Får man refundert trafikkforsikringsavgift ved avskilting etter at denne er betalt?

Her kan du dele dine erfaringer med diverse produkter, og finne brukererfaringer på produkter du selv vurderer.
Post Reply
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Får man refundert trafikkforsikringsavgift ved avskilting etter at denne er betalt?

Post by gsx750_80 »

Familien har 2 kjøretøy som antakelig vil bli avskiltet innen 1. august i år.
IF har sendt faktura for forsikring av (bla) disse, for en periode på ett år, fra 18/6-2021.

Det mest komfortable ville være å benytte kjøretøyene oppimot 1. august, som er seneste dato for avskilting (grunnet planlagt utenlandsopphold).

Spørsmålet er om dette vil kunne være spesielt ugunstig. økonomisk sett, sett fra min side.

Her ( https://www.tff.no/kjoretoy/sporsmal-og ... savgiften/ ) står bla:

"Dersom kjøretøyet er avregistrert (skiltene er levert til Statens vegvesen), trenger du ikke ansvarsforsikring for kjøretøyet. Når du avregistrerer kjøretøyet opphører ansvarsforsikringen automatisk, slik at du ikke lenger må betale trafikkforsikringsavgift."

Dersom jeg betaler innen forfall 18. juni, men avskilter i juli - vil jeg få refundert årsavgift proporsjonalt med tiden kjøretøyene er avskiltet,
eller vil det være et spesielt suboptimalt tidspunkt? Noen som vet?

Det kan se ut som det ikke spille rnoen rolle, ut fra følgende:

"Dersom du har betalt forsikring og trafikkforsikringsavgift for en termin og avslutter forsikringsforholdet før terminens slutt, vil forsikringsselskapet tilbakebetale for mye betalt forsikringspremie og trafikkforsikringsavgift."
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Får man refundert trafikkforsikringsavgift ved avskilting etter at denne er betalt?

Post by inunf »

Ja, man får refundert trafikkforsikringsavgift ved avskilting. Forsikringsselskapet ordner opp og det er typisk på konto etter et par dager. Bare kjør på og lever skiltene når det passer deg. Det du har til gode på innbetalt forsikring og avgift blir refundert automatisk. I alle fall er det min erfaring med Gjensidige.
Post Reply