Rust i tank.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Rust i tank.

Post by inunf »

Sjekket Bunkeroil, de bruker å ha 98 okt. tilgjengelig. Usikker på om det hjelper, for iflg. databladet er det 0-5 % etanol i både 95 og 98 oktan fra Bunkeroil.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Rust i tank.

Post by pelsen »

inunf wrote: 18 Jan 2022 11:04 Sjekket Bunkeroil, de bruker å ha 98 okt. tilgjengelig. Usikker på om det hjelper, for iflg. databladet er det 0-5 % etanol i både 95 og 98 oktan fra Bunkeroil.
Jeg fant databladene på hjemmesiden til Bunkeroil, det er Sikkerhetsdatablader som de er forpliktet til å ha tilgjengelige. Det er ikke den nøyaktige spesifikasjonen til bensinen son står i slike HMS-datablad. 0-5 % etanol dekker da begge bensintypene.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Rust i tank.

Post by Jonta »

Uansett vil det vel være en fordel med etanol i bensinen. sprit virker jo kondens blandende. Og bensinen i tanken er ikke problemet, eller at den "tar opp vann", som Domino skriver. Problemet er jo at bensinen ikke tar opp vann. Dermed legger vannet seg i bunnen av tanken i stedet. Det er lufta i tanken som er problemet, sammen med temperatur endringer.
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Rust i tank.

Post by Domino »

De gangene det ikke er en fordel er når du har en såpass gammel sykkel at det er komponenter i drivstoffsystemet som ikke er laget for å tåle etanol.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Rust i tank.

Post by Palma »

Jeg møter litt samme problemene på jobb, jeg reparerer endel småmaskiner (motorsager, gressklippere, snøfresere osv) på jobb og en stor del av reparasjonene går ut på å tømme ut gammel bensin og fylle på ny. Bensin er ikke hva det engang var nei.. [-X
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Rust i tank.

Post by Bikeridr »

Jonta wrote: 19 Jan 2022 00:58 Uansett vil det vel være en fordel med etanol i bensinen. sprit virker jo kondens blandende. Og bensinen i tanken er ikke problemet, eller at den "tar opp vann", som Domino skriver. Problemet er jo at bensinen ikke tar opp vann. Dermed legger vannet seg i bunnen av tanken i stedet. Det er lufta i tanken som er problemet, sammen med temperatur endringer.
Nei!
Etanol er aldri en fordel i bensinen for "vanlige" motorer. Etanol har betydelig lavere brennverdi enn bensin, og følgelig får du høyere forbruk for samme effektuttak. Etanol har 29MJ/Kg mens bensin har 46MJ/Kg. En tjener bittelitt (ca 2%) på at etanol er tyngere enn bensin, men fortsatt blir motorer 2-8% svakere, alt etter innblandingen av etanol.
Etanol er hygroskopisk mens bensin er hygrofobisk. Etanol vil øke fuktigheten i tanken, ikke senke den ved å "ta opp vann", all den grunn at etanol vil "suge til seg" vann til blandingsforholdet er ca 21% etanol. Etanolholdig bensin som står på tank lenge (over vinteren) vil kunne oppta så mye vann at etanolen kan begynne å skille seg ut fra bensinblandingen og du får større mengde vann i tanken. Fordelen med vinteren, når det er kaldt, er at det er tørrere luft enn om sommeren, så det er faktisk "verre" å lagre etanolbensin om sommeren/varmt enn i en kald garasje.
Etanol virker reaktivt på gummi, og derfor står det i instruksjonsboken på (nyere) kjøretøy at bensinslanger skal sjekkes/skiftes hvert 5. år. De morkner opp pga etanol. En "fin ting" med oppmorknede slanger er at gummien blir med inn i motoren og vil etterhvert tette innsprøytningsdyser. Er vel få/ingen moderne motorer som har forgasser utenom snøfresere og gressklippere.
Videre vill vanninnholdig etanol korrodere spesielt aluminiumsdeler, så har du en gammel forgassermotor, vil forgasseren korrodere og da nytter det ikke å "dyse om" forgasseren. Den må byttes. Motorene og spesiet MC-motorer er jo gjerne aluminium for å spare vekt. Forbrenningsgassen (eksosen) vil inneholde mer syrlige komponenter og følgelig tære på ventilstyringene og du kan risikere at toppen må byttes pga opptærte ventilstyringer. Stempler er ofte forsterket nok, men likevel og spesielt på eldre sykler, er det høyere frekvens av brente stempler enn med ordentlig bensin.

For 25-30 år siden var Brasil meget frempå med etanolholdig bensin og hadde sågar rene alkoholbiler, men slutta med det siden det, heller ikke da, var særlig miljøvennlig samt at motorene råtnet opp. Første gangen jeg var i Brasil (1990) sto det "Alcool" bakpå bagasjelokket på annenhver bil. Sist jeg var i Brasil (2009) så jeg ikke en eneste bil med det kjente "Alcool" merket bakpå.

Kan nok finne fler motargumenter, men tror jeg har fått med meg det meste.
Etanol skal drikkes, ikke puttes på tanken.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Rust i tank.

Post by mekkern »

E85 er fine greier hvis en ikke får tak i metanol.
Selv om den inneholder mindre energi vil økt mengde drivstoff i kombinasjon med høyere kompressjon/ ladetrykk gi effektøkning.
Så effektmessig kan det korrigeres for men ikke de andre ulempene.
Når etanolen brytes ned/oksyderer dannes forøvrig maursyre.
Metanol som nedbrytes i kroppen vår danner også maursyre i større mengder og gir synsskder/ død- hvis mistanke om metanolinntak gies etanolalkohol over lengre tid som motgift, da denne utsetter/ forlenger forbrenningen av metanolen slik at kroppen takler syren.
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Rust i tank.

Post by Domino »

Etanol oksideres vel til eddiksyre? Etanol har to karbonatomer mot metanolens ene, så det dannes en annen organisk syre enn av metanol.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Rust i tank.

Post by Bikeridr »

mekkern wrote: 19 Jan 2022 10:47 Når etanolen brytes ned/oksyderer dannes forøvrig maursyre.
Som Domino skriver; Etanol (den alkoholen vi drikker) brytes ned til eddiksyre, som vi tåler til en viss grad.
Metanol ("tresprit") som dannes av cellulose brytes ned til maursyre, og det tåler vi ikke. Dessuten krever det mye større mengder med metanol enn etanol for å få rus. (Altså, hvis du ikke "kjenner det" etter 5. glasset, bør du kanskje sjekke hva du drikker ;-) )
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Rust i tank.

Post by ole m. »

Bikeridr wrote: 19 Jan 2022 11:28 Altså, hvis du ikke "kjenner det" etter 5. glasset, bør du kanskje sjekke hva du drikker ;-)
Dette er viktig! I verste fall er det vann. :evil:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Rust i tank.

Post by Bikeridr »

ole m. wrote: 19 Jan 2022 13:22
Bikeridr wrote: 19 Jan 2022 11:28 Altså, hvis du ikke "kjenner det" etter 5. glasset, bør du kanskje sjekke hva du drikker ;-)
Dette er viktig! I verste fall er det vann. :evil:
Så tørst håper jeg aldri jeg blir.. :plystre
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Rust i tank.

Post by mekkern »

Domino wrote: 19 Jan 2022 11:06 Etanol oksideres vel til eddiksyre? Etanol har to karbonatomer mot metanolens ene, så det dannes en annen organisk syre enn av metanol.
Du har helt rett-husket ikke helt kemien i dette.. men uansett er dette dårlig stoff for innmat i drivstoffsystemer har jeg opplevd.
Sjekke effekten av Metanol i skrotten håper jeg å unngå.. :lol:
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Rust i tank.

Post by Domino »

Jeg gikk naturfaglinja på gymnaset, og noen av tingene har festet seg. Men gårdagens middagsrester som jeg skulle ha til lunsj i dag, de ligger trygt og godt i kjøleskapet heime!
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Rust i tank.

Post by Jonta »

Palma wrote: 19 Jan 2022 09:24 Jeg møter litt samme problemene på jobb, jeg reparerer endel småmaskiner (motorsager, gressklippere, snøfresere osv) på jobb og en stor del av reparasjonene går ut på å tømme ut gammel bensin og fylle på ny. Bensin er ikke hva det engang var nei.. [-X
Det kan du ha rett i. Men, disse småmaskinene blir ofte stående ubrukt over tid, med oljeblanda bensin i, pluss litt fukt. Oljeblanda bensin blir fort dårlig.
Last edited by Jonta on 23 Jan 2022 06:41, edited 1 time in total.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Rust i tank.

Post by Jonta »

Bikeridr wrote: 19 Jan 2022 09:35
Jonta wrote: 19 Jan 2022 00:58 Uansett vil det vel være en fordel med etanol i bensinen. sprit virker jo kondens blandende. Og bensinen i tanken er ikke problemet, eller at den "tar opp vann", som Domino skriver. Problemet er jo at bensinen ikke tar opp vann. Dermed legger vannet seg i bunnen av tanken i stedet. Det er lufta i tanken som er problemet, sammen med temperatur endringer.
Nei!
Etanol er aldri en fordel i bensinen for "vanlige" motorer. Etanol har betydelig lavere brennverdi enn bensin, og følgelig får du høyere forbruk for samme effektuttak. Etanol har 29MJ/Kg mens bensin har 46MJ/Kg. En tjener bittelitt (ca 2%) på at etanol er tyngere enn bensin, men fortsatt blir motorer 2-8% svakere, alt etter innblandingen av etanol.
Etanol er hygroskopisk mens bensin er hygrofobisk. Etanol vil øke fuktigheten i tanken, ikke senke den ved å "ta opp vann", all den grunn at etanol vil "suge til seg" vann til blandingsforholdet er ca 21% etanol. Etanolholdig bensin som står på tank lenge (over vinteren) vil kunne oppta så mye vann at etanolen kan begynne å skille seg ut fra bensinblandingen og du får større mengde vann i tanken. Fordelen med vinteren, når det er kaldt, er at det er tørrere luft enn om sommeren, så det er faktisk "verre" å lagre etanolbensin om sommeren/varmt enn i en kald garasje.
Etanol virker reaktivt på gummi, og derfor står det i instruksjonsboken på (nyere) kjøretøy at bensinslanger skal sjekkes/skiftes hvert 5. år. De morkner opp pga etanol. En "fin ting" med oppmorknede slanger er at gummien blir med inn i motoren og vil etterhvert tette innsprøytningsdyser. Er vel få/ingen moderne motorer som har forgasser utenom snøfresere og gressklippere.
Videre vill vanninnholdig etanol korrodere spesielt aluminiumsdeler, så har du en gammel forgassermotor, vil forgasseren korrodere og da nytter det ikke å "dyse om" forgasseren. Den må byttes. Motorene og spesiet MC-motorer er jo gjerne aluminium for å spare vekt. Forbrenningsgassen (eksosen) vil inneholde mer syrlige komponenter og følgelig tære på ventilstyringene og du kan risikere at toppen må byttes pga opptærte ventilstyringer. Stempler er ofte forsterket nok, men likevel og spesielt på eldre sykler, er det høyere frekvens av brente stempler enn med ordentlig bensin.

For 25-30 år siden var Brasil meget frempå med etanolholdig bensin og hadde sågar rene alkoholbiler, men slutta med det siden det, heller ikke da, var særlig miljøvennlig samt at motorene råtnet opp. Første gangen jeg var i Brasil (1990) sto det "Alcool" bakpå bagasjelokket på annenhver bil. Sist jeg var i Brasil (2009) så jeg ikke en eneste bil med det kjente "Alcool" merket bakpå.

Kan nok finne fler motargumenter, men tror jeg har fått med meg det meste.
Etanol skal drikkes, ikke puttes på tanken.
Men det du skriver er at kondensfærner, (sprit) virker mot sin hensikt??
Forøvrig, så fikk jeg råd fra delelageret på Løvaas denne uka, at når jeg kjøper ensinslanger på Tess, må eg be om de som er blå innvendig. De skal tåle etanol bedre.
Last edited by Jonta on 23 Jan 2022 06:41, edited 1 time in total.
Post Reply