Har kjørt med sota visir i en sesong nå og har ingen negative erfaringer med det. Sota visir gjør det mye bedre å kjøre midt på dagen når det er lyst, men det går også an å kjøre med visiret ned når høstmørket kommer.
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
Gixxerman wrote:Hvorfor skal man ligge unna sota/farget visir ? Det er da din egen feil om du kjører med det når det er for mørkt. .
Kanksje fordi det er upraktisk? Såklart går det ann å la være å kjøre når det er mørkt men det er jo tross alt mer praktisk kunne gjøre det.
AtW
Hva når du kjører i knallvær og sola prøver å stikke ut øya dine. Da koser man seg ikke akkurat med klart glass. Jeg har hatt fordel av crosshjelm de foregående år, og da hadde jeg jo bremmen foran som beskyttelse. Folk får kjøre med akkurat hva de vil for min del, bare jeg får kjøre med blue iridium glass
Gixxerman wrote:Hvorfor skal man ligge unna sota/farget visir ? Det er da din egen feil om du kjører med det når det er for mørkt. .
Kanksje fordi det er upraktisk? Såklart går det ann å la være å kjøre når det er mørkt men det er jo tross alt mer praktisk kunne gjøre det.
AtW
Hva når du kjører i knallvær og sola prøver å stikke ut øya dine. Da koser man seg ikke akkurat med klart glass. Jeg har hatt fordel av crosshjelm de foregående år, og da hadde jeg jo bremmen foran som beskyttelse. Folk får kjøre med akkurat hva de vil for min del, bare jeg får kjøre med blue iridium glass
Ja, det har fordeler og ulemper, jeg føler sjeldent sol er noe problem, og relativt ofte at mørke er det, så jeg synes sotede visir er mer upraktiske alt i alt.
Har en Shoei XR-1000,og der bytter man visir på 5 sek.Jeg mener at å skifte visir etter forholdene er en sikkerhets greie.Så er det en del mer behagelig å kjøre med sota visir enn å kjøre med solbriller...synes jeg.Skal jeg på lengere turer,så tar jeg med både klart og sota.
pelsen wrote:Hvorfor ikke bare kjøre med åpent visir når det er mørkt?
Jeg lukker aldri visiret i tettbygd strøk, dvs i hastigheter under 60km/t.
Vet ikke om jeg synes det er så veldig lurt...har du prøvd å ta i mot en bug med panna,eller øye i 60km/t?Har prøvd med panna,og tror ikke jeg har lyst til å prøve med øye.
pelsen wrote:Hvorfor ikke bare kjøre med åpent visir når det er mørkt?
Jeg lukker aldri visiret i tettbygd strøk, dvs i hastigheter under 60km/t.
Vet ikke om jeg synes det er så veldig lurt...har du prøvd å ta i mot en bug med panna,eller øye i 60km/t?Har prøvd med panna,og tror ikke jeg har lyst til å prøve med øye.
Jeg har ihvertfall prøvd det med sykkel (ja i 60), gikk forsåvidt greit det, men det er jo ikek maks gøy, og det forstyrrer definitvt kjøringen.
den lyden er ikke en særlig behagelig, og heller ikke følelsen i panna heller. Har vært der jeg også
Slik som gixxer sier, så finnes det ulike fargetoner. Jeg har en rimelig lett sotet visir som fungerer både dag og kveld alt etter forholdene. Hvis det er helt kveld/natt skifter jeg til det vanlige, fungerer kanon det.
Det har med om du gidder å bytte eller ikke, jeg fikk en stygg uvane med å ikke bytte.
kjørte sent med visiret åpent de plasser det var mørkt for å kunne se.
men av og til mens jeg kjørte på dagen var det plutselig ting som traff hjelmen og smallt som eff.. humler er skumle greier å få i øya eller noe.
Hvis jeg har visiret mitt helt lukket, så dogger det som faen på 5sek. så jeg kjører alltid med visiret litt på gløtt. - Men en dag kommer det vel en veps inn der å, å det tror jeg kan bli noe av det værste en kan oppleve!
- En veps som koser seg på kinnet, inni hjelmen på motorveien i 90-100km/t .. koS!