The Tob - Madda video

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart

Post by Trondgv »

Tob wrote:Alle klips på plass her så KTM er tydeligvis rause på de..
Nytt b stempel montert for å forebygge oljeforbruket, 1000k service gjennomført og fullt evo2 endelig montert! Dette blir bra! ;)
Hva endte prisen på for deg på service og kam montering?
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart

Post by Tob »

Tror det kom på rundt 11-12k totalt for alt.
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart

Post by Tob »

LordShaft wrote:
Tob wrote:Alle klips på plass her så KTM er tydeligvis rause på de..
Nytt b stempel montert for å forebygge oljeforbruket, 1000k service gjennomført og fullt evo2 endelig montert! Dette blir bra! ;)
Bilde og film takk [-X [-X

Når skulle du nedover til Afrika forresten?
Afrika blir om et par uker! Da blir det 200 ordentlige grus mil :)
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart

Post by Tob »

Endelig på veien igjen med mopeden! Var akkurat å hentet den. Nyservet å fin med nytt stempel og ventiltetninger .. og EVO2 :thumleft

Litt reservedeler fikk jeg med fra KTM!
Image

Definitivt mer innsugslyd av denne her :D
Image

Bare synd det nå er innkjøring som står på plakaten. Gleder meg stort til å kunne vri ordentlig på rulla :D
User avatar
Daniel_hoy
Posts: 54
Joined: 15 Aug 2006 01:06
MC: Husaberg FS650 2008

Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart

Post by Daniel_hoy »

Hva skal innkjøres igrunn?
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart

Post by Tob »

Nytt stempel og stempelringer gjorde at det behøvdes innkjøring fikk jeg beskjed om
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart

Post by tshansen »

Så forstår jeg deg rett? du har fått ny motor på sykkelen din :-s
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Daniel_hoy
Posts: 54
Joined: 15 Aug 2006 01:06
MC: Husaberg FS650 2008

Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart

Post by Daniel_hoy »

Ble ikke det byttet fordi motoren brukte olje? Jeg har mer tro på å kjøre inn en motor hardt. Men her er det mange teorier ute å går. Og er vel nesten like omdiskutert som hvilken olje som er best :)

Jeg har spesielt tro på det som blir sagt her. http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

What's The Best Way To Break-In A New Engine ??
The Short Answer: Run it Hard !

Why ??
Nowadays, the piston ring seal is really what the break in process is all about. Contrary to popular belief, piston rings don't seal the combustion pressure by spring tension. Ring tension is necessary only to "scrape" the oil to prevent it from entering the combustion chamber.

If you think about it, the ring exerts maybe 5-10 lbs of spring tension against the cylinder wall ...
How can such a small amount of spring tension seal against thousands of
PSI (Pounds Per Square Inch) of combustion pressure ??
Of course it can't.

How Do Rings Seal Against Tremendous Combustion Pressure ??

From the actual gas pressure itself !! It passes over the top of the ring, and gets behind it to force it outward against the cylinder wall. The problem is that new rings are far from perfect and they must be worn in quite a bit in order to completely seal all the way around the bore. If the gas pressure is strong enough during the engine's first miles of operation (open that throttle !!!), then the entire ring will wear into
the cylinder surface, to seal the combustion pressure as well as possible.
JK95
Posts: 3560
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart

Post by JK95 »

På jobb har vi innkjøring av motorene som står i type 92 og 93, der får de gå rolig opp til driftstemp, så er det makslast i 5 timer i strekk. Dette er fordi sylinderforingene blir "glaserte" av rolig innkjøring. Nå er dette gamle store mercedes-diesel, ikke sikkert det blir det samme. Men personlig tror jeg at om ikke du gir maks last under innkjøring,så tror jeg motoren har godt av å brukes litt ivertfall. Vil heller anbefale et oljeskift halvveis til "førstegangsservice", da det meste av spon da allerede er i oljen. En på jobb bygde opp motoren på en gammel VFR 750 fra bunn, og kjørte den inn hardt, den har nå godt over 50k på tellern, og går fint enda :thumleft

Beklager for eventuell OT, carry on
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart

Post by Tob »

Stempel ble byttet pga forbruk ja.
Ikke OT i det hele tatt Daniel. Mange meninger om dette, har lest litt teorier men blir ikke helt klok på hva som er best. Forhandler sier at det ikke skal være maks belastning og maks turtall under innkjør.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart

Post by Tommas »

Jeg støtter mototune sin logikk, så S1000R'en fikk en dose med det 8)
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart

Post by Tob »

De første milene er jo kritisk og har allerede kjørt en 6-7 mil nå..
Rolig oppvarming (start, så på med hjem og kjør rolig) og så lite "full belastning" ble turen hjem. Ble jo noen forbikjøringer, mye variasjon på turtallet med rolige pådrag samt en god del motorbremsing. Aldri full gass og aldri fullt turtall, ei heller daukjøring.

Bør jeg legge om strategien og legge om til full braap, mener dere?

Sist kjørte jeg slik helt til tett under hundre mil. Det var kanskje til og med enda roligere da..

Når det er så mange meninger om et tema så tenker jeg ofte at "OK, da har det kanskje ikke så mye å si da?" :-k
Last edited by Tob on 05 Apr 2016 13:20, edited 1 time in total.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart

Post by Tommas »

I følge Mototune så er det vel ikke noe mas lenger da. De første milene som er kritiske i følge ham.
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart

Post by Tob »

LordShaft wrote:Så forstår jeg deg rett? du har fått ny motor på sykkelen din :-s
Nei, bare stempel og tetninger som er byttet så ikke ny motor. Håper dog den oppleves som ny :lol:
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart

Post by Tob »

Jaja, det er bare en ting å si:
Image

Hit men ikke lengre. 12 mil innkjøring så ble det brå stopp. Plutselig tenningskutt rett over en bakketopp på tur til jobb. Finfin start på dagen i går ..

Det er olje på maskineriet og den sviver rundt, men null tenning. Hentet av KTM idag så får vi se hva som egentlig er problemet ..

Image

Jaggu bra det er meldt stråålende vær så langt meldingen rekker da. Hadde sett for meg å være ferdig med innkjøring denne helgen jeg :-k

Jaja .. Får skremme ut busaen da. Jeg har jo vært å fikset meg internasjonalt førerkort, så nå kan jeg jo miste den norske :lol:
Post Reply