Kjøpe sykkel, kanskje motard?

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
O_o
Posts: 950
Joined: 26 Aug 2007 12:17

Kjøpe sykkel, kanskje motard?

Post by O_o »

Hei
I slutten av året blir jeg (endelig) 21, og da er det naturligvis ikke lenger holdbart å være fotgjenger. Jeg har ikke tenkt å kjøpe noe helt umiddelbart nå, men jeg liker å ha planene klare. Jeg studerer i Trondheim, og har tenkt på noe som kan brukes hele året. Som kjent er det (desverre) ikke bare soldager med 20++ på gradestokken på disse kanter, så noe dårlige kjøreforhold må altså påberegnes. Jeg har sett litt rundt på alternativer, og ser vel BMW G650 i X-moto-utgaven som en mulig kandidat. Den ser ut til å være morsom nok ut, selv om den virker noe "overvektig" sammenlignet med en skikkelig motard. Dersom piggdekk er mulig å oppdrive hadde nok ikke vinterveier med litt styresnø vært å forakte heller? Det er også svært aktuelt med en eller annen nakensykkel (Gjerne FZ6 eller 600 Hornet?). Nakensykkel var den opprinnelige planen, men motard virker også veldig morsomt. En av hver hadde vært fint :smt003 Uansett hva det blir er det viktig at det er underholdende på svingete sommerveier, for det er jo der den virkelige godfølelsen kommer :D

Jeg har allerede bevist for meg selv av jeg ikke takler en krevende nedbremsning, så jeg trenger nok ABS. Jeg prøvde å slikke asfalten med min YZF-R125, og det var verken billig eller morsomt. Nødbrems i sving med kald og våt asfalt og sterkt motlys var ikke noe særlig, og telehiv gjorde ihvertfall ikke saken bedre. Det gikk forsåvidt greit, men en del plast takket for seg, og bare et "klistermerke" på kåpa kostet omtrent to laken hos forhandler.

Prismessig hadde jeg håpet på å slippe unna med 70 000 inkludert kjøreutstyr, men jeg ser at kjøreutstyr nok må komme på toppen av dette. Kjøreutstyr har uansett høy prioritet, så det skal ikke bli en salderingspost.