Ønsker å bygge om en gammel Intruder

Prat om tung MC.
Post Reply
mazdak
Posts: 14
Joined: 22 Feb 2011 20:53

Ønsker å bygge om en gammel Intruder

Post by mazdak »

Hei!

Jeg har alltid hatt en kjærlighet til gamle "offroadere". I det siste har jeg lekt litt med tanken om å kjøpe en gammel Intruder billig og prøve å ombygge til en "offroader". Her snakker jeg om heving av dempere, offroad-dekk, single seat, custom bakskjerm, nytt styre... Og alt det andre som trenges!

Problemet er bare følgende.. Jeg har 0 erfaring med MC. Jeg har mye peiling fra biler, så skrutrekkeren er nok ikke helt ukjent for meg.. Hvordan vil det være å godkjenne noe slikt - vil dette være problematisk? Er dette prosjektet en stor jobb? Jeg ønsker ikke et langvarig prosjekt.. Jeg ønsker en sykkel jeg kan kjøre mest mulig. Er det noen som evt. har erfaringer med noe slikt?
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Ønsker å bygge om en gammel Intruder

Post by supermons »

Husk at MC ikke har eu-kontroller, så du har mye mindre å frykte sånn sett :)

Regner med at å bygge om til cross-styre og sånt går kjapt, dempere bør du nok sjekke ut litt mer om.
mazdak
Posts: 14
Joined: 22 Feb 2011 20:53

Re: Ønsker å bygge om en gammel Intruder

Post by mazdak »

Takk for svar. :)

Og ja.. Er nok dempere og bakskjerm som kommer til å ta tid. Tips til hvordan man kan heve dempere? Tenkte kanskje å sveise sammen "heveklosser". Noen som vet hvordan det vil påvirke kjøreegenskapene?
inunf
Posts: 4924
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Ønsker å bygge om en gammel Intruder

Post by inunf »

Du kan endre på enten ramme eller motor uten for mye problemer. Søk om godkjennig før du begynner å bygge så går det sikkert bra. Når det er sagt så har jeg aldri hørt om et slikt prosjekt før, og er redd det er en grunn til det :/ Uansett, sjekk ut http://www.nfsok.no/Velkommen.html

Tror ikke at hverken ramme eller motor er særlig egnet, da man i prinsippet vil ha en crosser så lett som mulig og cruisere/soft choppere er ganske tunge konstruksjoner. Er neppe mye å hente på å heve demperene, du trenger nok ny forstilling og en passende bakdemper. Må også endre på styregeometrien.

Jeg ville heller tatt utgangspunkt i en gammel TransAlp eller AfricaTwin, der er utgangspunktet nærmere ønsket resultat, og dermed er både ramme og motor bedre egnet.
User avatar
Galilee
Posts: 938
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Ønsker å bygge om en gammel Intruder

Post by Galilee »

Det er jo flere som bruker HD XR1200 som utgangspunkt for grusræser, så hvorfor ikke?

For inspirasjon kan du jo gjøre et google bildesøk etter 'flattrack' så finner du masse V-twin jern bygget om som du kanskje tenker på.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Ønsker å bygge om en gammel Intruder

Post by Juliet »

Image
Vennlig hilsen Juliet
Post Reply