Den Store Adventure Tråden

Prat om tung MC.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Epylypzon »

Tourance next forran og bak ja
Image
Tobben84
Posts: 333
Joined: 29 Oct 2015 21:26
MC: 2011 Triumph Scrambler
Location: Trondheim

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Tobben84 »

Epylypzon wrote:Tourance next forran og bak ja
Image
Se der ja, de gjør vel jobben greit så lenge det er relativt hardt og tørt, da funket faktisk Pilot Road 3 også knirkefritt. Utfordringen blir vel større ved løsere underlag og vått føre. Da melder vel Tourance dekka også pass vel? Btw, ser du sitter mye og kjører, det fikser ikke jeg noe særlig og må stå, har du noen tips? :-k
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by tshansen »

Jeg har vel strengt talt bestemt meg for å prøve de nye Scorpion dekkene... Med tyske motorrad i ryggen, å måten de tester dekk på er jeg ikke i tvil om at dette er et dekk jeg blir å like godt. Spes med tanke på at det er så likt angel Gt

http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/news/ ... -motorrad/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Epylypzon »

Tobben84 wrote:
Epylypzon wrote:Tourance next forran og bak ja
Image
Se der ja, de gjør vel jobben greit så lenge det er relativt hardt og tørt, da funket faktisk Pilot Road 3 også knirkefritt. Utfordringen blir vel større ved løsere underlag og vått føre. Da melder vel Tourance dekka også pass vel? Btw, ser du sitter mye og kjører, det fikser ikke jeg noe særlig og må stå, har du noen tips? :-k
I gjørme og på gress fungerer det nok ikke like bra nei :)
Det beste tipset er vel å kjøre mye og holde blikket langt fremover. Jeg gidder ikke stå om underlaget er bra og det ikke går veldig fort.
I tillegg så skulle jeg i år være turguide, derfor satt jeg mye i år, for å trene på det. Mye enklere å se på gps en når jeg sitter syns jeg, ihvertfall slik den er plassert nå.
Tobben84
Posts: 333
Joined: 29 Oct 2015 21:26
MC: 2011 Triumph Scrambler
Location: Trondheim

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Tobben84 »

Epylypzon wrote:
Tobben84 wrote:
Epylypzon wrote:Tourance next forran og bak ja
Image
Se der ja, de gjør vel jobben greit så lenge det er relativt hardt og tørt, da funket faktisk Pilot Road 3 også knirkefritt. Utfordringen blir vel større ved løsere underlag og vått føre. Da melder vel Tourance dekka også pass vel? Btw, ser du sitter mye og kjører, det fikser ikke jeg noe særlig og må stå, har du noen tips? :-k
I gjørme og på gress fungerer det nok ikke like bra nei :)
Det beste tipset er vel å kjøre mye og holde blikket langt fremover. Jeg gidder ikke stå om underlaget er bra og det ikke går veldig fort.
I tillegg så skulle jeg i år være turguide, derfor satt jeg mye i år, for å trene på det. Mye enklere å se på gps en når jeg sitter syns jeg, ihvertfall slik den er plassert nå.
Nei, den ser jeg:)
Mer slitsomt er det definitivt, så jeg regner med at jeg blir generelt mer komfortabel med mer offradkjøring etterhvert :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by tshansen »

Selv er jeg sinnsykt gira på å mestre mer gruskjøring. Med traktor er det som jeg hatet som pesten blitt den nye "tingen" jeg bare må gjøre mer av :redface

Men jeg har ikke peiling på hvor en finner gode grusveier på berget. Jeg har funnet meg en vei i "nærområdet" som er veldig bra, men kunne tenkt meg å visst om flere. Skulle vi prøvd å lage en kart tråd hvor vi samlet de beste grusveiene som bare må oppleves? :-k

Er dette noe folk hadde villet bidra med kunnskap i? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Lasse Liten »

https://www.google.no/maps/@60.8752132, ... a=!3m1!1e3

Tror det skal være litt å utfolde seg på her ;)
Tobben84
Posts: 333
Joined: 29 Oct 2015 21:26
MC: 2011 Triumph Scrambler
Location: Trondheim

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Tobben84 »

LordShaft wrote:Selv er jeg sinnsykt gira på å mestre mer gruskjøring. Med traktor er det som jeg hatet som pesten blitt den nye "tingen" jeg bare må gjøre mer av :redface

Men jeg har ikke peiling på hvor en finner gode grusveier på berget. Jeg har funnet meg en vei i "nærområdet" som er veldig bra, men kunne tenkt meg å visst om flere. Skulle vi prøvd å lage en kart tråd hvor vi samlet de beste grusveiene som bare må oppleves? :-k

Er dette noe folk hadde villet bidra med kunnskap i? :-k
100% enig, en sånn tråd må vi ha!
Tobben84
Posts: 333
Joined: 29 Oct 2015 21:26
MC: 2011 Triumph Scrambler
Location: Trondheim

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Tobben84 »

Her inne ligger det to sesonger med en ganske allright serie for de mørke vinterkveldene :thumleft

http://www.adventurebiketv.com/#!season-2/c1mwr
knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by knutk »

Tobben84 wrote:Jeg har pløyd gjennom store deler av den tråden angående tkc-70 på advrider.com, og der var det litt for mye grums for min smak. Var ca 50/50 på omtalene, fra de som elsker det, til en rekke reklamasjoner for u-runde dekk og vobbling i høy hastighet. Blir ikke å bestille det alikevel etter jeg leste det. Heteste kanidaten er da tilbake på Trailsmart, som vant motorrad sin adventuredekk-test:

http://www.mynewsdesk.com/no/goodyeardu ... ner-131032
Har montert TKC70 fremme/bak, og kjørt lite etter montering.

Dekkene kjennes grei ut med hensyn til grep på asfalt, men tidlig å si enda.
Imidlertid har jeg vibrasjoner i framhjulet. I mellom 50 og 85 smårister framhjulet. Fra 90 og videre opp er det helt fint.
Prøvde å slippe ut luft til 1,2 kg/cm2 (skal være 2,2). Det hjelpte på, men fortsatt litt vibrasjoner, men mindre. Kan virke som dekket er litt stivt og det minner om kjøretøy med stive dekk som har stått i ro en stund og trenger 10 min kjøring før dekkene blir myke. Nå er det ikke spesielt varmt for tiden så mulig dekket blir mer komfortabelt å kjøre når været blir varmere. Men det vet jeg ikke før til våren.
Bakhjulet har jeg ikke noe å utsette på.
knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by knutk »

Tobben84 wrote:Jeg har pløyd gjennom store deler av den tråden angående tkc-70 på advrider.com, og der var det litt for mye grums for min smak. Var ca 50/50 på omtalene, fra de som elsker det, til en rekke reklamasjoner for u-runde dekk og vobbling i høy hastighet. Blir ikke å bestille det alikevel etter jeg leste det. Heteste kanidaten er da tilbake på Trailsmart, som vant motorrad sin adventuredekk-test:

http://www.mynewsdesk.com/no/goodyeardu ... ner-131032
Har montert TKC70 fremme/bak, og kjørt lite etter montering.

Dekkene kjennes grei ut med hensyn til grep på asfalt, men tidlig å si enda.
Imidlertid har jeg vibrasjoner i framhjulet. I mellom 50 og 85 smårister framhjulet. Fra 90 og videre opp er det helt fint.
Prøvde å slippe ut luft til 1,2 kg/cm2 (skal være 2,2). Det hjelpte på, men fortsatt litt vibrasjoner, men mindre. Kan virke som dekket er litt stivt og det minner om kjøretøy med stive dekk som har stått i ro en stund og trenger 10 min kjøring før dekkene blir myke. Nå er det ikke spesielt varmt for tiden så mulig dekket blir mer komfortabelt å kjøre når været blir varmere. Men det vet jeg ikke før til våren.
Bakhjulet har jeg ikke noe å utsette på.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by tshansen »

Leser mange som sier at du må kjøre 200 mil på de før de slutter å vibrere

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Epylypzon »

Kjør noen dager med skikkelige knasthjul / ishjul så tenker du ikke over slik mer [emoji12] [emoji12]

Sendt fra min Z3 Compact
knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by knutk »

LordShaft wrote:Leser mange som sier at du må kjøre 200 mil på de før de slutter å vibrere

Note4
Takk for "trøstende" ord.
Blir nok ikke å finne ut før til neste år.
Men det forundrer meg at et renommert firma sender ut noe slikt i markedet.
Eller det noe man må lære å leve med om en vil ha et dekk som ikke blir så lett opprevet av steiner ? Hjulet fremstår som helt rundt, og det er i fin balanse. Det har vært relativt kjølig det vesle jeg har kjørt. Får se til våren om varmere vær blir en faktor.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by tshansen »

I følge Continental skal dette dekket være bra i kjølig vær :-k Jeg leste inne på ADVrider at dekket blir bedre og bedre for hver km som går. De fleste ser ut til å være enig om at 2000km er liksom da dekket er grundig innkjørt å føles langt bedre enn når det var nytt. Snodig, ja helt klart. Men hvis dekket er så bra som mange skal ha det til, er en "langtur" med dekkene vel verdt for den gleden de har på grus og asfalt.

Blir spennende å høre om andre her inne opplever dette. Selv blir jeg å gå for et langt mer asfalt inspirert dekk. Jeg blir jo å kjøre litt på grus, men langt ifra så mye at jeg trenger den type dekk (enda).

Faen, jeg kjenner kroppen verker etter å komme seg på tur igjen. Håper på en kort og mild vinter. Håper også på lite snø i fjellet, så det går an å starte langturene tidlig neste år \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply