Hjelp til kjøp av lett mc

Prat om lett MC.
Post Reply
lige
Posts: 1
Joined: 11 Aug 2016 17:52

Hjelp til kjøp av lett mc

Post by lige »

Jeg blir 16 i februar og skal kjøpe lett mc. Men vet ikke hvilken sykkel jeg skal kjøpe
jeg har tenkt å kjøpe brukt og har et budsjett på 30k.
Har lyst på en lett-mc som:
-ser kul ut
-er komfortabel å kjøre
-har bra fart
-lager høy lyd
Jeg har ingen erfaring med mc og er 182 høy. jeg vet ikke om jeg skal ha ligge eller sitte sykkel, hva er best for en begynnersykkel?

Takk på forhånd :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hjelp til kjøp av lett mc

Post by tshansen »

Hei hei, velkommen hit [emoji106]

I øynene på en 16 åring er det vel kanskje de syklene som ligner mest på R sykler som er kulest! Dette er også sykler som er mindre komfortable enn sittesykler! Lyd kan påvirkes med potter, men det koster ofte litt penger
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Pål
Posts: 100
Joined: 11 Jun 2011 01:07
MC: BMW G310 GS "18
Location: Stavanger

Re: Hjelp til kjøp av lett mc

Post by Pål »

Hei

Du står nok foran noen tøffe valg fremover ;-) Husk at om du kjøper en sykkel kan den alltids selges igjen. Det er nok ikke lett for deg å prøvekjøre syklene heller.

Husker når jeg kjøpte min første sykkel, da handlet det mest om utsende og lyd. Utsende er subjektivt og da må du nesten gå for det du selv syns ser tøft/bra ut.

Med de kriteriene du skriver her tenkte jeg å gi deg tips om hva jeg hadde sett på i din situasjon :

Lavt budsjett

Honda CBR 125R
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=78836695

Budsjett

Aprilia 125
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=80432941

KTM Duke 125
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=80140397

Over Budsjett

Yamaha MT-125
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=79290913




Til slutt

Sofa valget
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=79801553

Adventureren
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=80526212

Jeg hadde nok valgt Duke'n. God sittestilling, rått utsende bra lyd. Lettkjørt og balansert sykkel.
Mener jeg leste for noen år tilbake om at sønnen til Kant1 hadde en slik som han gjorde seg til fotgjenger på, mulig jeg husker feil, men han kan kanskje gi en karakter på sykkelen om det stemmer og han leser dette (går det ann å Tagge folk i dette forumet?)


Masse lykke til, så får du rapportere hva det blir til slutt :-D
Bjerknez

Re: Hjelp til kjøp av lett mc

Post by Bjerknez »

Pål wrote: (går det ann å Tagge folk i dette forumet?)
Dette har jeg tatt opp tidligere her inne, men jeg ble nok nedstemt. Personlig er dette en ønsket funksjon sett fra mitt ståsted. ;-)
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Hjelp til kjøp av lett mc

Post by freddy123 »

Valg av lett-mc er lett velg den du syntes ser fetest ut og har mest lyst på [emoji1]


Sent from my iPad using Tapatalk
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Hjelp til kjøp av lett mc

Post by Lasse Liten »

Hadde helt klart valgt Honda Varadero 125, den sykkelen er ikke den raskeste av disse, men helt klart den som kan brukes til alt, til og med langtur.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Hjelp til kjøp av lett mc

Post by JK95 »

Lasse Liten wrote:Hadde helt klart valgt Honda Varadero 125, den sykkelen er ikke den raskeste av disse, men helt klart den som kan brukes til alt, til og med langtur.
Gjelder likefremt Hyosung GT, stor og komfortabel, lisensprodusert Suzuki-deler til lav pris :thumleft
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Hjelp til kjøp av lett mc

Post by ArcticTiger »

Lasse Liten wrote:Hadde helt klart valgt Honda Varadero 125, den sykkelen er ikke den raskeste av disse, men helt klart den som kan brukes til alt, til og med langtur.
Støtter denne. en stødig og god sykkel. Og den er ganske "stor", så tenker den passer bra til dine 182 cm.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hjelp til kjøp av lett mc

Post by tshansen »

ArcticTiger wrote:
Lasse Liten wrote:Hadde helt klart valgt Honda Varadero 125, den sykkelen er ikke den raskeste av disse, men helt klart den som kan brukes til alt, til og med langtur.
Støtter denne. en stødig og god sykkel. Og den er ganske "stor", så tenker den passer bra til dine 182 cm.
Helt klart, men for en 16 åring er ikke denne nødvendigvis kul "nok" :-# Jeg husker selv på den alderen der. Da var det bare plastrakett som dugde. Å alt annet var no go. Så jeg tror nok utseendet blir å vinne foran de andre kriteriene
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Hjelp til kjøp av lett mc

Post by JK95 »

Synes selv at de nakne syklenne er tøffere, slikt som Duke og MT-125. Men til gjengjeld har Hyosungen en størrelse jeg med mine 183cm satt pris på, den føltes faktisk like stor ut fysisk som min GSX-R :redface
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hjelp til kjøp av lett mc

Post by Tommas »

Begynn med å prøvesitt litt, så kjenner du hvem som er god til din kropp. Så ser du litt på servicekost, og hvilken som er billigst å forsikre.
Så tenk litt på langtur og passasjer, og hvor du kan gjøre det beste kjøpet.

Når du har gjort alt dette, så gir du faen i alt du lærte og kjøper den du synes er kulest, råest og som bråker mest!!

Snusfornuftig kan du bli om 20 år :lol: :lol:

(dette er forresten ærlig ment...)

Lykke til 8)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hjelp til kjøp av lett mc

Post by mekkern »

her får du mye for pengene vil jeg tro; http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=80184225
litt vask og polering og ei anna potte så går det greit og bråker fint.
den høres heller ikke ut som en grasskløpper på fri eksos da det er en v-twin motor.
jeg kjøpte en slik til guttungen bare uten kåper og den skamkjørte han i 2 år uten feil og jeg har gasset den hardt i et par år nå også (185cm og "100ogmassekg")kun dekk kjede og oljeskift.32000km uten en feil ennå. :thumleft
0,33l/mil på E-6 i 100+kmh.
Post Reply