensin.

For 25-30 år siden var Brasil meget frempå med etanolholdig bensin og hadde sågar rene alkoholbiler, men slutta med det siden det, heller ikke da, var særlig miljøvennlig samt at motorene råtnet opp. Første gangen jeg var i Brasil (1990) sto det "Alcool" bakpå bagasjelokket på annenhver bil. Sist jeg var i Brasil (2009) så jeg ikke en eneste bil med det kjente "Alcool" merket bakpå.

Kan nok finne fler motargumenter, men tror jeg har fått med meg det meste.
Etanol skal drikkes, ikke puttes på tanken.
Men det du skriver er at kondensfærner, (sprit) virker mot sin hensikt??
Forøvrig, så fikk jeg råd fra delelageret på Løvaas denne uka, at når jeg kjøper ensinslanger på Tess, må eg be om de som er blå innvendig. De skal tåle etanol bedre.