3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Kjøpte slike M3 skiver på clasern og testet dem nå, men dem snapper ikke til magneten på modten men på kanten. Så det itgår å bruke disse skivene. :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

I dag fant jeg frem min feminine side og dro frem neglelakken for å lakkere disse magnetholderne/kontaktene. Dem står nå til tørk. Snart skal jeg lodde på ledninger og putte inn magnetene etc.

Tenkte også jeg skulle lodde på en TP4056 modul (søk på google) og printe en designet holder til denne som kan plugges inn i den andre enden hvis jeg feks. Skal lade et 18650 batteri. Så tenkte jeg å lage overgang til bananplugger til multimeter og oscilliscope.
IMG_1304.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Å vips, så hadde jeg en vel fungerende magnetkontakt :)
IMG_1307.jpeg
IMG_1306.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Gjorde en feil når jeg monterte magnetene som dere sikkert ser. Dem fungerer jo til det dem skal sånn sett, menjeg vil vende mgnetpolene slik at dem ikke tiltrekker hverandre for å forhindre en evt. kortslutning.

Nå fikk jeg derimot erfare hvor solide disse printene er for disse kontaktene som jeg printet var ekstremt solide. Jeg måtte finne en vannpumpetang og klemme med begge hender før dem ble deformert og sprakk. Jeg kunne nesten klemme hele åpningshullet på 8mm i sammen før den sprakk.

Dette langt mer solid enn jeg trodde. Jeg provde det samme med annen plast jeg har slengende rundt også og det var ikke noe mer solid det. Snarere tvert i mot.

Det får meg til å tenke at disse testene som er gjort er nettopp kun det. Bare tester. Det kommer også ann på hvilken resin/filament man bruker.

Jeg kommer som nevnt uansett ikke å 3D printe deler til noe som har en kritisk oppgave. Feks. Hengerfeste til bil, festekroker som skal holde bilhjulene i taket over en bil til en halv million etc. Til prosjekter i heimen har resin prints med riktig resin langt mer styrke enn man faktisk trenger. Mye kommer selvsagt også ann på hvordan delene blir designet og printet.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Nye kontakter er printet.

Må si jeg blir like forbauset hver gang jeg ser resultatet en resin printer leverer :)

Dette er et makrobilde tatt med telefonen bare 10cm. Fra kontaktene. I real life ser disse kontaktene helt smoothe ut :)
IMG_1308.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Nytt prosjekt på gang.

Har laget en boks som passer denne modulen:
https://www.aliexpress.com/item/32639621677.html

Dette er en "Buck converter" som i teorien skal yte 300W og maks 20ish ampere.

Den åpne plassen på sidene av boksen er der for å gjøre plass til kjølefinnene.
1.png
2.png
3.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: 3D-print-tråden

Post by RuneMC »

En liten forretningsidé til deg @Bjerknez er disse håpløse Glade luftfrisker-holderne som ikke ser bra ut. Hva om du 3D-printet en liten motorsyklist-figur der man dytter ned hjelmen/hodet for en pssjtt ? Genial julegave til alle motorsyklister :D
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

RuneMC wrote: 01 Oct 2023 10:53 En liten forretningsidé til deg @Bjerknez er disse håpløse Glade luftfrisker-holderne som ikke ser bra ut. Hva om du 3D-printet en liten motorsyklist-figur der man dytter ned hjelmen/hodet for en pssjtt ? Genial julegave til alle motorsyklister :D
Tja... foretningside vet jeg ikke om det er, men kanskje et fint lite prosjekt allikevel? :)

Dog er jeg usikker på hvor glad jeg hadde blitt for en luftfrisker som julegave. Men mulig jeg bare er kravstor og vanskelig?
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: 3D-print-tråden

Post by RuneMC »

Tenkte på figur a la dette med litt mer funksjonalitet enn pyntefigur på mikro'en som den er nå.
Skråstilt flaske innvendig og trykke et eller annet sted for en dash ut eksosen f.eks. :)

Fikk denne figuren en gang da barna var små, og barn har jo ikke allverdens budsjett... allikevel satte jeg stor pris på gaven og tanken bak...
motorsyklist.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Hehe, den der er en ganske kompleks sak å tegne. Altså hvis man skal 3D tegne denne fra start.

Tanken din er nok morsom den, men ikke verdt tiden det tar mener jeg. Det blir en typisk ting jeg legger i "unyttig" kategorien. Men jeg forstår selvsagt at denne har en lott annen verdi for deg siden du fikk den av dine barn og dem har lagt litt jobb i å lage den. Det har jeg ingen problemer med å forstå. :)
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Joda Bjerknez, ny ting å lære, 3D tegne figurer i Blender 😎
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 02 Oct 2023 10:34 Joda Bjerknez, ny ting å lære, 3D tegne figurer i Blender 😎
EGENTLIG, er det ikke så mye å lære. Jeg skjønner greia med tegningen, men det tar veldig mye tid.

Bruker dog Fusion og ikke Blender. Kan være at Blender er simplere i bruk, men det vet jeg ikke noe om. :)
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Blender er for å tegne 3D figurer, ikke sammenlignbart med Fusion 😊
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 02 Oct 2023 11:46 Blender er for å tegne 3D figurer, ikke sammenlignbart med Fusion 😊
Ahh, okay.
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: 3D-print-tråden

Post by RuneMC »

Barna laget den nok ikke, ble kjøpt sånn (så mye for mine skills innen produktfotografering... :D )

Ellers er det ikke sikkert en trenger modellere så mye finnes jo 3D figurer fra Sketchfab https://sketchfab.com/search?q=motorcycle&type=models
Post Reply