Kjøpe sykkel, kanskje motard?
Kjøpe sykkel, kanskje motard?
Hei
I slutten av året blir jeg (endelig) 21, og da er det naturligvis ikke lenger holdbart å være fotgjenger. Jeg har ikke tenkt å kjøpe noe helt umiddelbart nå, men jeg liker å ha planene klare. Jeg studerer i Trondheim, og har tenkt på noe som kan brukes hele året. Som kjent er det (desverre) ikke bare soldager med 20++ på gradestokken på disse kanter, så noe dårlige kjøreforhold må altså påberegnes. Jeg har sett litt rundt på alternativer, og ser vel BMW G650 i X-moto-utgaven som en mulig kandidat. Den ser ut til å være morsom nok ut, selv om den virker noe "overvektig" sammenlignet med en skikkelig motard. Dersom piggdekk er mulig å oppdrive hadde nok ikke vinterveier med litt styresnø vært å forakte heller? Det er også svært aktuelt med en eller annen nakensykkel (Gjerne FZ6 eller 600 Hornet?). Nakensykkel var den opprinnelige planen, men motard virker også veldig morsomt. En av hver hadde vært fint Uansett hva det blir er det viktig at det er underholdende på svingete sommerveier, for det er jo der den virkelige godfølelsen kommer
Jeg har allerede bevist for meg selv av jeg ikke takler en krevende nedbremsning, så jeg trenger nok ABS. Jeg prøvde å slikke asfalten med min YZF-R125, og det var verken billig eller morsomt. Nødbrems i sving med kald og våt asfalt og sterkt motlys var ikke noe særlig, og telehiv gjorde ihvertfall ikke saken bedre. Det gikk forsåvidt greit, men en del plast takket for seg, og bare et "klistermerke" på kåpa kostet omtrent to laken hos forhandler.
Prismessig hadde jeg håpet på å slippe unna med 70 000 inkludert kjøreutstyr, men jeg ser at kjøreutstyr nok må komme på toppen av dette. Kjøreutstyr har uansett høy prioritet, så det skal ikke bli en salderingspost.
BMW'en er ikke noe særlig vanlig syn, så da blir det nok mest aktuelt å ta en tur til Tyskland i påsken for å kjøpe noe der. Ser det ligger flere til rundt 70 000 (f.eks. her).
Er det andre motarder (i nevnte prisklasse) som har abs som jeg har oversett? Tror dere det evt. ville vært vanskelig å bli kvitt en slik BMW med et moderat prisfall dersom jeg skulle ønske å selge den om et par-tre år? "Er det noen som har noe erfaring med den? Den ble vel bare produsert et års tid, så det er jo ikke så mange av de. Er dette en grei første tung-sykkel, eller er det på noen måte bedre med en av nevnte nakensykler?
I slutten av året blir jeg (endelig) 21, og da er det naturligvis ikke lenger holdbart å være fotgjenger. Jeg har ikke tenkt å kjøpe noe helt umiddelbart nå, men jeg liker å ha planene klare. Jeg studerer i Trondheim, og har tenkt på noe som kan brukes hele året. Som kjent er det (desverre) ikke bare soldager med 20++ på gradestokken på disse kanter, så noe dårlige kjøreforhold må altså påberegnes. Jeg har sett litt rundt på alternativer, og ser vel BMW G650 i X-moto-utgaven som en mulig kandidat. Den ser ut til å være morsom nok ut, selv om den virker noe "overvektig" sammenlignet med en skikkelig motard. Dersom piggdekk er mulig å oppdrive hadde nok ikke vinterveier med litt styresnø vært å forakte heller? Det er også svært aktuelt med en eller annen nakensykkel (Gjerne FZ6 eller 600 Hornet?). Nakensykkel var den opprinnelige planen, men motard virker også veldig morsomt. En av hver hadde vært fint Uansett hva det blir er det viktig at det er underholdende på svingete sommerveier, for det er jo der den virkelige godfølelsen kommer
Jeg har allerede bevist for meg selv av jeg ikke takler en krevende nedbremsning, så jeg trenger nok ABS. Jeg prøvde å slikke asfalten med min YZF-R125, og det var verken billig eller morsomt. Nødbrems i sving med kald og våt asfalt og sterkt motlys var ikke noe særlig, og telehiv gjorde ihvertfall ikke saken bedre. Det gikk forsåvidt greit, men en del plast takket for seg, og bare et "klistermerke" på kåpa kostet omtrent to laken hos forhandler.
Prismessig hadde jeg håpet på å slippe unna med 70 000 inkludert kjøreutstyr, men jeg ser at kjøreutstyr nok må komme på toppen av dette. Kjøreutstyr har uansett høy prioritet, så det skal ikke bli en salderingspost.
BMW'en er ikke noe særlig vanlig syn, så da blir det nok mest aktuelt å ta en tur til Tyskland i påsken for å kjøpe noe der. Ser det ligger flere til rundt 70 000 (f.eks. her).
Er det andre motarder (i nevnte prisklasse) som har abs som jeg har oversett? Tror dere det evt. ville vært vanskelig å bli kvitt en slik BMW med et moderat prisfall dersom jeg skulle ønske å selge den om et par-tre år? "Er det noen som har noe erfaring med den? Den ble vel bare produsert et års tid, så det er jo ikke så mange av de. Er dette en grei første tung-sykkel, eller er det på noen måte bedre med en av nevnte nakensykler?
- ToreLo
- Posts: 845
- Joined: 24 May 2009 23:39
- MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell
Re: Kjøpe sykkel, kanskje motard?
Hmm.. Vanskelig å finne fornuftige motarder med de speksa du nevner. Mulig den BMW'en er det du ser etter. Ligger en så si ny en på finn nå.
Men hva med KTM Duke? http://finn.no/36039722
Ellers så er vel hvor hyppige serviceintervaller du er villig til å ha et relevant spørsmål. De morsomste/drøyeste syklene er jo alltid de som krever mest vedlikehold, men om du er glad i å skru så åpner det jo opp seg en hel verden av sykler å velge mellom. KTM, husquarna og husaberg f.eks har mye morro å velge mellom i det mindre fornuftige segmentet.
Men hva med KTM Duke? http://finn.no/36039722
Ellers så er vel hvor hyppige serviceintervaller du er villig til å ha et relevant spørsmål. De morsomste/drøyeste syklene er jo alltid de som krever mest vedlikehold, men om du er glad i å skru så åpner det jo opp seg en hel verden av sykler å velge mellom. KTM, husquarna og husaberg f.eks har mye morro å velge mellom i det mindre fornuftige segmentet.
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Kjøpe sykkel, kanskje motard?
Duken har ikke ABS, men serviceintervallene er absolutt fornuftige.
Skal du til Tyskland kan du spare mye på å handle kjøreutstyret der også, eller å handle det i høst/vinter.
Skal du til Tyskland kan du spare mye på å handle kjøreutstyret der også, eller å handle det i høst/vinter.
- ToreLo
- Posts: 845
- Joined: 24 May 2009 23:39
- MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell
Re: Kjøpe sykkel, kanskje motard?
ABS'en gjør det litt vrient ja. Men personlig så savner jeg ikke det. Hadde det på SV'en og fikk bruk for den et par ganger, men kan ikke si at jeg har hatt noen "nå var det dumt jeg ikke har ABS" øyeblikk med XT'en. Men vet ikke om det skyldes at jeg er en bedre fører eller om det er sykkelen. Kanskje en kombo, jeg føler meg i allefall mye tryggere på XT'en på vått føre.
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Kjøpe sykkel, kanskje motard?
Du finner vel ikke noe med ABS i den prisklassen? Sørg for å øve på nødbrems med låsing av forhjul under trygge forhold, så blir du nok tryggere
- ToreLo
- Posts: 845
- Joined: 24 May 2009 23:39
- MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell
Re: Kjøpe sykkel, kanskje motard?
Jeg har vel en mistanke om at ABS er lite ettertraktet i motardmiljøet generellt. Finner ikke noe på mine raske browsinger i allefall uansett pris.
Re: Kjøpe sykkel, kanskje motard?
Service på Duke ser ikke ut til å være urimelig. Og duken er utvilsomt rå...
Så er det dette med ABS som effektivt trenerer det meste med mindre man kan kjøpe flett ny sykkel. Men så var det også dette med fornuft vs. føleri og hvor tungt abs bør vektlegges. Det er mulig å få en av nevnte BMW med abs rett rundt 70', og den på finn ligger ute til 75'. Om sommeren er det ikke nødvendig, men tidlig vår og sein høst kan det være ganske sleipt, og jeg synes da det kan være et betryggende hjelpemiddel. Men man kommer jo langt med god og hyppig trening også.
Om jeg ikke tar helt feil var det først i år duke fikk abs som ekstrautstyr, og det er fremdeles ikke mange andre heller som tilbyr det. Men det er jo heller ikke mange år siden det kun var "tubusser" som hadde slikt.
Den på finn så bra ut den, men syter også litt med å kjøre så langt på bare mellomtung lappen.
Slipper jo litt arbeid på å handle i Norge, og med et såpass godt alternativ i Norge er heller ikke besparelsen all verden ved å reise til Tyskland, bortsett fra det med kjøreutstyret.
Så er det dette med ABS som effektivt trenerer det meste med mindre man kan kjøpe flett ny sykkel. Men så var det også dette med fornuft vs. føleri og hvor tungt abs bør vektlegges. Det er mulig å få en av nevnte BMW med abs rett rundt 70', og den på finn ligger ute til 75'. Om sommeren er det ikke nødvendig, men tidlig vår og sein høst kan det være ganske sleipt, og jeg synes da det kan være et betryggende hjelpemiddel. Men man kommer jo langt med god og hyppig trening også.
Om jeg ikke tar helt feil var det først i år duke fikk abs som ekstrautstyr, og det er fremdeles ikke mange andre heller som tilbyr det. Men det er jo heller ikke mange år siden det kun var "tubusser" som hadde slikt.
Den på finn så bra ut den, men syter også litt med å kjøre så langt på bare mellomtung lappen.
Slipper jo litt arbeid på å handle i Norge, og med et såpass godt alternativ i Norge er heller ikke besparelsen all verden ved å reise til Tyskland, bortsett fra det med kjøreutstyret.
- 700RR
- Posts: 374
- Joined: 10 Feb 2011 00:34
- MC: :
-04 z750
-96 535 XV : Solgt
-05 CRF 450R : Solgt
-10 SMC RR : Solgt
-08 GSXR 600 : Solgt
-11 690 SMC : Solgt
-08 FS650e : Solgt - Location: Frstad/Bergen
Re: Kjøpe sykkel, kanskje motard?
motard med abs hehe.
sorry men eg må le litt , skulle likt å se en "gli" inn i svingen med abs! :p
men helt ærlig , drit i abs og kjøp deg heller noe ordentlige crosspigg til vintern
Og en ordentlig motard som en 530 eller 570 ol.
sorry men eg må le litt , skulle likt å se en "gli" inn i svingen med abs! :p
men helt ærlig , drit i abs og kjøp deg heller noe ordentlige crosspigg til vintern
Og en ordentlig motard som en 530 eller 570 ol.
supermons wrote:de fleste går jo fra R til motard
-
- Posts: 267
- Joined: 05 Jul 2007 17:36
- MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000 - Location: Ã…lesund
Re: Kjøpe sykkel, kanskje motard?
Om du skal importere ducc, er det enda mer å spare på å kjøpe fra Italia. Har just importert en 1198s fra Italia, og den var ca 20k billigere i Italia enn i Tyskland. Frakt er kun 2000 ekstra fra Milano enn "hvor som helst" i tyskland.
http://www.moto.it (mulig å trykke på english på den google translate knappen). Evt. moto usate om du ikke har translate funksjon
http://www.moto.it (mulig å trykke på english på den google translate knappen). Evt. moto usate om du ikke har translate funksjon
- 700RR
- Posts: 374
- Joined: 10 Feb 2011 00:34
- MC: :
-04 z750
-96 535 XV : Solgt
-05 CRF 450R : Solgt
-10 SMC RR : Solgt
-08 GSXR 600 : Solgt
-11 690 SMC : Solgt
-08 FS650e : Solgt - Location: Frstad/Bergen
Re: Kjøpe sykkel, kanskje motard?
FY FAN!
kvalmt å se en sykkel som i Norge koster 120 000 ny koster 63 000 nok i italia!!
Ferdig regga i norge ink alle avgifter : 130 798
Verdt å skyte Hele gjengen som avgjør avgiftskostnader!
kvalmt å se en sykkel som i Norge koster 120 000 ny koster 63 000 nok i italia!!
Ferdig regga i norge ink alle avgifter : 130 798
Verdt å skyte Hele gjengen som avgjør avgiftskostnader!
supermons wrote:de fleste går jo fra R til motard
-
- Posts: 267
- Joined: 05 Jul 2007 17:36
- MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000 - Location: Ã…lesund
Re: Kjøpe sykkel, kanskje motard?
Ghost. Betalte omkring 73.000 for min Duc. Og det inkluderte : Full termi, 70 mm anlegg, Racing ECU, K&N filter, monosete ++ carbon småtteri.
Tenk deg, da er hele sykkelen kjøpt "for det den er produsert for", alt metall osv betalt for.
Når den kommer til Norge skal den norske stat ha ca 100.000 for Skilt (inkl 25% moms, for det bør jo straffes å kjøpe noe i utlandet)
Tenk deg, da er hele sykkelen kjøpt "for det den er produsert for", alt metall osv betalt for.
Når den kommer til Norge skal den norske stat ha ca 100.000 for Skilt (inkl 25% moms, for det bør jo straffes å kjøpe noe i utlandet)
- ToreLo
- Posts: 845
- Joined: 24 May 2009 23:39
- MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell
Re: Kjøpe sykkel, kanskje motard?
Tviler på at MC forhandlere i norge hadde hatt mulighet for å overleve dersom man ble fritatt for moms og avgifter ved egen import. Ikke at jeg støtter det høye avgiftsnivået på ny MC i norge, men jeg syns det er prinsipiellt greit at man krever at dette innbetales ved import. Rett og slett bare fordi jeg gjerne vil ha mulighet til å handle lokalt. Og mitt intrykk av MC bransjen er at det allrede er vanskelig nok å drive god business i et land der man har vinter og usansynlig høye førerkort priser.
- 700RR
- Posts: 374
- Joined: 10 Feb 2011 00:34
- MC: :
-04 z750
-96 535 XV : Solgt
-05 CRF 450R : Solgt
-10 SMC RR : Solgt
-08 GSXR 600 : Solgt
-11 690 SMC : Solgt
-08 FS650e : Solgt - Location: Frstad/Bergen
Re: Kjøpe sykkel, kanskje motard?
Ja men om avgiftene blir lavere blir jo også pris på Norsk mc lavere!
Dermed blir det større marked for det i Norge, og folk vil slippe importere og det blir også solgt flere mc, vinn vinn situasjon
Men neida Vi må jo fòre NAV slavene og betale avgift for bygge "bedre" veier og alt annet verdiløs drit de pengene går til
Dermed blir det større marked for det i Norge, og folk vil slippe importere og det blir også solgt flere mc, vinn vinn situasjon
Men neida Vi må jo fòre NAV slavene og betale avgift for bygge "bedre" veier og alt annet verdiløs drit de pengene går til
supermons wrote:de fleste går jo fra R til motard
- ToreLo
- Posts: 845
- Joined: 24 May 2009 23:39
- MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell
Re: Kjøpe sykkel, kanskje motard?
Dette er en gammel artikkel, men jeg regner med at det ikke har skjedd noe på denne fronten.
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6
I så fall så er det faktisk delvis MC-produsentene sin feil at det så høy engangsavgift på MC.
Husker jeg leste om dette når jeg kjøpte min første sykkel og fikk litt noia for at verdien på den skulle halveres pga dette
Kort oppsummert så går det ut på at MC-bransjen av en eller annen grunn ikke ønsker å opplyse om CO2-utslipp som som gjør at man ikke kan beregne avgift på samme måte man gjør på bil. Om de hadde gjort det så ville man hatt mulighet til å halvere avgiften.
Tviler uansett på at politikerne er så veldig opptatt av dette. De ser sikkert på MC som en luksusvare og ikke noe dem gidder å prioritere.
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6
I så fall så er det faktisk delvis MC-produsentene sin feil at det så høy engangsavgift på MC.
Husker jeg leste om dette når jeg kjøpte min første sykkel og fikk litt noia for at verdien på den skulle halveres pga dette
Kort oppsummert så går det ut på at MC-bransjen av en eller annen grunn ikke ønsker å opplyse om CO2-utslipp som som gjør at man ikke kan beregne avgift på samme måte man gjør på bil. Om de hadde gjort det så ville man hatt mulighet til å halvere avgiften.
Tviler uansett på at politikerne er så veldig opptatt av dette. De ser sikkert på MC som en luksusvare og ikke noe dem gidder å prioritere.
Re: Kjøpe sykkel, kanskje motard?
KTM sin nye DUKE 390 bør havne rundt 70000.-O_o wrote:Hei
Prismessig hadde jeg håpet på å slippe unna med 70 000 inkludert kjøreutstyr, men jeg ser at kjøreutstyr nok må komme på toppen av dette. Kjøreutstyr har uansett høy prioritet, så det skal ikke bli en salderingspost.
BMW'en er ikke noe særlig vanlig syn, så da blir det nok mest aktuelt å ta en tur til Tyskland i påsken for å kjøpe noe der. Ser det ligger flere til rundt 70 000 (f.eks. her).
Er det andre motarder (i nevnte prisklasse) som har abs som jeg har oversett? Tror dere det evt. ville vært vanskelig å bli kvitt en slik BMW med et moderat prisfall dersom jeg skulle ønske å selge den om et par-tre år? "Er det noen som har noe erfaring med den? Den ble vel bare produsert et års tid, så det er jo ikke så mange av de. Er dette en grei første tung-sykkel, eller er det på noen måte bedre med en av nevnte nakensykler?
http://www.motorradonline.de/news/ktm-3 ... 012/436523
Det antydes 4990.- Euro i tyskland, trekk fra tysk moms og legg på norskeavgifter= ca 70000.- nok
Annonse kom på Finn idag http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=38468114
Ellers så ligger denne ute nå:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=38403141