Sotet visir til Nitrohjelmer???

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Gixxerman wrote:Hvorfor skal man ligge unna sota/farget visir ? Det er da din egen feil om du kjører med det når det er for mørkt. .
Kanksje fordi det er upraktisk? Såklart går det ann å la være å kjøre når det er mørkt men det er jo tross alt mer praktisk kunne gjøre det.

AtW
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Hvorfor ikke bare kjøre med åpent visir når det er mørkt?

Jeg lukker aldri visiret i tettbygd strøk, dvs i hastigheter under 60km/t.
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

Har kjørt med sota visir i en sesong nå og har ingen negative erfaringer med det. Sota visir gjør det mye bedre å kjøre midt på dagen når det er lyst, men det går også an å kjøre med visiret ned når høstmørket kommer.
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
Gixxerman

Post by Gixxerman »

ATWindsor wrote:
Gixxerman wrote:Hvorfor skal man ligge unna sota/farget visir ? Det er da din egen feil om du kjører med det når det er for mørkt. .
Kanksje fordi det er upraktisk? Såklart går det ann å la være å kjøre når det er mørkt men det er jo tross alt mer praktisk kunne gjøre det.

AtW
Hva når du kjører i knallvær og sola prøver å stikke ut øya dine. Da koser man seg ikke akkurat med klart glass. Jeg har hatt fordel av crosshjelm de foregående år, og da hadde jeg jo bremmen foran som beskyttelse. Folk får kjøre med akkurat hva de vil for min del, bare jeg får kjøre med blue iridium glass 8)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Alternativet er hjelm med innebygget solvisir som man svipper opp eller ned med et håndgrep. 8)
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Gixxerman wrote:
ATWindsor wrote:
Gixxerman wrote:Hvorfor skal man ligge unna sota/farget visir ? Det er da din egen feil om du kjører med det når det er for mørkt. .
Kanksje fordi det er upraktisk? Såklart går det ann å la være å kjøre når det er mørkt men det er jo tross alt mer praktisk kunne gjøre det.

AtW
Hva når du kjører i knallvær og sola prøver å stikke ut øya dine. Da koser man seg ikke akkurat med klart glass. Jeg har hatt fordel av crosshjelm de foregående år, og da hadde jeg jo bremmen foran som beskyttelse. Folk får kjøre med akkurat hva de vil for min del, bare jeg får kjøre med blue iridium glass 8)
Ja, det har fordeler og ulemper, jeg føler sjeldent sol er noe problem, og relativt ofte at mørke er det, så jeg synes sotede visir er mer upraktiske alt i alt.

AtW
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Vel vel, nå har man jo også ulike fargetoner da. :wink:
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

Har en Shoei XR-1000,og der bytter man visir på 5 sek.Jeg mener at å skifte visir etter forholdene er en sikkerhets greie.Så er det en del mer behagelig å kjøre med sota visir enn å kjøre med solbriller...synes jeg.Skal jeg på lengere turer,så tar jeg med både klart og sota.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

pelsen wrote:Hvorfor ikke bare kjøre med åpent visir når det er mørkt?

Jeg lukker aldri visiret i tettbygd strøk, dvs i hastigheter under 60km/t.
Vet ikke om jeg synes det er så veldig lurt...har du prøvd å ta i mot en bug med panna,eller øye i 60km/t?Har prøvd med panna,og tror ikke jeg har lyst til å prøve med øye.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Desmo-Dude wrote:
pelsen wrote:Hvorfor ikke bare kjøre med åpent visir når det er mørkt?

Jeg lukker aldri visiret i tettbygd strøk, dvs i hastigheter under 60km/t.
Vet ikke om jeg synes det er så veldig lurt...har du prøvd å ta i mot en bug med panna,eller øye i 60km/t?Har prøvd med panna,og tror ikke jeg har lyst til å prøve med øye.
Jeg har ihvertfall prøvd det med sykkel (ja i 60), gikk forsåvidt greit det, men det er jo ikek maks gøy, og det forstyrrer definitvt kjøringen.

AtW
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

den lyden er ikke en særlig behagelig, og heller ikke følelsen i panna heller. Har vært der jeg også :roll:

Slik som gixxer sier, så finnes det ulike fargetoner. Jeg har en rimelig lett sotet visir som fungerer både dag og kveld alt etter forholdene. Hvis det er helt kveld/natt skifter jeg til det vanlige, fungerer kanon det.
Image
mil0
Posts: 410
Joined: 26 Apr 2005 14:10
Location: Rogaland - Karmøy
Contact:

Post by mil0 »

Det har med om du gidder å bytte eller ikke, jeg fikk en stygg uvane med å ikke bytte.

kjørte sent med visiret åpent de plasser det var mørkt for å kunne se.
men av og til mens jeg kjørte på dagen var det plutselig ting som traff hjelmen og smallt som eff.. :arrow: humler er skumle greier å få i øya eller noe.
Yamaha Neos -

X
Rieju RS2 Matrix 2003
Rieju RS2 Matrix 2005
Gixxerman

Post by Gixxerman »

prøv å svelge en, slik jeg har gjort i min "elleville" moppe dager :smt118
User avatar
Extra
Posts: 116
Joined: 15 Oct 2005 00:57
Location: Tønsberg

Post by Extra »

Hvis jeg har visiret mitt helt lukket, så dogger det som faen på 5sek. så jeg kjører alltid med visiret litt på gløtt. - Men en dag kommer det vel en veps inn der å, å det tror jeg kan bli noe av det værste en kan oppleve!

- En veps som koser seg på kinnet, inni hjelmen på motorveien i 90-100km/t :wink:.. koS!
Honda NSR 02
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

forklarer vel en god del :lol:
Image
Post Reply