Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by Spiritofwinter »

I dag hadde jeg endelig litt tid til å skru sammen alt av deler på Husqvarnaen igjen. Skulle tatt flere bilder underveis, men hadde mest fokus på å faktisk få alt riktig sammen uten å ødelegge noe. Klarte etter litt mer små modifikasjoner å få alt sammen slik det skulle være, så får vi håpe at alt nå faktisk holder sammen... om ikke får jeg lete frem sveisesparatet igjen ;-)
20230729_184144.jpg
20230729_184150.jpg
20230729_184205.jpg
20230729_184209.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4290
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by intruder »

Kan nok komme godt med om du gruser på Finnskogen detta ! =D>
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Post by Spiritofwinter »

Etter et besøk i Palmas rike ble det i helgen gjort noe som relativt sjelden skjer ute på tunet hos meg. Norden ble vasket...

Og ikke bare ble den vasket, den ble spylt med skumkanon, høytrykksspyler (!) og vasket med slik fancy vaskehanske :shock:
20230902_152904.jpg
Toppet det hele med å sprøyte på litt felgrens og børstet felgene med en god gammel oppvaskkost, sikkert ikke helt etter standarden som detailere bruker, men det fungerte sånn ca.
20230902_154253.jpg
Men ble den ren? Joda, bedre enn utgangspunktet :thumleft
Oppdaget etter jeg hadde tatt bildet at jeg hadde glemt å vaske handguards og speil, det ble tatt en kjapp runde for å sikre at den ser litt mer presentabel ut.
20230902_154529.jpg
Slik som høstværet har slått innover Sunnmøre siste uken så skal man ikke se bort fra at Norden blir parkert for vinteren i løpet av kort tid, ikke minst fordi der er et par småting som skulle vert gjort på sykkelen, primært ting man selv har påført sykkelen. Mer om det senere :)

Ble liggende igjen litt rusk på asfalten etter vasken, fruen lurte på om jeg hadde tatt med halve Finnskogen hjem...
20230902_161902.jpg
Når jeg likevel var godt i gang med vask og rydding så ble det tatt igjen litt forsømt rydding av en verkstedbenk i garasjekjelleren også. Har liksom ikke fått tid til å rydde skikkelig opp etter hvert, primært fordi det har vert prosjekter utenfor garasjekjelleren og alltid under tidspress.
20230903_134704.jpg
Heldigvis ikke så mye som skal til, mye av det som tok opp plass var jo også "ferdige deler" til CX prosjektet mitt som primært bare måtte bli flyttet bort. Greit å få en skikkelig arbeidsflate igjen før man skal til på vinterens prosjekter. Litt smådill som ligger igjen på dette bildet, mer ble fortløpende ryddet i løpet av helgen.
20230903_150210.jpg
Så er der et hjørne av garasjekjelleren som primært har blitt liggende litt rot i uten mening. Siste tiden har der ligget en stabel med MC dekk. Har hatt flere tanker om hva jeg skal ha der og etter litt mer fundering så begynte jeg nå å sette opp en hylle jeg har hatt liggende til overs for å se om mine tanker stemmer i praksis. "Dekklageret" til MC blir fremdeles der under det passelig kledelige gamle lakenet med rosa blomster, men hyllene og plassering er under vurdering for nye prosjekter som begynner å ta form.
20230903_162019.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Post by Bikeridr »

Siste setning "nye prosjekter som begynner å ta form".
Ja, den hylla der passer perfekt til en 3D-printer 🙃

Selv er jeg ikke hjemme før om en god uke, så da får vel jeg og lage en "ferdig vaska"-post :)
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Post by Spiritofwinter »

Vel 2 uker siden jeg parkerte Norden for vinteren. Dette var den ene dagen det ikke regnet kontinuerlig, som det har gjort mer eller mindre siden midten av August på Sunnmøre. Skal sies at vi har hatt noen dager siste uken der det ikke har vert nedbør, men da har ute temperaturen startet med minus...
20231010_115954.jpg
Ble en kort sesong for min del, men mye jobb og rollen som nybakt pappa (igjen) har gjort sitt til at jeg ikke har fått kjøre så mye. Nå venter litt ymse vedlikehold på Norden, forhåpentligvis litt Honda prosjekt og et par andre småting igjennom vinteren :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Post by Spiritofwinter »

Og der var Norden ute på tur igen :D :D :D
20240309_171311.jpg
Plussgrader og tørre veier på Sunnmøre :D :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Post by Spiritofwinter »

Tidligere denne uken kom det pakke i posten med nye filter og ny ABS sensor til Norden. Så da var det bare å rydde bort div CX500 deler og få Norden opp på MC- løfteren å starte demontering :)
20240316_174044.jpg
Normalt sett ikke behov for å fjerne så mye plast for å utføre service, men Husqvarna har klart å plassere ABS enheten under bensintanken, så da ble det plukket av en del ekstra.

Det meste som skal gjøres på en service er en enkel sjekkliste som går på visuell inspeksjon, faktisk er det eneste som spesifikt skal byttes er olje og oljefilter. Luftfilter skal kun byttes om det er synlig slitasje og ellers skal verken bremsevæske, tennplugger eller kjølevæske byttes før etter 30k km. Selvfølgelig skal andre slitedeler skiftes, om der er slitasje, men på en 2 år gammel MC er det lite å si noe på.

Atter en gang ser jeg fordelen med skjermen på veggen, der har jeg manualen som viser måleverdier.
20240316_184051.jpg
Samtidig som jeg noterer fortløpende på en laptop med et regneark der alle servicepunkter er listet opp.
20240316_183940.jpg
Tar også fortløpende bilder av alle måleverdier og legger i egen mappe sammen med regnearket.
20240316_175344.jpg
Men ettersom det er vår så er der andre ting rundt huset som også krever oppmerksomhet etter vinteren, for å ikke snakke om han lille travle guttungen på 1 år som krever sitt. Så kom ikke i mål med servicen i dag, men fortsetter i morgen :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Post by Palma »

Ser ut som et bra opplegg spiriten. notater er ikke dumt. Likte skjermen der og. :thumleft
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Post by pelsen »

Dette ser fint ut, samme Northmark verktøysett som jeg har. Jeg har kastet noe som var for dårlig, men det meste er bra nok. :thumleft
På KTMen min er det en lang sjekkliste i verkstedmanualen. Jeg gikk gjennom den første gangen, men den er jo laget for en mekaniker som ikke kjører sykkelen. Den reelle listen er ikke så lang.
Måle tykkelsen på skiver er ikke så viktig her, de har blitt skjeive lenge før de har blitt slanke. :)
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Post by Spiritofwinter »

pelsen wrote: 16 Mar 2024 20:52 Dette ser fint ut, samme Northmark verktøysett som jeg har. Jeg har kastet noe som var for dårlig, men det meste er bra nok. :thumleft
På KTMen min er det en lang sjekkliste i verkstedmanualen. Jeg gikk gjennom den første gangen, men den er jo laget for en mekaniker som ikke kjører sykkelen. Den reelle listen er ikke så lang.
Måle tykkelsen på skiver er ikke så viktig her, de har blitt skjeive lenge før de har blitt slanke. :)
Det Northmark verktøysettet fikk jeg fra min far når han plutselig hadde kjøpt 3 stk på Netthandelen for ca 15 år siden. Har til gode at noen deler fra det settet har blitt ødelagt, men har hatt flere andre dyrere verktøysett der spesielt skraller og bits blir ødelagt.

Sjekklisten til Norden står i brukermanualen, ikke alt som er like relevant på en 2 år gammel MC, men tenkte at siden jeg har muligheten skal jeg prøve å følge listen og dokumentere litt denne gangen. Ikke sikkert jeg gidder å gjøre det like omfattende neste gang :)
Ting som å måle tykkelse på bremseskiver og bremseklosser er nok mer for et merkeverksted som skal dokumentere for en kunde som ikke vet bedre at nå må du bytte, de fleste vil nok se på tilstanden i hverdagen når det er på tide å bytte.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Post by knutk »

Spiritofwinter wrote: 17 Mar 2024 09:29
-----------

Sjekklisten til Norden står i brukermanualen, ikke alt som er like relevant på en 2 år gammel MC, men tenkte at siden jeg har muligheten skal jeg prøve å følge listen og dokumentere litt denne gangen. Ikke sikkert jeg gidder å gjøre det like omfattende neste gang :)
Ting som å måle tykkelse på bremseskiver og bremseklosser er nok mer for et merkeverksted som skal dokumentere for en kunde som ikke vet bedre at nå må du bytte, de fleste vil nok se på tilstanden i hverdagen når det er på tide å bytte.
Selv har jeg gjort mye av det samme med hensyn dokumentasjon og skjerm i garasjen.

Jeg lagrer alle mine filer på en NAS. (For de som lurer: https://en.wikipedia.org/wiki/Network-attached_storage)
Alt som gjøres på mc føres i Excel regneark (men regnearket til Open Source Office gjør samme nytten om man ikke bruker MS Office).

Fordelen med NAS er at man kan kan nå filene fra enhver PC/Telefon med internett tilknytting. Og man trenger kun én PC i garasjen...
:D
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Post by Spiritofwinter »

knutk wrote: 17 Mar 2024 11:55 Selv har jeg gjort mye av det samme med hensyn dokumentasjon og skjerm i garasjen.

Jeg lagrer alle mine filer på en NAS. (For de som lurer: https://en.wikipedia.org/wiki/Network-attached_storage)
Alt som gjøres på mc føres i Excel regneark (men regnearket til Open Source Office gjør samme nytten om man ikke bruker MS Office).

Fordelen med NAS er at man kan kan nå filene fra enhver PC/Telefon med internett tilknytting. Og man trenger kun én PC i garasjen...
:D
En plass har man jo fått inspirasjonen fra ;-)
Men der du bruker NAS så bruker jeg skylagring fra Google. Etter nesten 20 år innenfor IT bransjen har jeg sett flere NAS bli ødelagt grunnet disk krasj, så planen om eget NAS har jeg slått fra meg for en del år siden :)
Om Google skulle stenge ned så tror jeg det er større problemer her i verden enn om jeg mister mine dokumenter på service :-P

Fikk gjort litt mer på søndagen inn imellom hus og barn før hverdagen kom på mandag.
Fikk blant annet sjekket og rengjort støvringen på demper fremme, den ser selvfølgelig fin ut.
20240317_175559.jpg
Men... så måtte jo det dukke opp noe som ikke var så pent...

Luftfilter(boks) er jo et tilbakevendende problem på MC-er bygget i Mattighofen... Norden er ikke noe unntak.
Syntes der var litt vel skittent på undersiden av luftfilteret når jeg tok det ut, noe som var litt merkelig ettersom luftinntaktet er på toppen.
20240317_191432.jpg
Der er selvfølgelig noen dreneringshull for at evt fukt skal renne ut, men her ser det ut som det primært har kommet dritt inn.
20240317_191600.jpg
Luftfilteret har gjort jobben sin med å holde dritt ute av motoren (for det meste), men bilde innover filterboksen mot inntaket til motoren viser litt fint støv, så forbedringspotensialet er der. Forhåpentligvis er det ikke kommet så mye inn i motoren at det vil skape problemer på sikt.
20240317_191445.jpg
Kjapt søk på det store internettet viser at det er flere som har hatt tilsvarende problemer og der er flere "løsninger".
En hadde klippet ut noen filterbiter som han stappet ned i dreneringspluggene, en annen hadde 3D printet nye plugger som var bedre og lagt inn filter i pluggene, enkelte hadde byttet til Rottweiler performance filter/boks/pre-filter alt ettersom.

Tror nok jeg i første omgang vil prøve å rengjøre best mulig og sette inn nytt originalt filter, men i løpet av sesongen vil det nok komme på plass en forbedret løsning.

Må bare få litt fri fra kone, barn og jobb så jeg kan komme i mål med servicen...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
kvase
Posts: 4042
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Post by kvase »

Drens høla burde egentlig ikke være et stort problem å finn alternativer til-Ligger flere gode tips på nette ja så en som brukte slike vvs vinkla skru koblinger med flex slange ut +et filter
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Post by Spiritofwinter »

kvase wrote: 19 Mar 2024 13:45 Drens høla burde egentlig ikke være et stort problem å finn alternativer til-Ligger flere gode tips på nette ja så en som brukte slike vvs vinkla skru koblinger med flex slange ut +et filter
Har ikke hatt tid til å studere veldig mye på dette problemet enda, men går ut fra at det er likt på 790/890 ADV og flere har hatt problemet. Den løsningen du nevner her var veldig smart, vvs vinkler burde jo fjerne primærdelen av problemet, spørs om ikke jeg bare skal finne riktig dimensjon og gjøre noe lignende :thumleft
User avatar
kvase
Posts: 4042
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Post by kvase »

Alternativ er en slik en som har en lavere høyde ca 1 til 2 H-cm som limes på under for å elemenere luft til med hulle bak over
kan sikkert lage selv noe lignende :-k
Denne måtte en kappa av rett bakover omtrent fra høla
Image
Er fra Clasohlson
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Post Reply