Ducati S2R 800 vs. Kawa z750?

Prat om tung MC.
Post Reply
erlend1989
Posts: 1
Joined: 29 Apr 2011 11:12

Ducati S2R 800 vs. Kawa z750?

Post by erlend1989 »

Hei

Sitter å ser etter sykkel, da jeg ikke holder ut å ikke ha sykkel i dette finværet!

valget står igrunn mellom Ducati monster s2r 800 og Kawasaki Z750. Men klarer ikke helt å bestemme meg.

Utsendemessing liker jeg begge svært godt, men føler Ducatien har med "sjel". Jeg er også fan av lyden til Ducati, og det deilige bunn draget.
Har igrunn alltid vært litt Ducati person, og liker de svært godt.
Men nå er jeg student, og skal bruke sykkel stort sett til pendling, 30 min hver vei med variert kjøring. Tenker også at det er mindre vedlikehold på Kawaen.
Er 185cm og ca 85 kg
Er også viktig for meg å ha en sykkel som er artig å kjøre!

Bor i bergen og det er dessverre magert med sykler av begge typer til salgs her. Så ikke så lett å få prøvekjørt. Derfor setter jeg pris på om noen vil dele litt erfaring?

Mvh
Erlend
inunf
Posts: 4924
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Ducati S2R 800 vs. Kawa z750?

Post by inunf »

Prata seinest i går med en medstudent her på UMB som hadde en S2R. Han virket svært fornøyd. Anbefaler Ducati over Kawa når som helst, Z750 er jo faktisk motorsykkelverdenens Honda Civic.
Rombaa
Posts: 58
Joined: 25 Apr 2011 18:31
MC: KTM LC4 640 SM! CA 70 hk!(Solgt)
Snart en 750cc + R-sykkel som skal gjøres om til Streetfighter!

Re: Ducati S2R 800 vs. Kawa z750?

Post by Rombaa »

inunf wrote:Prata seinest i går med en medstudent her på UMB som hadde en S2R. Han virket svært fornøyd. Anbefaler Ducati over Kawa når som helst, Z750 er jo faktisk motorsykkelverdenens Honda Civic.
JA-DU!

Tsk Må du gjeeee deg..
User avatar
Kristian V.
Posts: 249
Joined: 22 Feb 2011 20:29
Location: Tvedestrand

Re: Ducati S2R 800 vs. Kawa z750?

Post by Kristian V. »

Jeg hadde nok og valgt en Ducati Monster S2R ;)
AdrianK
Posts: 298
Joined: 09 Oct 2010 05:56
MC: Nå: Kawasaki ZX 6r - 1997 mod (ombygget til streetfighter)
X: Kawasaki Z 750 - 2005 mod
X: Kawasaki GPZ 500S - 2001 mod
Location: Bergen

Re: Ducati S2R 800 vs. Kawa z750?

Post by AdrianK »

Annbefaler deg en Z 750, sinsykt gøye sykkler :D
Rombaa wrote:
inunf wrote:Prata seinest i går med en medstudent her på UMB som hadde en S2R. Han virket svært fornøyd. Anbefaler Ducati over Kawa når som helst, Z750 er jo faktisk motorsykkelverdenens Honda Civic.
JA-DU!

Tsk Må du gjeeee deg..
Enig med Rombaa... hvorfor honda civic av alle? [-(
Nå: Kawasaki ZX 6R - 1997 mod (Ombygget til streetfighter)
X: Kawasaki Z 750 - 2005 mod
X: Kawasaki GPZ 500 S - 2001 mod
Kvassheim
Posts: 53
Joined: 10 Jun 2009 00:49
MC: Suzuki Bandit 600
x Kawasaki Vulcan 750
x Kawasaki Ninja 250
Location: Grimstad

Re: Ducati S2R 800 vs. Kawa z750?

Post by Kvassheim »

Jeg har ikke noen gode argumenter egentlig, men hvis jeg får love å svare i forhold til smak & behag så ville jeg gått for Z750.
Jeg liker Kawasaki veldig godt, og fikk kjørt en del Z750 da jeg tok tung lappen.
Kommer uten tvil til å skaffe meg Z750 en vakker dag, men det blir nok ikke riktig enda :)

Hvis du har sjans så prøvekjør begge syklene før du bestemmer deg, det vil nok gjøre det lettere å velge :)
inunf
Posts: 4924
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Ducati S2R 800 vs. Kawa z750?

Post by inunf »

AdrianK wrote:Annbefaler deg en Z 750, sinsykt gøye sykkler :D
Rombaa wrote:
inunf wrote:Prata seinest i går med en medstudent her på UMB som hadde en S2R. Han virket svært fornøyd. Anbefaler Ducati over Kawa når som helst, Z750 er jo faktisk motorsykkelverdenens Honda Civic.
JA-DU!

Tsk Må du gjeeee deg..
Enig med Rombaa... hvorfor honda civic av alle? [-(
Synes Honda Civic var en passende sammenligning jeg, den er jo tross alt kulere enn Toyota Corolla...
AdrianK
Posts: 298
Joined: 09 Oct 2010 05:56
MC: Nå: Kawasaki ZX 6r - 1997 mod (ombygget til streetfighter)
X: Kawasaki Z 750 - 2005 mod
X: Kawasaki GPZ 500S - 2001 mod
Location: Bergen

Re: Ducati S2R 800 vs. Kawa z750?

Post by AdrianK »

inunf wrote:Synes Honda Civic var en passende sammenligning jeg, den er jo tross alt kulere enn Toyota Corolla...
hmm.. der får vi være enig om å være uenig.. ja seff e den fetere en en Corolla... men civic e jo den jævla råne bilen.. :-#
Nå: Kawasaki ZX 6R - 1997 mod (Ombygget til streetfighter)
X: Kawasaki Z 750 - 2005 mod
X: Kawasaki GPZ 500 S - 2001 mod
User avatar
Andreas
Posts: 206
Joined: 19 Mar 2011 22:13
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross

Re: Ducati S2R 800 vs. Kawa z750?

Post by Andreas »

Heisann!

Jeg er også ny på dette forumet. Har lest å fulgt med i kullisene en stund, men ikke bidrat med noe enda. Så siden jeg har en S2R 800, kan jeg jo dele litt av min erfaring i denne tråden.

Kjøpte sykelen min brukt sensommeren 09. Jeg kikket også på en del andre alternativer, men Monster er sykler jeg har tenkt på å fulgt i mange år. Å etter at jeg dro å så på en helt ny S2R som sto i butikken til Eberg Motor ble jeg helt solgt.. Det ble plutselig ingen andre alternativer til min første MC handel :D

Kjørte Z750 og Z1000 på kjøreskolen, og de klarte jeg ikke helt å bli "glad i", sikkert gode sykler osv, men de falt ikke i smak til meg ivertfall. Liker ikke digitale instrumenter, clutch med wire (hydraulisk på Ducati) og selv om begge disse har 3 siffret effekt, så hjelper ikke det når man må over 6-7000 før det begynner å skje ting, å da har man jo nesten allerede rundet 100km/t på 1.gir.. Monsteren med 77hk føles mye sterkere iom at den brøler til i fra den minste vinkel endring på gassen. Men det igjen er jo også en smakssak.

S2R er også relativt enkle sykler. Dette er nok en av de mest driftsikre modelene fra Ducati. Det meste av vedlikeholdet klarer man selv med begrensede kunnskaper og verktøy. Jeg gjør alt av vedlikehold selv, og bytte av registerreimer og justering av ventiler er heller ingen rocket sience, som mange skal ha det til. Men er man usikker på slike ting eller ikke ønsker å gjøre det selv, så er det nok ikke noe problem å få faghjelp til dette, uansett hvor man bor.

Orginal eksosen gir deg heller ikke så mye nytelse av å høre Ducati lyden, de er ganske stille og "sivilisert" orginalt. Så det kan spare deg noen penger å handle en som allerede har fått byttet eksos.

Jeg er 188cm høy og 0,1tonn, å trives godt på Monsteren. Klart man finner bedre sykler for store gutter, men mye ligger også i hva man klarer å tilpasse seg selv til. Jeg har hevet styre 1,25", det gjorde mye for komforten. Kjørte 350mil tur-retur England i fjor, å det var folk med mye bedre tursykler som var like sliten som meg ;-)

Det er lite jeg ikke liker med sykelen. Men det jeg kommer på er at den har et noe rart utformet passasjersete, det er lite og skråner bakover. Eventuelle passasjer kommer ikke til å bli med på 20mils turer.. Liten styrevinkel gjør de litt lite smidig når man skal parkere, "snike" osv. Og hjelmlåsen trur jeg må være bransjens mest latterligste. En wire som man skal tre igjenom hjelmen og henge på en pinne i ramma under setet. Men grunnet eksosen på S2R som går høyt på høyre siden, så blir det ikke plass til å henge hjelmen der :lol:

Så alt i alt så kommer det vell ann på hva man selv liker. Du sier jo selv at du har en liten Ducati-fan i magen, så valget er vell enkelt? 8) Liker man klassisk stuk blandet med litt spesielle konstruksjoner, så er jo en S2R midt i blinken! Dette er helt klart sykler med sjel, og det er ingen vei tilbake om (når) man blir frelst \:D/


Mvh
Andreas

Image
Last edited by Andreas on 17 Jan 2012 04:47, edited 1 time in total.
User avatar
Lord_Epic
Posts: 499
Joined: 17 Oct 2010 12:49
MC: -01 Honda Fireblade
-02 Yamaha R6 [R.I.P]
-95 Kawasaki ZX6R [Solgt]
Location: Der sjøsprøyten treffer landet

Re: Ducati S2R 800 vs. Kawa z750?

Post by Lord_Epic »

Ducatier er og blir de nest nydeligste sykklene på veiene :)

Men helt seriøst, når sank vi så lavt at vi begynte å disse civicer? er jo awesome :)
He who makes a beast out of himself,gets rid of the pain of being a man
Post Reply