Den store fototråden

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Bjerknez »

Har laget et lite eksempel her for hva som kan gjøres med en RAW fil tatt rett fra i dette tillfellet iPhone 15 Pro Max.

Under ser man tre versjoner av bildet jeg har testet. Det første bildet er slik kamera sensoren så motivet før telefonens software tok over:

De fleste vil aldri se et bilde som dette rett fra telefonen da telefonen aldri viser dette. Derimot er det dette man får hvis man åpner filen i feks. Lightroom og fjerner alle RAW innstilinger gjort av telefonens software:
RAW.jpg
Neste bilde viser hvordan telefonen viser deg bildet på skjermen. I utgangspunktet et typisk mobilbilde:
ProRAW.jpg
Her har du et bilde som jeg selv har redigert og som ligner mer på det jeg faktisk så:
Finish.jpg
Som man ser så kan man redigere bildet ganske drastisk når man tar bilde i RAW uten kvalitetstap. Her har jeg bare dratt i noen spaker. Ikke noe fancy redigering overhodet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den store fototråden

Post by RuneMC »

RAW editering av Samsung's DNG filene støttes ikke av DXO PhotoLab 7.1 så måtte over i gamle Lr6 som ikke hadde problem med å lese formatet - og det var absolutt litt mer å få ut av disse.

Ble sånn brukbart... hendigheten ift å alltid ha mobilkamera for hånden er det som gjør det bra. Et kamera med passende objektiv og stativ vil ta bedre bilder.

Image
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Bjerknez »

RuneMC wrote: 28 Nov 2023 10:50 RAW editering av Samsung's DNG filene støttes ikke av DXO PhotoLab 7.1 så måtte over i gamle Lr6 som ikke hadde problem med å lese formatet - og det var absolutt litt mer å få ut av disse.

Ble sånn brukbart... hendigheten ift å alltid ha mobilkamera for hånden er det som gjør det bra. Et kamera med passende objektiv og stativ vil ta bedre bilder.

Image
Slå du ihjel insektet før du tok bildet? :lol: :lol: :lol:

Det gjør jo makrofotograferingen litt enklere :lol: :lol:

Men allikevel kan jeg ikke se at bildet her er 100% skarpt.

Men jeg fikk meg en liten latter nå altså :lol:
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den store fototråden

Post by RuneMC »

@Bjerknez Ja, dette er en som har tørket ca 6 mnd fra i sommer, så tror faktisk den har krympet litt i størrelse av tørkingen.
Var endel større en de vanlige vepsene (tror det er en geithams som er i full spredning i Norge igjen... men muligens en mer aggressiv variant enn den som var i Norge tidligere (dårlig nytt for biene i så fall)) , så tok vare på den. Har rett og slett samlet litt støv også ser jeg :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Bjerknez »

Hadde en Geithams i stua vi også i fjor sommer. Den var enorm. Jeg klinte til den med ei sammenkrøllet avis og da datt den først ned på vinduskarmen, men etter at jeg hadde gått tur med bikkja, så fløy den rundt i vinduet igjen....

Jeg klappet kjapt til den en gang til SKIKKELIG hardt, og da fløy den litt videre før den styrtet i parketten.

Hadde jeg vist den var så seiglivet hadde jeg tatt fram hagla.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Bjerknez »

Leverte bil på service på vei til jobb i dag og måtte ta bussen det siste stykket. Knipset dette bildet på vei til holdeplassen. Selvsagt med iPhone 15 pro Max.
undergang.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den store fototråden

Post by RuneMC »

@Bjerknez Parerer med bilde fra min vei til jobben via Skøyen stasjon av S23 Ultra
Image

Tipset er ellers Super Permetrin - et par spray med den og stikk av før ca 40 geithams som brummer som en bombefly-skvadron kommer seg ut av f.eks. ventilasjonskanalen som de har bygget bol i :plystre
User avatar
kvase
Posts: 4043
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by kvase »

Knipsa dette med min ipone se på en kveld tur med hunden -siste se moddel-
thumbnail.jpg
dette på en annen tur
sop.jpg
Jeg har altid vokst opp med foto og diverse foto utstyr fra barns bein av.
også også topp moddelen til canon speil med div L objektiver/linser
Men i dag har jeg bare mobilkamera :-k
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Bjerknez »

Ja, det er noe eget med skikkelig fotoutstyr. det gir noen muligheter man ikke har med mobilkamera.

Men bildekvaliteten isolert sett fra en premium top end mobiltelefon tatt i RAW er helt på høyde med de dyrere speilreflekskameraene. Vertfall i dagslys. :)
Post Reply