Fjerne kåpene/dekselene rundt sylinderen? Forbedret kjøling?

Prat om moped & scooter.
Post Reply
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Fjerne kåpene/dekselene rundt sylinderen? Forbedret kjøling?

Post by _Adler_ »

Hei!

Jeg har en Honda Wallaroo, med trimdelene som står i signaturen min.
Har hørt at Wallarooer har høy varmeutvikling, så jeg tenkte å evn. gjøre slik at den kjøler litt bedre. Noen på mp, som hadde Wallaroo før, tipset meg om å ta vekk kåpene/dekselene rundt sylinderen.
Dette skulle visst nok forbedre kjølingen. Nå foregår kjølingen slik:
Det er en vifte som er festet på akslinga, går turtallet opp vil denne viften gå raskere. Dermed blir luft sugd inn gjennom dette innsuget og ført bort til sylinderen. Dermed vil denne viften alltid blåse luft på sylinderen.
Hensikten med denne viften er sikkert også å transportere bort varm luft.
Kåpene sitter ganske nærme sylinderen. Slik er det vell på de fleste AC scootere i dag.

Tar en vekk disse kåpene står sylinderen ganske åpent, slik som på forgjengeren Honda PX og PX-R.
Disse har jo ikke vifte og kåper rundt sylinderen selv om de er AC... Hva er grunnen til det?

Hva tror dere, vil den kjøle bedre hvis jeg tar dem av? Noen andre tips for å øke kjølingen ytterligere?

Uten alle kåper:

Image

Med kåper/deksel:

Image

Innsuget, der luften blir sugd/blåst inn:

Image


På forhånd takk for svar!
Yamaha Aerox 2004

Image
chiron
Posts: 18
Joined: 06 Nov 2005 17:26
Location: Bergen

Post by chiron »

Hei!

Tror nok du bør beholde kåpene på,de fører lufta fra vifta(svinghjulet) over sylinderen. Slik fungerer det ihvertfall på min Vespa.
Er ikke sikker,men hvis det ser ut som det er luftkanaler under plastdekslene som går over sylinderen,skal de nok være der.
-ChiRon, rolling his -91 Vespa PK50(85)XL up to the beautiful chicks on the corner.They look at him,glaring with their eyes and says: "We didn't order any pizza!"
User avatar
drunken
Posts: 9
Joined: 26 Nov 2005 11:33
Location: Tolga

Post by drunken »

Ettersom kåpene er orginale så brude dem gi nok kjøling til motoren/Sylinderen, så jeg annbefaler deg å la dem være.
Motorhispania Furia Black Edition
Bilde 1 | Bilde 2
DR49mm-21mm Dellorto-Ninja Effektannlegg-Hebo
Reedventil-Max Oppborra Org.filter-11_52 Dreving
Post Reply