Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Så smått igang)

Post by biker7 »

Palma wrote: 09 May 2023 22:39 Det var jo en knalldag @biker7 , jeg kjørte borte i Sverige og laget kjempestøvsky for de 11 bak meg.

Ser at den Dominatoren din er slik HP den og samme som GS'n \:D/
Ja her er det HP "all the way", Palma ! \:D/

Vel.. kanskje ikke heeelt "High Performence" med Dominatorn sine (kanskje) 45 gamp,
men jaggu hang den allikevel fint med hele "runden" på søndag 8)
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Så smått igang)

Post by biker7 »

biker7 wrote: 16 Apr 2023 21:22 Ellers så har jeg fått time oppi Nydal 16.mai der ESA-framdempern skal byttes på garanti (ørliten lekkasje),
samt software-oppdatering (recall) ang. noe greier med kardangen og bakhjulsløft :shock:
Er visst noe greier med hard belastning på kardang ved landing hvis "airborne". Ikke at jeg har tenkt å bedrive så mye slikt med denne panservogna :lol:,
men greit å få slikt utført så lenge det er kostnadsfritt.
I morra er det tid for tidligere nevnte tur til MC Huset Nydal.
Ikke akkurat spådd det helt store været for mc-kjøring, men mån så mån 8)
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Litt "fiks" av GS, og flom-befaring)

Post by biker7 »

På tirsdag gikk turen til Nydal for litt "fiks" av GS`n.
Ble oppdaget en liten oljelekkasje på ESA-demperen foran da jeg hadde service i fjor høst, og fikk utsatt garantibytte til nå.
Samtidig ble "tilbakekalling" med oppdatering av software utført (ang. fare for girkassens inngående aksling i visse ekstreme forhold..).
Fikk også byttet kamkjedestrammer på venstre side. Og jammen fikk jeg "smisket" til meg dette på garanti også :D
Det er en kjent sak at veldig mange GS1250 har en ganske fremtredende "tikke-lyd" fra venstre sylinder. En oppdatert kamkjedestrammer kan hjelpe mot dette. Det er egentlig ingen "defekt", og sykkelen vil fungere akkurat like bra med den gamle. Så det er egentlig bare en komfort-sak.
Men nå er det gjort, og resultatet ble litt mindre lyder i BMW-maskineriet. Og totalt sett en kostnadsfri tur til MC-Huset Nydal denne gangen :thumleft

Mens jeg ventet oppi Nydal`n brukte jeg tiden til å testkjøre en Honda CRF1100 ADVENTURE SPORT med DCT-kasse.
Mange skryter jo av denne, og har til og med hørt om folk som har gått fra R1250GS til denne :shock:
La meg si det slik: DET skjer ikke med meg [-X
Jeg synes egentlig utseende på denne er veldig bra, og har også hatt et par test-turer tidligere på CRF1000 (forrige modell).
Syntes vel da at den virket som en ganske så ålreit sykkel, men det var jo før jeg kjøpte GS1250 så klart ;-)
Etter en runde på 7-8mil ble fasiten slik denne gang :
Vondt sete, feil sittestilling for meg (bla. for høye fothvilere), aaalt for mange knapper på venstre styre-side (vanskelig å finne/treffe blinklys feks..),
trenger mye mere turtall enn GS for å "funke" bra, altså vesentlig dårligere drag enn GS lavt nede i turtall, uoversiktlig display og menysystem, turbulens/vindskjerm som ikke passet meg, og sikkert mere jeg ikke husker også.. Og så var det DCT-kassa da : For MEG blir det nok ikke automat på MC nei.. Sikkert litt en vanesak, men selv om jeg testet med flere forskjellige DTC-modes så fant jeg liksom ikke noen som passet meg.. Endte vel egentlig opp med at det var greiest å gire manuelt med knapper på venstre styre, men føltes ikke riktig dette heller..
Så alt i alt ikke den beste dommen fra meg til CRF1100 altså. :? Men nå er jo jeg GS-fører da, og det gjør jo sitt til visse krav ;-)


En veldig pen sykkel er det jo da :thumleft , selv om sjansen for anskaffelse av en slik for øyeblikket er ganske liten :

20230516_142055.jpg




I dag på "Himmelsprætten" ristet jeg liv i veteran-Honda`n for en liten flom-befaring :)
Kjørte stort sett alle flom-verker i Grue kommune, og noen i Åsnes. Glomma byner jo å bli ganske stor, men får trøste seg med at det er igjen ca. 3 meter stigning før 1995-nivå. Da gikk det nesten galt med Kirkenær sentrum her jeg bor, men vi klarte på dugnad (og litt flaks..) å redde sentrum den gangen.
I ettertid virkelig en opplevelse for livet, men klarer seg med den ene gangen i -95 egentlig..
Tipper elva kommer til å stige en god del i løpet av neste uke, men satser på at det går bra denne gangen også :)



På bildet tatt i dag :
Veien forsvant jaggu nedi elva, så måtte snu ;-) :

20230518_180125.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Post by biker7 »

Da vil jeg vise et lite prosjekt jeg har laget til GS`n ,folkens :) :

20230519_141644.jpg

En dørmatte..? :-s


20230519_141838.jpg

..eller hva er dette..? :-k (bilde over tatt på stuegulvet)


Og her er undersiden av "rariteten" :

20230519_142213.jpg


Nei dette er en sak jeg har laget for å enkelt snu GS`n i min litt trange garasje :D
En "karusell" eller svingplate kan den vel kalles. Kjører jo sykkelen med fronten inn i garasjen, og har da tidligere måttet rygge den ut og snudd den med håndkraft når man skal på tur. GS`n er jo ikke akkurat noen lettvekter, og det har vært en litt strabasiøs affære i en gruslagt og litt ujevn innkjøring..
Med denne patenten kjører jeg nå rett inn i garasjen, vipper sykkelen opp på midtstøtta oppå plata, og så er det bare å trykke litt ned bak, samtidig som sykkelen snues rundt med ganske liten kraft. Funker helt topp faktisk :thumleft Husker ikke helt hvor ideen kom fra, men ved litt "Googling" fant jeg flere tilsvarende patenter. Både selvlagde og ferdigkjøpte. Løsningen min ble å kjøpe en slik svingskive/"Lazy Susan" med kulelager: https://www.gustavsenas.no/svingskiver/ ... h4QAvD_BwE

Akkurat denne skal faktisk tåle 453kg vekt, så det er ikke noe problem med 1250`n.
Fikk et lokalt firma til å lage ei 3mm stålplate på 43cmX33cm, og punktsveise denne (med TIG) til svingskiven. (Kan også evt. skrues fast)
Så skjærte jeg til en gammel gummi dørmatte jeg hadde liggende, og limte den fast. Må ha noe oppå stålplata, ellers sklir midtstøtta.
Total kost med alt ble ca 900 spenn. Saken bygger nå totalt ca 16-17mm i høyden, men det er fortsatt ikke noe problem å vippe sykkelen opp på midtstøtta. Litt tilvenning da skiva går veldig lett rundt ,og må være i rett posisjon når man vipper opp sykkelen, men går veldig greit nå etter noen forsøk.
Så jeg kan virkelig anbefale denne patenten til andre hvis man skulle føle behovet :thumleft


Her er sykkelen min snudd og står parkert oppå "karusellen" :
20230519_211940.jpg


Og her en video av en som har laget en tilsvarende patent :

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
kvase
Posts: 4042
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Post by kvase »

Super smart den skal prøves ja selv om en har god plass kan den være kjekk uansett
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Post by Norse »

Jeg laget en slik i «Diversion-tida» og da hadde jeg et sprukket pizzabrett med slik «karusell» under som jeg brukte. I det siste har jeg fundert på å få mekket en ny «tralle» som jeg tilfeldigvis kom over.

https://www.acebikes.com/products/motor ... tor-mover/
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Post by Palma »

Kjempesmart @biker7
Jeg må nok fortsette å rygge inn her, for smal garasje med to sykler i. Men husker greia til jeg får bygd en svæææær hall oppå Åsen her \:D/ \:D/
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Post by RuneMC »

Har sett at det nye CRF'ene har fått tyn for altfor treg oppstart av menysystem etc. Sånn sett er den originale '16 modellen mer ukomplisert. En knapp for traction og en for Grus-modus og klar til å kjøre uten dikkedarer.

DCT har sin største fordel i køkjøring (start/stopp saktekjøring. Dvs rask stopp og rask start uten å tenke på clutch) og ved stående kjøring, men du bør også prøve "kickdown" - dvs fullt utslag på rulla så girer den ned et par gir og vips forandrer den personlighet fra tur til race. Mest irriterende ift nedoverbakker og litt kraftig motorbrems, men enkel løsning er Manuell og 5-te så kan man seile ned svinger uten nedgiring/motorbrems når det bremses litt.

Også utrolig kjekk med 2-up kjøring - motoren stopper aldri og enkelt å porsjonere ut krefter så det blir myk start for passasjer.
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Post by biker7 »

RuneMC wrote: 21 May 2023 21:19 Har sett at det nye CRF'ene har fått tyn for altfor treg oppstart av menysystem etc. Sånn sett er den originale '16 modellen mer ukomplisert. En knapp for traction og en for Grus-modus og klar til å kjøre uten dikkedarer.

DCT har sin største fordel i køkjøring (start/stopp saktekjøring. Dvs rask stopp og rask start uten å tenke på clutch) og ved stående kjøring, men du bør også prøve "kickdown" - dvs fullt utslag på rulla så girer den ned et par gir og vips forandrer den personlighet fra tur til race. Mest irriterende ift nedoverbakker og litt kraftig motorbrems, men enkel løsning er Manuell og 5-te så kan man seile ned svinger uten nedgiring/motorbrems når det bremses litt.

Også utrolig kjekk med 2-up kjøring - motoren stopper aldri og enkelt å porsjonere ut krefter så det blir myk start for passasjer.
Africa Twin (1100) passer sikkert mange, men etter denne testkjøringen så var det alt for mye som ikke falt på plass for meg ihvertfall..
Når det gjelder oppstart av menysystem, så kan det nok stemme. Men var egentlig ikke noe jeg tenkte over, da det var masse andre "minuser"
jeg hang meg opp i. Og prøvde jo "kickdown", men syntes det ble ganske så "nøkkete" når det satte igang. :?
Nei, manuell med quick shift passer nok meg bedre ja :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Post by biker7 »

Palma wrote: 21 May 2023 18:47 Kjempesmart @biker7
Jeg må nok fortsette å rygge inn her, for smal garasje med to sykler i. Men husker greia til jeg får bygd en svæææær hall oppå Åsen her \:D/ \:D/
Etter litt bruk av "dørmatta" kan jeg bare si : Funker som fjell ! \:D/

Du trenger ingen svæææær hall, men bare lengden av sykkelen "i en sirkel" vettu :D
Post Reply