CDI-sperre på Vespa PK50?

Prat om moped & scooter.
Post Reply
chiron
Posts: 18
Joined: 06 Nov 2005 17:26
Location: Bergen

CDI-sperre på Vespa PK50?

Post by chiron »

Er det noen som vet om CDI'en til Vespa 50 har sperre?
Har montert trimsylinder,og vil gjerne ha maks "guffe". ;-)

Vennlig hilsen
Ronny
mil0
Posts: 410
Joined: 26 Apr 2005 14:10
Location: Rogaland - Karmøy
Contact:

Post by mil0 »

Sannsynlivis en variatorsperre.. Går ut i fra du hvet hva det er?
Yamaha Neos -

X
Rieju RS2 Matrix 2003
Rieju RS2 Matrix 2005
chiron
Posts: 18
Joined: 06 Nov 2005 17:26
Location: Bergen

Post by chiron »

Hmm..nei,det er manuell gir på den.
Om jeg vet hva CDI er? ;-)
Alt som ble konstruert i 1920-årene pakket sammen i en hendig liten boks? :-D
Magg
Posts: 42
Joined: 25 May 2005 15:15

Post by Magg »

Grattis med en av de siste klassiske vespaer!

Det er ikke cdi-sperre i PK-en

Det er derimot en inn-snevring i eksosen som tar en del effekt.. Kjøp en sito+ potte, så får du masse mer bunndrag og litt på toppen. Den har litt mørkere lyd og ser ellers helt standard ut. Ellers så kan du kjøpe en bananpotte fra en Vespa 90. Andre muligheter er standard polini trimpotter, men de bråker en del.

Det største problemet med PK-en er at den er så lavt giret at du ikke kommer så veldig mye fortere fram med en trimsylinder. Den er sterkere, men ikke så mye raskere. Den vil sannsynligvis ikke gå fortere enn 60-65 på et helt vanvittig turtall. For å få drevet den om må du dele motoren og bytte noen drev. Crash & Burn gjør det for ca 1500 kroner.. En annen løsning som gir deg litt høyrere dreving er å bytte til et høyere bakdekk.

Standard på PK er 3,00-10, men det kan også ta visse 3,50-10. Du må bare passe på at dekket ikke tar borti støtdempern bak. Du kan også sette på 90/90-10 dekk helt uten problemer. De er bittelitt høyere enn 3,00-10.

Sjekk http://www.scooterhelp.com/tuning/gearing.html for mer info om ulike kombinasjoner av drev til vespa smallframe.

Ellers er du velkommen til forumet på http://www.restless.no om du lurer på flere vespating.

M.
chiron
Posts: 18
Joined: 06 Nov 2005 17:26
Location: Bergen

Post by chiron »

Tusen takk for masse god info,M!

Skal se om jeg ikke får skifta til et 2.63 til 2.82 eller noe.
Hva anbefales i utveksling med en 85ccm sylinder?

Vet de selger noe som har både utveksling og clutch i ett.Crash&Burn har et sånt til 800.- Er dette å foretrekke fremfor å skifte selve giret? (Og clutch'en) :-)
-ChiRon, rolling his -91 Vespa PK50(85)XL up to the beautiful chicks on the corner.They look at him,glaring with their eyes and says: "We didn't order any pizza!"
Magg
Posts: 42
Joined: 25 May 2005 15:15

Post by Magg »

Det er absolutt å foretrekke å skifte primærdrevet (Det var det jeg mente også).

Jeg tror C&B kan tipse deg om riktig utveksling. Jeg satte inne et primærdrev fra en Vespa 90, og det ble litt i lengste laget for min gamle PK med 75 polinisett. 4 giret dugde bare til å cruise med, og du måtte slurre mye på klutsjen for å starte i første i motbakke (Men så kjørte jeg med en ganske tett orginalpotte også). Sjekk utvekslingene på den linken jeg sendte deg. Et par steg under vespa 90 dreving hadde sikkert funka greit.

Jeg ville ha prøvd med et større bakdekk før jeg gjorde noe som helst. På PK-en er gapet mellom 3. og 4. gir ganske mye større enn på eldre smallframes, og dette forsterker du ganske mye ved å bytte primærdrev. Primærdrevet fra en vespa90 ville fungert ganske greit på en klassisk smallframe, for der er forholdene girene i mellom bedre.

m.
Post Reply