Shuberth c4 pro

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
Alsos cbr1100xx
Posts: 2
Joined: 02 Sep 2020 00:04
MC: Cbr1100xx

Shuberth c4 pro

Post by Alsos cbr1100xx »

Hei, Kjøpte en shuberth c4 pro i sommer, Det viser seg at det er masse vindstøy i hjelmen, Kjører en cbr1100xx med org kåpeglass, Har prøvd å stå på fothvilere i fart for å komme unna om det kommer turbulens fra kåpeglasset, Men ble ikke særlig bedre, Skal jo være en bra hjelm med tanke på støy.
Noen her inne som har erfaringer med dette.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Shuberth c4 pro

Post by mekkern »

Mye støy i forhold til hva?
Hva hadde du før?
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Shuberth c4 pro

Post by intruder »

Kjøpte en i fjor,kjører uten vindskjerm og synes lydnivået er akseptabelt.... :thumleft

men har bare hatt halvhjelmer før,og er antakelig ikke nevneverdig meningsberettiget...
Alsos cbr1100xx
Posts: 2
Joined: 02 Sep 2020 00:04
MC: Cbr1100xx

Re: Shuberth c4 pro

Post by Alsos cbr1100xx »

Mekkern, Hadde en shoei helhjelm. Shuberth hjelmen er det så mye vindstøy i at å kjøpe intercom ser jeg som bortkastet.
Er gått tilbake til gammelhjelmen foreløpig :D
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Shuberth c4 pro

Post by mekkern »

spørsmålet er jo litt om passform også.. spesielt i nedere-kant rundt hodet/hals.
og hvor støyen oppstår.
jeg har en eldre C3 og denne er veldig tett rundt hake/hals og brukbart stille i forhold til andre hjelmer jeg har-selv om "åpningshjelm" er normalt noe mer støyende enn helhjelm.
Men bruker hørselværn uansett hjelm-og intercom.
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: Shuberth c4 pro

Post by SteinarPedersen »

C4 Pro markedsføres som en støysvak hjelm, men jeg har enda til gode å høre om særlig mange som er enig i det.

Jeg hadde en selv i et halvt års tid, og makan til dritthjelm har jeg ikke vært borti før. Til prisen man betaler for en slik hjelm, forventer jeg i alle fall at jeg ikke vil savne min gamle systemhjelm fra biltema...

Sent from my SM-G975F using Tapatalk
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Shuberth c4 pro

Post by Bikeridr »

Jeg har tilgode å oppleve en "støysvak" hjelm. Jeg har hatt noen hjelmer gjennom mine 30 år på to hjul. Ironisk nok var det den gjelmen som ble markedsført som "markedets stilleste" som bråkte mest. En Nolan X-Lite. Nr to på støyskalaen er nok Schubert J1. En "integrert halvhjelm". Men utsikten var meget bra i den :)
Nå har jeg en Shoei til over kr 6.000,- som heller ikke er så veldig stille. Selv med mine maskinist-ører ser jeg det nødvendig med øreplugger på tur.

Jeg har konkludert med at støysvake hjelmer er en myte..
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Shuberth c4 pro

Post by knutk »

Bikeridr wrote: ............
Jeg har konkludert med at støysvake hjelmer er en myte..
Tilbøyelig til å være enig.

Produsenten kan utforme hjelmen på en måte som skaper minst mulig turbulens rundt hjelmen. Typisk utforming på de små tabbene som løfter visiret og utformingen til hengslepunktet for visiret. Man kan tette hjelmen på undersiden så der slipper inn mindre støy.
men alle disse små detaljene drukner fullstendig i turbulensen som kastes opp fra sykkelen. Det være seg hvordan luften ledes bort fra vindskjerm, luftstrømmer rundt lykta, osv..Man blir også påvirket av hvor høyt hodet stikker over sadelen, så to personer kan oppfatte støybildet fra samme sykkel ulikt.

Min holdning faller sammen med Bikeridr: Der er bare en måte å senke støynivået i hjelmen til et fornuftig nivå, og det er ved hjelp av ørepropper. Utover det er det greit å finne en hjelm som sitter komfortabelt på hodet, samt tilbyr de tekniske løsningene man ellers ønsker (åpningshjelm eller ikke, solvisir eller ikke osv.)

Så at man synes at en hjelm støyer mye kan like gjerne reflektere sykkelen man kjører, kombinert med egen lengde på ryggen. Opplever man mye støy i hjelmen på sykkelen man kjører vil trolig skifte av hjelm-modell bidra lite til skifte i støynivå.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Shuberth c4 pro

Post by intruder »

Fælt så bastante konklusjoner da,Pedersen....
Har selv en Schubert c4...var så dum å skrive her på forumet at jeg var fornøyd med den :redface
Ble så momentant avkrevd mine bruksområder og om jeg hadde trynet med den ... av en forumist som aldri hadde tredd en Schuberthjelm på hodet... :smt116
Hadde som den idioten jeg er ikke noen annen forklaring enn at jeg hadde den på hodet mens jeg kjørte...og langtfra forulykket og gått på trynet.
Min manglende kunnskap ble så grundig beskrevet som nonsens av forumkameraten og hans venn,en tidligere racerkjører.. :shock:
Deres faglige vurderinger hadde bakgrunn i et barbesøk hvor de koste seg med en drink hver..
Fagfolk med forskerblod i årene og herlig whiskydunst i nesegrevet skal man ikke kimse av....

det ha æ lerdt i dag........... :smt117 ((sitat Hans Rotmo))
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Shuberth c4 pro

Post by pelsen »

Bikeridr wrote: Jeg har konkludert med at støysvake hjelmer er en myte..
Enig der jeg også, det går ikke å konstruere en hjelm som fungerer like bra bak en kåpe som på en nakensykkel.
Om hjelmen funker fint i en vindtunnell betyr ikke at den er bra i turbulensen bak en kåpe. Motorlyd er veldig forskjellig, jeg kjenner til noe som er plagsomt :redface
På nakensykkel kan jeg kjøre litt uten ørepropper med min Arai, kåpesykkel funker ikke uten.
Jeg har moddet litt på hjelmen, det er plass til høyttalere ved ørene. Der har jeg lagt inn skumgummi istedenfor høyttalere, det hjalp å fjerne det luftrommet.
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: Shuberth c4 pro

Post by Lazyboy »

Kjørte innom mc Oslo for og se på Ny hjelm for noen uker siden. En hyggelig selger spurte hva jeg var ute etter og jeg svarte at det var ny hjelm og at det sannsynlig hang mellom schuberth og Shoei.
Han spurte hva jeg hadde fra før og når jeg sa Shoei og at jeg var veldig fornøyd med den var han klar på at min neste hjelm også burde bli Shoei.

Han mente at nye Schubert hjelmer ikke var av samme kvalitet som siste mod c3 pro. I følge selgeren var Shoei et langt bedre valg dersom den passer hodeformen . Prismessig er di like.

Dette sammenfaller godt med forrige kjøp da hjelmpusheren i Hoff var av samme mening.

Blei Shoei med hjem denne gangen også. Støymessig er den vel så bra som man kan forlange av en hjelm.
Lenger «vinger» mot halsen gjør den nye neotechˋn mere støysvak enn den gamle mod 1.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Shuberth c4 pro

Post by intruder »

\:D/ :smt032

Noen liker moren og noen liker dattera...slik er det bare...

til lags åt alle kan ingen gjera...hverken Schubert,Shoei eller Biltema :redface :redface

og ekspeditører er vel ikke annet enn vanlige mennesker de heller...selv om de avenogtell agerer Jesus Kristiansen..
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Shuberth c4 pro

Post by intruder »

intruder wrote:\:D/ :smt032

Noen liker moren og noen liker dattera...slik er det bare...

til lags åt alle kan ingen gjera...hverken Schubert,Shoei eller Biltema :redface :redface

og ekspeditører er vel ikke annet enn vanlige mennesker de heller...selv om de avenogtell agerer Jesus Kristiansen..

Skal prøve å tette litt bedre i halsregionen og høre om støyen blir enda mer redusert da...
Post Reply