To forskjellige rammenr i vognkort og på mc ramme. Hvorfor?

Prat om tung MC.
Post Reply
Anderslien
Posts: 1
Joined: 09 Jul 2010 20:17
MC: BMW R850R 97

To forskjellige rammenr i vognkort og på mc ramme. Hvorfor?

Post by Anderslien »

Jeg har nettopp kjøpt meg en BMW R850R. Kjøpte den her i Norge. Den var tatt inn fra England, men kun tollet inn. Har bestilt godkjenningstime hos biltilsynet, og har drevet siste tiden med å skaffe typegodkjenningspapirer og sånt. Da jeg drev med dette, så jeg det at rammenummeret som står på selve mc ramma stemmer ikke med det som står i vognkortet. Det nummeret som står på ramma, fant BMW riktig info på, mens det som står i vognkortet har et feil tall og en bokstav byttet ut med et tall og det stemmer da ikke med noen bmw rammenummer.
Har kontrakt fra gamle eier i England til han jeg kjøpte den av, og ifølge vognkortet skal dette stemme.

Hva betyr dette? Da den ble tollet inn, skrev de det rammenummeret som står i vognkortet på tollpapirene...
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: To forskjellige rammenr i vognkort og på mc ramme. Hvorfor?

Post by RH racing »

at det er byttet bokstaver med tall kan være en koding. ofte er noen chassi nr med f.eks ZZZ eller som noen porscher har 9ZZ men er egentlig da ex en 996. men chassi nr skrives sånn... dette er en forenklingskode som gjør ting vanskligere :D men stemmer di fleste andre nr?
nå vet jeg ikke hvilken mod du har, men mange kjøretøy før hadde siffer som anviste årsmodel, men gikk over til bokstaver ved 1000års skiftet, og var noen merker som hang igjen litt på nr men oppgraderte senere. derfor kan det være gjort om til bokstav i stede. mere enn dette vet jeg ikke.. men rart ikke bmw kunne svare på dette da...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
spikre
Posts: 18
Joined: 16 Oct 2010 19:19

Re: To forskjellige rammenr i vognkort og på mc ramme. Hvorfor?

Post by spikre »

Som oftest er det siste tallet før bokstaven (symbol #10?) som sier hvilket år sykkelen er fra. F.o.m. 2010 vil det gå over til A (2010), B (2011), C osv.

Stempelet på sykkelen er det avgjørende rammenummeret. Nummeret i vognkortet kan jo være en skrivefeil!? Er det like mange symboler?
Post Reply