Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Hadde en artig tur med Fant i finværet i dag.

Jeg var innom Jula i Ski å kjøpte på impuls, 6mm helicoil løs-gjengesett.
De som har fulgt tråden her, husker kanskje at jeg fiksa noen dårlige gjenger ved å gjenge opp til 7mm (samme stigning som 6 mm.) Og det fumnker jo veldig bra. Men nå hadde jeg lyst til å prøve slike løsgjenger da....

Fyllte bensin på Shell, og la merke til at det var klistra disse fæle E5 merkene, også på 98 pumpa. Jeg spurte betjeningen om de hadde begynnt med etanol i 98'n også nå. Men de avkrefta det. men de var alikevel pålagt av myndigheten å merke pumpene, fikk jeg vite...Makan! :shock:

Ble mindre gruskjøring på turen også, da østsidevegen langs Årungen plutselig var asfaltert 8-[

Ikke hatt noen start, eller plugg problemeretter at jeg skifta til varmere plugger.
Motoren er litt luggete når den går veldig lett, i moderat tempo og med lite gasspådrag. Særlig rundt 2500-3000 o/min. Jeg føler at det er en advanced fortennings funksjon, som driver å slår inn og ut. men med en gang jeg gir litt gass, forsvinner det helt
:?:
Jeg håper den nye ignitec tenninga kan fikse det (venter fortsatt på den).
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by mekkern »

Den lille lugginga er noe jeg ville tilskrevet litt fet blanding-derav også muligens at varmere plugger hjalp?
Sikkert ikke aktuelt helt på tampen av sesongen men,ved 95oktan med etanol lugger den like mye? :-k
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by intruder »

Når det gjelder den E5-merkinga,etanol og myndighetenes krav om merking ville jeg kanskje ikke stolt helt på betjeningens svar.
Sakkyndigheten i bransjen er svært varierende heretter,på en bensinstasjon her sa en kunde at han trengte ei pære....
nei frukt det har vi ikke her \:D/ :redface
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

mekkern wrote: 12 Oct 2022 06:15 Den lille lugginga er noe jeg ville tilskrevet litt fet blanding-derav også muligens at varmere plugger hjalp?
Sikkert ikke aktuelt helt på tampen av sesongen men,ved 95oktan med etanol lugger den like mye? :-k
Har ikke prøvet med 95 oktan. Ja, den går nok litt feit fortsatt. Jeg har satt i litt større hoveddyser, skal sette tilbake de orginale til vinter'n.
Jeg skal også øke choke dysene yttligere. Choke funksjonen på disse Mikuni BDST38 er å åpne for mer bensin, og luft. Litt mye luft. Full choke vil si høy tomgang, virkelig høy, ikke 2000 o/min. Så, jo større kaldstartdyser, jo mer kan jeg slakke på chokewiren, og dermed mindre luft.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by pelsen »

Jonta wrote: 14 Oct 2022 01:18
mekkern wrote: 12 Oct 2022 06:15 Den lille lugginga er noe jeg ville tilskrevet litt fet blanding-derav også muligens at varmere plugger hjalp?
Sikkert ikke aktuelt helt på tampen av sesongen men,ved 95oktan med etanol lugger den like mye? :-k
Har ikke prøvet med 95 oktan. Ja, den går nok litt feit fortsatt. Jeg har satt i litt større hoveddyser, skal sette tilbake de orginale til vinter'n.
Jeg skal også øke choke dysene yttligere. Choke funksjonen på disse Mikuni BDST38 er å åpne for mer bensin, og luft. Litt mye luft. Full choke vil si høy tomgang, virkelig høy, ikke 2000 o/min. Så, jo større kaldstartdyser, jo mer kan jeg slakke på chokewiren, og dermed mindre luft.
"Litt større" hoveddyser forklarer en hel del, det er jo en endring i helt feil retning i forhold til symptomene. Muligens årsaken til problemer, det er ikke vanlig at en motor trenger varmere plugger enn originalt.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

De dysene er ikke mye større, to hakk. 142,5. Orginalt er 140.
140 er orginalt på Ducati 750SS. Jeg tenkte en stund at den gikk lit magert (litt slitasje på foringene til gasserspjeldene, kan dra inn litt luft?)
Last edited by Jonta on 02 Apr 2023 02:34, edited 1 time in total.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by mekkern »

135 hadde ikke vært mye men 142 er mye.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

mekkern wrote: 15 Oct 2022 00:35 135 hadde ikke vært mye men 142 er mye.
Ja, du har kanskje rett. Jeg får sette tilbake de orginale, så får vi se. Blir spennede med den nye Ignitec tenninga også...
Kandstart funksjonen har i allefall blitt bra, etter at jeg dysa den opp. Og jeg vurdere nå å stoppe på 90 (70 er orginalt) da jeg ikke trenger full choke for å starte nå, med ned mot 5 grader i lufta.

EDIT: Jeg surrer, beklager. Det er selvfølgelig tomgangsdysene jeg mener. Hoveddysene har jeg ikke rørt.
40 er orginalt, og jeg har økt til 42.5 (skal være orginalt på 900SS) Skal gå tilbake til 40. Men det får bli vinterprosjekt. Inntil videre har jeg skrudd lufteskruene yttligere inn.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Jeg monterte den nye Ignitec tenninga i går. Og prøvekjørte i dag.
Jeg syntes motoren går bedre på alle turtall, særlig bunndraget. Og den lugginga på lavgass er borte. Tomgangen har økt med ca. 200 rpm, så den må jeg stille litt ned nå. Akkurat det trenger ikke å være positivt, kan tyde på litt for heftig fortenning på tomgang...?
Skal bli spennende å koble den til pc'n og få opp kurvene.

Nå får jeg veldig lyst på en sånn til Ducati'n også. Men den har injection med en egen tennings/injection styrings boks. Så det blir vel værre å få til?
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by pelsen »

Fint at den nye tenningen var "plug and play" :thumleft Når det gjelder tomgang ville jeg startet med forgassere, prøv å justere tomgang- og lufteskrue.
Jeg har sykkel med magnet som har fast tenning, det går fint å justere til fin tomgang likevel. 8)
Til Ducatin må du nok ha en ny ECU hvis du skal bytte, jeg har byttet ECU på en Ford Scorpio Cosworth motor, det går mye tid til sånt.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

pelsen wrote: 20 Oct 2022 19:34 Fint at den nye tenningen var "plug and play" :thumleft Når det gjelder tomgang ville jeg startet med forgassere, prøv å justere tomgang- og lufteskrue.
Jeg har sykkel med magnet som har fast tenning, det går fint å justere til fin tomgang likevel. 8)
Til Ducatin må du nok ha en ny ECU hvis du skal bytte, jeg har byttet ECU på en Ford Scorpio Cosworth motor, det går mye tid til sånt.
Ja, skal senke tomgangen på gaserne, den er på nesten 1600 nå.... Og som sagt, sette tilbake orginal pilotdysene.
Om jeg nå skulle ha litt tidligere tenning på lavturtallsområdet (tomg og cruisetempo), vil den da også sote mindre?
Hva tok så lang tid med ECU bytte, programering av den nye?
Forøvrig, ECU'n på Ducati er jo programerbar, så der er det jo muligheter å gjøre noen endringer. Går å lugger ørlitt den også på minimum-gass.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by pelsen »

Sette inn originaldyser høres ut som en god plan.
Åssen den vil sote i forhold til tidligere tenning vet jeg ikke, forbrenningen påvirkes av så mye. Men mindre dyse er førstevalget ved soting.
Bytte av ECU: Legge om ledningsnett og kalibrere sensorer tok tid, det var ikke plug and play. Og så kjørte jeg endel med laptop tilkoblet for å få på plass noen parametre. Jeg husker ikke alle detaljer, dette er over ti år siden.
Hvis du kan gjøre endringer i mappet på den eksisterende ECU'n så er det beste løsning. Ihvertfall hvis det er mulig å ta backup...
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

pelsen wrote: 22 Oct 2022 19:49 Sette inn originaldyser høres ut som en god plan.
Åssen den vil sote i forhold til tidligere tenning vet jeg ikke, forbrenningen påvirkes av så mye. Men mindre dyse er førstevalget ved soting.
Bytte av ECU: Legge om ledningsnett og kalibrere sensorer tok tid, det var ikke plug and play. Og så kjørte jeg endel med laptop tilkoblet for å få på plass noen parametre. Jeg husker ikke alle detaljer, dette er over ti år siden.
Hvis du kan gjøre endringer i mappet på den eksisterende ECU'n så er det beste løsning. Ihvertfall hvis det er mulig å ta backup...
Det var såpass ja...
Jeg får begynne med å synkronisere trottlene. Så får jeg ev. ta den med en tur til Løvaas. Dette har sikkert alldri blitt justert. Men det får bli neste sesong. Jeg har manualen for slik mapping, men så langt skjønner jeg ikke helt, og mangler kanskje noe utstyr...
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

I tilegg til olje/filter skift og nye dekk, så har jeg gjort noen oppgraderinger i løpet av vinter'n.
Montert digitalt voltmeter m. usb, på egen bryter (uavhengig av om tenninga er på).
Satt tilbake orginal tomg dysene (40)
Gått opp enda et par hakk på kaldstart dysene.
Det forhjulet jeg krasja med har jeg demontert. Det var en tung jobb da eikenipplene hadde satt seg godt, og eikene hadde irra godt fast i navet. Så paralellklemma fra yresskole kom godt med. Jeg lakka navet mørk blå metallik med det samma. Samt pusssa eiker og felg. Resultatet ble så bra at jeg også tok bakhjulet i samme farta. men her var jeg mer pirkete på grunnarbeidet med navet, samt klarlakk til slutt. Men det er vel begrensa holdbarhet på lakken uansett. Burde vel vært pulver lakka :-k
Men det ser veldig bra ut nå.
IMG_5590.JPG
Monterte ny kjede guide/svingarm beskytter (printa i Nederland, Cagivaparts)
Monterte ny skive foran, samt klosser. Denne skiva var litt tykkere enn orginalskiva, så jeg måtte file av litt på kalipper braketten.

Dreva ned 4 tenner bak, for å få ned turtallet. Så jeg kjøpte også nytt kjede (RK 530 X-ring) og fordrev med det samme. Fordrevet skal sitte andre veien en på Ducati.. fant jeg ettrhvert ut.... :redface
Men kjedet ble for kort. Jeg trodde at når man går ned fire tenner på drevet, skal kjedet være fire lenker kortere. men det stemmte alltså ikke, to lenker er visst forskjellen :roll:
Så jeg fikk tak i et litt eldre/utgått, men nytt kjede (EK 530 X-ring) fra rotebua på Lillebror MC.
Dette var litt for langt, så jeg tenkte å sette et par lenker over til "for kort kjede", så har jeg et i reserve. Men det gikk ikke. Pinnene på det eldre kjede var ca. 7 hunsredeler tykkere, 5.37mm.
Det eldre kjede hadde også for smal kjedelås (til 520 eller 525 kjede), så jeg brukte den som følgte med til "for kort kjede"(klinketype kjedelås).
Men nå tenker jeg at jeg burde brukt en kjedelås med litt tykkere pinner, samtidig som jeg tenker at det finnes kun en type lås til 530 kjede :-k
Noen som har noen kunnskap om dette?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply