Tresnekke vs. cabincruiser

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Tresnekke vs. cabincruiser

Post by Juliet »

Ok, jeg forundres over sneversynthet hos enkelte (unge?) mc-førere når jeg leser innlegg i ulike debatter på diverse nettforum...

Jeg liker båter, biler og motorsykler for å nevne noe. Selv har vi hatt tresnekke og plastsnekke og kano. Jeg har ønsket med en cabincruiser i alle år men det har jeg aldri fått desverre.
Når det kommer til biler så liker jeg de med nostalgi og sjel, og det litt unike. Mercedes, BMW eller Skoda for eksempel faller ikke helt innunder min kategori Drømmebil. Ta heller for eksempel amerikansk veteran fra 3o-40 tallet og slutten på 60-tallet, og en god del av de nyere også.
Motorsykler har jeg alltid hatt interesse for. Motorsykkel. Ikke noe spesielt merke, men jeg skulle ha motorsykkel. Etterhvert som jeg ble eldre ble jeg mer bevisst på hvilken stil jeg foretrakk da en kamerat hadde en zr som var utrolig stilig. Det ble virago og savage før sportsteren og jeg har holdt meg til custom-stilen. Jeg skjønner ikke greia med kåper og fart og kneesliders osv. Mitt motto er at jeg vil nyte en god tur på to hjul og oppleve en ny tur i morgen uten å miste førerkortet eller livet. Men det er mitt ståsted. I familien min er jeg og en fetter de eneste som foretrekker custom av i alle fall 10 familiemedlemmer med sykkel. Det kan jeg ikke fatte og begripe, men sånn er det. Men det er ikke sånn at alle foretrekker 1000RR. Neida, alt i fra cafè racer til dirtbikes eller ducati, eller en snill 600F finnes på ønskelistene i familien. Og alle i familien min er normale snille familiemennesker i alle aldre uten hverken de ene eller andre ytterpunktene. Men vi har sansen for litt forskjellig stil på kjøretøyet. Og det er jo spennende synes jeg.

Poenget mitt med dette lange innlegget er derfor: Hva er det som ligger bak stadige angrep på de mødre og fedre, fettere og kusiner som liker Harley-Davidson? Det er skjelden man hører så krasse kommentarer om noe annet merke under mc-diskusjoner på ulike forum, som det HD-eierne får servert. Selvironi har man som regel nok av, men det ironiske er at de som slenger med leppa ser ut til å vite forbausende lite om hva dette med HD egentlig handler om for de fleste. For de fleste av oss så er dette drømmesykkelen. På lik linje som du kanskje drømmer om en Ducati eller BMW.
Man kan si mye rart om alle typer, men hvorfor gjøre det? Vi er alle ute på sjøen i samme ærend, samma åssen båter vi har :)

(Om du opplever en idiot som ikke kan legge til kai uten å drite seg ut hver gang så betyr ikke det at alle med den båt-typen er idioter...)
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Tresnekke vs. cabincruiser

Post by Jarle »

Har dette forekommet på dette forumet?
Kan ikke si jeg har tenkt noe spesielt over det... :-k
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Tresnekke vs. cabincruiser

Post by Juliet »

Tror ikke det er så mye av det her nei, men det er et par andre steder "der ute" det forekommer mye, og jeg er litt nysjerrig på hva andre enn meg selv mener om det. Det har vært et par tvetydige kommentarer her inne også som jeg hadde i bakhodet her nå, men det er ikke så mye å henge seg opp i.
Dere må ikke misforstå meg, jeg er hverken trist, sår eller bitter, det er bare en generell observasjon som har forundret meg.
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Tresnekke vs. cabincruiser

Post by supermons »

Man merker det godt i noen settinger, også hvordan noen rakker veldig ned på masseprodusert tupperware for å vise den andre siden ;)

Jeg tror rett og slett det har med grupperinger og å føle seg som en del av den spesifikke gruppen ved å distansere seg fra den motsatte gruppen.
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Tresnekke vs. cabincruiser

Post by Juliet »

Det har du nok veldig rett i :)
Image
Vennlig hilsen Juliet
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Tresnekke vs. cabincruiser

Post by RockeRolf »

Henger igjen fra "gammelt av".
Før HD ble allemannseie og like vanlig som Passat hadde mange eiere av merket en ganske snørrete attitude overfor andre motorsyklister (noen er ennå der). Ihvertfall når de var i grupper kunne de ikke omgås andre motorsyklister på en normal måte, de hadde "egen leir" på de åpne treffene de deltok på, de hilste sjelden og aldri på andre og hadde nok forspist seg på endel myter omkring hva det skulle innebære å kjøre HD.

Når de i tillegg var ofte å se med syklene sine stående i en oljedam på vegkanten, samt at de gikk sørgelig dårlig når de virket var veien kort til en del fleiping og leppeslenging fra de som kjørte BMW og japse.

Dette med kvalitet og driftssikkerhet var det samme med engelske og italienske sykler på den tiden. Men siden eierne hadde en totalt annen måte å omgås andre motorsyklister på, ble det mer med godmodig fleiping og riving av kjeft med mye humor innblandet.

I dag er det andre tider. Syklene er blitt driftssikre (men kjører fortsatt dårlig), 1% klubbene er kommet til landet og har omgruppert endel på HD eierne, HD er blitt allemannseie, folkesykkel og landets mest solgte sykkelmerke. Noen tviholder fortsatt på den gamle attituden overfor andre motorsyklister, Noen kjører bare i grupper med andre på HD, andre gir faen og kjører HD for akkurat den grunnen de måtte ha, og kjører ofte sammen med både plastraketter og det som ellers ruller rundt. Noen eier ikke et plagg uten HD logo, prøver å fremstå som "bikere" og andre kjører HD i Rukka og er ellers avslappa til hele greia.

Så har du folk som slenger om seg med påstander om HD uten å ha et fnugg av peiling om merket i det hele tatt, for ikke snakke om å ha kjørt en. De har bare plukka opp det de har hørt fra eldre motorsyklister og snakker/skriver som om de har peiling.
AdrianK
Posts: 298
Joined: 09 Oct 2010 05:56
MC: Nå: Kawasaki ZX 6r - 1997 mod (ombygget til streetfighter)
X: Kawasaki Z 750 - 2005 mod
X: Kawasaki GPZ 500S - 2001 mod
Location: Bergen

Re: Tresnekke vs. cabincruiser

Post by AdrianK »

Er enig med mye som har blitt sagt, selv føler eg heller ikkje at det e så mye her som Jarle sier. Men hadde meg en tur på HD butikken i Bergen/Åsane.. hvor eg kom på min ex sykkel(GPZ 500s) og tror eg fikk den dårligste servicen i verden... stygge blikk og ingen som åpnet kjæften for å spørre om eg trengte hjelp til noe... eg var innom for å sjekke ut en Bandit hjelm, men var som sagt ingen hjelp å få, så eg bestemte meg for å bare gå igjen. Når eg har vært der tidligere med min far og sett på sykkler, har de hengt over oss som klegger... så derfor merket eg forandringen veldig godt... :?
Nå: Kawasaki ZX 6R - 1997 mod (Ombygget til streetfighter)
X: Kawasaki Z 750 - 2005 mod
X: Kawasaki GPZ 500 S - 2001 mod
User avatar
obr
Posts: 10
Joined: 22 Jan 2006 08:21
MC: -73 Z1
-77 Z1000 Streetfigtherprosjekt
-98 ZX9R
Location: Stokke

Re: Tresnekke vs. cabincruiser

Post by obr »

RockeRolf wrote:Henger igjen fra "gammelt av".
Før HD ble allemannseie og like vanlig som Passat hadde mange eiere av merket en ganske snørrete attitude overfor andre motorsyklister (noen er ennå der). Ihvertfall når de var i grupper kunne de ikke omgås andre motorsyklister på en normal måte, de hadde "egen leir" på de åpne treffene de deltok på, de hilste sjelden og aldri på andre og hadde nok forspist seg på endel myter omkring hva det skulle innebære å kjøre HD.

Når de i tillegg var ofte å se med syklene sine stående i en oljedam på vegkanten, samt at de gikk sørgelig dårlig når de virket var veien kort til en del fleiping og leppeslenging fra de som kjørte BMW og japse.

Dette med kvalitet og driftssikkerhet var det samme med engelske og italienske sykler på den tiden. Men siden eierne hadde en totalt annen måte å omgås andre motorsyklister på, ble det mer med godmodig fleiping og riving av kjeft med mye humor innblandet.
Mye sant i dette ;-)

Jeg startet med MC sent på 70-tallet og har opplevd mye av dette som her skrives. Jeg tror det som måtte forekomme av "angrep" eller "hetsing" av HD og deres eiere skyldes måten tidligere tiders eiere oppførte seg på. Selv om det enda er noen få som fortsatt ikke klarer å hilse, eller føler seg tryggest i flokk, er de fleste HD-eiere i dag hyggelige mennesker.

Det som derimot morer meg er å se "gamlinger" som meg selv som aldri tidligere har kjørt sykkel, blir inspirert av Peter Fonda og Easy Rider. Det virker som at når økomomien er kommet på plass, og ungene har forlatt redet, er tiden inne for å realisere guttedrømmen. Dette blir gjort ved å svi av noen hundre tusen kroner for å kjøre MC (HD) noen søndager med strålende vær.

Med noen få unntak er det nok ikke mange som kommer til å fortsette som motorsyklister inn i fremtiden. De som har fulgt med på Finn.no de siste årene vil ha observert at HD nok topper statistikken når det gjelder antall til salgs. Har ikke drømmen om Easy Rider vært så "kul" allikevel?

Vel, endel av nye "eldre" HD-eiere vil nok fortsette med hobbyen, og kjør gjerne HD for min del. Det hjelper i alle fall til med å hindre at MC forsvinner fra norske veier. Jeg synes det er synd at rekrutteringen av ungdom er så lav som den er i dag. Dette har selvfølgelig med kostnader å gjøre. Det er fryktelig dyrt for ungdom å kjøpe, eie og forsikre MC i dag uten evnt. hjelp fra foreldre. Selvfølgelig litt avhengig av valg av type sykkel, men kostnadene i dag er nok høyere enn da jeg startet for over 30 år siden.

Jeg husker jeg kjøpte min første tunge MC på "avbetaling", og brukte alt jeg tjente på MC og fest. Vi hadde et fantastisk miljø, og fikk venner overalt hvor vi traff likesinnede. Jeg savner noe av denne tiden hvor samholdet var et helt annet enn det jeg opplever i dag, hvor mange bare "tar en tur til byen" for å vise seg frem, uten å kjøre noe særlig mer enn det. Jeg kjører ikke så veldig mye selv lenger, 10-15000 km i sesongen. Men jeg har noen hundre tusen kilometer på MC opp gjennom årene, og drar fortsatt på enkelte treff i Norge og Europa for å treffe kjentfolk.

Jeg vil ønske alle en strålende sesong, om dere kjører HD eller plastraketter er ikke så viktig. Det viktigste er å oppleve gleden ved å kjenne sin egen MC, og sine egne ferdigheter for å kunne få maksimalt ut av sesongen. Ha det gøy og kjør ikke hardere enn dine egne ferdigheter tillater.

God Sommer :D
-73 Z1
-77 Z1000 streetfighter prosjekt
-98 ZX9R
motorbikez
Posts: 6
Joined: 14 Apr 2011 17:04
MC: honda cbf 125cc :)

Re: Tresnekke vs. cabincruiser

Post by motorbikez »

har selv en onkel som kjører HD, og det er faktisk en av de kuleste customene jeg har sett!
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Tresnekke vs. cabincruiser

Post by Juliet »

Jeg setter stor pris på tilbakemeldingene i tråden her, og jeg tror dere har truffet mange spikre i dette emnet :)
Image
Vennlig hilsen Juliet
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Tresnekke vs. cabincruiser

Post by RockeRolf »

Siden dette endte i fred og fordragelighet må jeg nesten arrestere Juliet litt.
Mange snakker om nostalgi og minner fra gamle dager når de trekker frem sin interresse for amcar/HD

Før andre verdenskrig var det riktig nok mange amerikaske biler på norske veier. Mange skipet over som ramme, drivverk og motor for deretter å få bygget karrosseri hos norske karrosserimakere.Lastebiler, busser men også personbiler.
Etter krigen var det bilrasjonering i mange år. Ei lita kvote ble uttelt årlig. Behovsprøvd. Bilsalget slapp løst først i 1960.
Hvilke biler preget norske veier? Jo,Skoda, Moskowich, DKW og etterhvert Lada var veldig (u)populøre biler fra øst.
I tillegg hadde du teknisk tvilsomme greier fra England som Vauxhall, Morris og Austin.
Av tyskt var Bobla svært dominerende. I tillegg hadde de modeller som VW/NSU K70 o.l.
Mercedes var totaldominerende i drosjebransjen. Endel store stasjonsvogner fra Peugot fantes også med taxiskilt.
Etter rasjoneringa ble opphevet ble bildet mer mangfoldig. Spesielt etter japanerne kom med Toyota (Cown) og Datsun (100A, 120Y, 200B, samt alle dieslene). I tillegg hadde du M seien til Ford, Volvo, Saab etc.

Med motorsykler var det mye det samme. Hovedsaklig billige østeuropeiske totaktere, Tempo mopeder og lettsykler, tyske sykler som gjestene hadde satt igjen, en og annen engelskmann for dem som hadde råd. De harleyene som fantes var hovedsaklig fra før krigen.
Så kom japanerne, og resten kjenner vi historien til.

Så nostalgi og hukommelse kan være veldig selektivt. Amerikanske biler i vanlig bruk var en liten parantes på norske etterkrigsveier inntil Chrysler Neon og Chevrolet Tahoe kom. Nordmenn har historisk sett hatt dårlig råd, og motorsykkel/bilpark har gjenspeilet dette med små, billige og bensingjerrige kjøretøy. Amerikanerne prøvde seg på dieselmarkedet med f.eks Oldsmobile på 70 tallet, men det endte i teknisk forferdelse for eierne.
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Tresnekke vs. cabincruiser

Post by Juliet »

Da misforsto du meg nok litt, for jeg har ikke vært så opptatt av (amerikanske) biler før de siste ti årene. Tok det bare med for å symbolisere litt varierte interesser og preferanser. Grunnen til at jeg ikke så vidsynt klarte å se hvordan historien ligger til grunn for mytene i dag, er nok fordi jeg rett og slett ikke har levd lenge nok :D Og de motorsyklene jeg ble inspirert av var noe 70-80-90 talls japanske greier sannsynligvis, i og med jeg er et 80-tallsbarn...
Image
Vennlig hilsen Juliet
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Tresnekke vs. cabincruiser

Post by RockeRolf »

Om du var født på 80 tallet så var du heldig. Du var ikke gammel nok til å bli preget av musikken, håret og påkledninga fra den epoken.
Det var verre med oss andre.

*gremm*
User avatar
Lord_Epic
Posts: 499
Joined: 17 Oct 2010 12:49
MC: -01 Honda Fireblade
-02 Yamaha R6 [R.I.P]
-95 Kawasaki ZX6R [Solgt]
Location: Der sjøsprøyten treffer landet

Re: Tresnekke vs. cabincruiser

Post by Lord_Epic »

For min del så synes jeg det er positivt at ikke alle kjørere/liker det samme. Det aller viktigste må jo vel være at alle kan kjøre det de har lyst å kjøre uten å bli sett ned på av den grunn, med mindre de kjører scooter ( vet seriøst ikke hvor scooter issuen min kommer fra ). Men synes det kan bli litt mye andre veien til tider. Har for eksempel et par venner som er har BMW stemplet i pannen, og der er det sånn at hvis ikke du kjører bmw så kjører du ikke bil. Blir tragisk når det går for langt spør du meg.

Når det gjelder HD, så syns jeg det fantastisk at de klarer å få så mye lyd for så lite fart (klarte ikke å dy meg :D )
He who makes a beast out of himself,gets rid of the pain of being a man
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Tresnekke vs. cabincruiser

Post by Lord Erik »

Jeg har gått til en svak tendens til at enkelte HDer tilsynelatende liker å skille seg ut fra resten av MC-miljøet, og som blant annet ikke er så voldsom på hilsingen. Dette er gjerne folk av den typen som kjører "stilen" fullt ut med "riktig" utstyr og attitude. I det store og hele virker det derimot som om de fleste HD-eiere er helt normale og trivelige typer som kjører sykkel fordi de trives på veien. Personlig faller det faktisk lettere for meg å forhåndsdømme en 20-åring på en R1, eller en 16-åring på en blodtrimmet Aprilia RS 125, enn en type på Harley. :-k

Forøvrig enig med deg Epic. Hadde vært kjedelig dersom alle kjørte det samme. Er kjekt med variasjon og muligheten til å skille seg ut dersom man vil.
Post Reply