RuneMC wrote: ↑13 Dec 2022 00:22
Redningshelikopteret har reddet mange, også meg fra hjemmekontorets kjedsomhet idag
Det var varslet øvelse med klatreulykke i fjellveggen rett bak huset, men tydeligvis endring i planene for det holdt på over boligfeltet litt nord isteden, så fikk bare et kjapt bilde (gjennom vindu) når det passerte
P1024713dxo.jpg
Gode gamle SeaKingen også jo, ikke så mange igjen av disse som er operative i Norge. De fleste er erstattet med AW-101 SarQueen nå.
Senest i går gikk det 2 SeaKing til pensjon og 2 AW-101 fikk overta på basen i Bodø.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
Dette er vel det nye redningshelikopteret SAR Queen AW101-612.
Det er helt korrekt Er blandt annet en motor for mye på denne i forhold til SeaKing.
SeaKing har ei heller lasteluke slik som SarQueen har.
Uansett et helv-te stor sak med enorme krefter en anen film fikk jeg ikke lasta opp her filma og tatt bilder med Ipone kamera på natta
Det skal også sies at SarQueen er enda større en SeaKingen og generer mye mer vind (downwash) enn hva SeaKing gjør. Så at du har opplevd at det er enorme krefter i denne kan jeg forstå.
De har jo hatt div trøbbel ved landing på sykehusene etter overgang til denne maskinen, nettopp pga nevnte downwash.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
Nå vet jeg ikke hva Kvase observerte, men det vedlagte bildet, som Kvase påpekte, er en Sea King. Og for å gni det inn: Blås opp bildet litt, så ser dere nummeret på halepartiet. 062.
Sea Kink er en tomotors taildragger, mens den nye typen er tremotors med nesehjul. I tillegg har skroget på Sea Kink en båt-form med kjøl...
Om man googler på Sea King og 062 kommer bildet mer tydelig frem...
knutk wrote: ↑13 Dec 2022 15:30
Nå vet jeg ikke hva Kvase observerte, men det vedlagte bildet, som Kvase påpekte, er en Sea King. Og for å gni det inn: Blås opp bildet litt, så ser dere nummeret på halepartiet. 062.
Sea Kink er en tomotors taildragger, mens den nye typen er tremotors med nesehjul. I tillegg har skroget på Sea Kink en båt-form med kjøl...
Om man googler på Sea King og 062 kommer bildet mer tydelig frem...
Begge bildene kvase har lagt ved her er av AugustaWestland AW-101.
Bildet som RuneMC delte av maskin i luften er en Westland SeaKing med halenummer 062.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
knutk wrote: ↑13 Dec 2022 15:30
Nå vet jeg ikke hva Kvase observerte, men det vedlagte bildet, som Kvase påpekte, er en Sea King. Og for å gni det inn: Blås opp bildet litt, så ser dere nummeret på halepartiet. 062.
Sea Kink er en tomotors taildragger, mens den nye typen er tremotors med nesehjul. I tillegg har skroget på Sea Kink en båt-form med kjøl...
Om man googler på Sea King og 062 kommer bildet mer tydelig frem...
Begge bildene kvase har lagt ved her er av AugustaWestland AW-101.
Bildet som RuneMC delte av maskin i luften er en Westland SeaKing med halenummer 062.
Hm, her gikk det vist litt surr i hvem som publiserte hva...
Men da er vi i allefall enige om hvilken bilder som viste hva...
Litt facts om 062 Seaking for de interesserte.
Denne maskinen ble produsert i 1972 på Yeovil England
Det vil si at denne nå er 50 år gammel og er fremdeles i drift for redningstjenesten.
Norske Seaking fikk i 1980 en ekstra redningsheis. Helikoptrene var opprinnelig levert med kun 1 heis, men etter erfaringer fra ulykken på Aleksander Kielland, hvor redningsheisene kokte pga alle heisingene ble det besluttet å modifisere maskinene slik at man har to heiser pr maskin.
De Norske SeaKingene er også de med flest flytimer på både skrog og motor i verden, men er samtidig også de som er best vedlikeholdt. Takket være et meget sterkt fagmiljø på Kjeller.
You only live once, but if you do it right, once is enough.