Page 1 of 1

Ombygging til hydraulisk clutch

Posted: 28 Apr 2020 18:29
by kåre.eikenes
Hei, er ute etter å bygge om clutchwire til hydraulisk clutch på min Suzuki GS650G.
Skulle gjerne hatt litt råd om korleis dette kan bli gjennomført, eventuelle kit som eksistera (har sjekka ut Magura men den manglar modellen min, men hadde GS750G meinar eg) eller generelle råd :) Setter pris på tilbakemelding :thumleft

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Posted: 28 Apr 2020 19:37
by DrGreve
Sånn i utgangspunktet fraråder jeg deg å prøve :)
Var med å gjorde det på en sportster en gang i tiden og det var en sabla jobb med å få slavesylinderen til å passe med clutchrod-en.
Men det skal jo gå hvis sykkelen har gjennomgående clutchrod eller pushrod hvor utløsermekanismen er på motsatt side av clutchkorga. Jobben er jo som nevnt å få slavesylinderen plassert rett og at slaglengden på stempelet løser ut clutchen.

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Posted: 28 Apr 2020 19:48
by DrGreve
Alternativet kan jo være at crank case cover fra en 750 med hydraulisk clutch passer på en gs650g. Har du sjekket den muligheten?

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Posted: 28 Apr 2020 20:18
by ole m.
DrGreve wrote:Sånn i utgangspunktet fraråder jeg deg å prøve :)
Var med å gjorde det på en sportster en gang i tiden og det var en sabla jobb med å få slavesylinderen til å passe med clutchrod-en.
Men det skal jo gå hvis sykkelen har gjennomgående clutchrod eller pushrod hvor utløsermekanismen er på motsatt side av clutchkorga. Jobben er jo som nevnt å få slavesylinderen plassert rett og at slaglengden på stempelet løser ut clutchen.
Å fraråde ombygging pga egen kløning var da pysete! :D
Nei, det er da vel bare å finne et passende ombyggingssett og sette i gang.

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Posted: 28 Apr 2020 20:22
by DrGreve
ole m. wrote:
DrGreve wrote:Sånn i utgangspunktet fraråder jeg deg å prøve :)
Var med å gjorde det på en sportster en gang i tiden og det var en sabla jobb med å få slavesylinderen til å passe med clutchrod-en.
Men det skal jo gå hvis sykkelen har gjennomgående clutchrod eller pushrod hvor utløsermekanismen er på motsatt side av clutchkorga. Jobben er jo som nevnt å få slavesylinderen plassert rett og at slaglengden på stempelet løser ut clutchen.
Å fraråde ombygging pga egen kløning var da pysete! :D
Nei, det er da vel bare å finne et passende ombyggingssett og sette i gang.
For å si det sånn, jeg gjør det neppe igjen ;)

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Posted: 28 Apr 2020 20:24
by Bikeridr
Tja, ole.. Ser doktoren har svart.
Men du er vel klar over at Doktoren har drevet med roadracing? Både som pilot og som mekaniker. Så jeg tror nok han har sitt på det tørre i denne saken 8)

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Posted: 28 Apr 2020 20:37
by ole m.
Jeg bedriver bare litt kjærlig nyresparking, Bikeridr. Betviler ikke Doktorens kompetanse eller erfaring.

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Posted: 28 Apr 2020 21:08
by Bikeridr
He, he - nyresparking kan jo være nesten like bra som dekksparking, det :)
Men, var nå også litt info til TS, så han ser at Doktoren ikke bare farer med tøv og latskap ;-)

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Posted: 28 Apr 2020 21:25
by DrGreve
Det store spørsmålet er jo hvilken mekanisme han har på utløsningen til clutchen og jeg gidder ikke sjekke på den aktuelle modellen.
Har han en tradisjonell utløserarm ovenfor motordekselet så kan sikkert en Magura clutch fungere og finnes det ikke mounting bracket til hans modell, så går det sikkert ann å lage en.

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Posted: 28 Apr 2020 21:37
by knutk