Hei mc folket!
Jeg vurderer å kjøpe en "lillebror" til min Cagiva Elefant. Det må bli en Ducati, selvførgelig. Sykkelen jeg tenker på er en ST2, som også er to ventilert, som min Fant.
I den anledning kunne det vært greit om shimsa gikk om hverandre på motorene til disse syklene. Alltså 1996 Ducati 750, og en toventilert 944cc ST2 motor (1998). Noen som veit?
Hva med den fireventilerte 916 (ST4), samma shims på allt kanskje?
Noen som har en ST2 til salgs kanskje?
Ventil shims Ducati. Hva går om hverandre?
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Ventil shims Ducati. Hva går om hverandre?
tok et raskt søk på nettet men fant ikke 750 1996?
-
- Posts: 553
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette
Re: Ventil shims Ducati. Hva går om hverandre?
Det var vel generelt samme motor/ventiler på 600, 750 og 900 Monster og SS, samt Cagiva Elefant, 1991 til 1999.
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Ventil shims Ducati. Hva går om hverandre?
"normalt" er det de samme shimsa på de fleste motorene fra samme produsent-selv om det noen ganger blir et "generasjonsskifte" slik som den nye v4 motoren som jeg regner med er annerledes.
På de desmodromiske så er det vel "lukkeshim" også? som man må sjekke med en "jigg".
På de desmodromiske så er det vel "lukkeshim" også? som man må sjekke med en "jigg".
-
- Posts: 553
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette
Re: Ventil shims Ducati. Hva går om hverandre?
Jo, det er lukke-shim også. Relativt enkelt å justere, men man trenger helst et sett med shims, da det er vanskelig å måle seg til nøyaltig rett størr. Fint å kunne prøve seg fram.
Derfor vil jeg helst ha en sykkel som bruker samme shims som jeg allerede bruker på Cagiva'n.
Foresten en ST4 til salgs i Lier. En kar du kjenner Mekker'n?
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... tInfo=true
Derfor vil jeg helst ha en sykkel som bruker samme shims som jeg allerede bruker på Cagiva'n.
Foresten en ST4 til salgs i Lier. En kar du kjenner Mekker'n?
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... tInfo=true
Re: Ventil shims Ducati. Hva går om hverandre?
Jeg husker ikke hva som går om hverandre, men 4-ventilere har generelt mindre ventiler med tynnere stammer enn to-ventilere av samme størrelse. Antar dette også gjelder Ducati.
For å måle lukkeshims trenger man ett stk med kjent størrelse, ut fra dette kan man finne størrelsen på de som sitter i motorn og bestille nye.
Man trenger ikke ha et helt sett med shims, selv om det kan være praktisk.
For å måle lukkeshims trenger man ett stk med kjent størrelse, ut fra dette kan man finne størrelsen på de som sitter i motorn og bestille nye.
Man trenger ikke ha et helt sett med shims, selv om det kan være praktisk.
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Ventil shims Ducati. Hva går om hverandre?
Greit å ha et sett med shims-koster jo ikke all verden..pelsen wrote: ↑29 Aug 2021 19:14 Jeg husker ikke hva som går om hverandre, men 4-ventilere har generelt mindre ventiler med tynnere stammer enn to-ventilere av samme størrelse. Antar dette også gjelder Ducati.
For å måle lukkeshims trenger man ett stk med kjent størrelse, ut fra dette kan man finne størrelsen på de som sitter i motorn og bestille nye.
Man trenger ikke ha et helt sett med shims, selv om det kan være praktisk.
På FTR`n blir det ombygging med tiden-der får en kit for å bruke shims i steden for å bytte hele pucken..
https://www.allballsracinggroup.com/hc0 ... 19Nwd_XW3M
-
- Posts: 553
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette
Re: Ventil shims Ducati. Hva går om hverandre?
Jeg brukte en adapter til å måle med, men det var vanskelig å få målt helt nøyaktig (kanskje jeg var for pirkete) og jeg var redd for å bestille for tynn, så jeg bestillte selførgelig en størr for tykk, og måtte til med brynet...pelsen wrote: ↑29 Aug 2021 19:14 Jeg husker ikke hva som går om hverandre, men 4-ventilere har generelt mindre ventiler med tynnere stammer enn to-ventilere av samme størrelse. Antar dette også gjelder Ducati.
For å måle lukkeshims trenger man ett stk med kjent størrelse, ut fra dette kan man finne størrelsen på de som sitter i motorn og bestille nye.
Man trenger ikke ha et helt sett med shims, selv om det kan være praktisk.
Ser i ettertid at jeg burde ha spandert to shims der jeg var i tvil.
Nå har jeg gravd en stund på nettet og funnet ut at det er samma delenr på 90's to ventilerte luftkjølte, og ST2's vannavkjølte motorer.
Ser det ligger noen ST4 også på finn. Og de er ikke mye dyrere. Men jeg kjenner at jeg vil ha en enklere motor å skru på, og de 20 hk ekstra kommer jeg aldri til å få bruk for. Den har litt mer moment, men for å hente ut det må du øke turtall med 1000 o/min (7500)