Erfaringer fra Afrika?

Prat om tung MC.
Post Reply
Egge
Posts: 14
Joined: 11 May 2009 22:57
Location: Trondheim/Hokksund

Erfaringer fra Afrika?

Post by Egge »

Jeg har planer om å studere et år i Tanzania og vurderer å kjøpe en motorsykkel der for å utforske kontinentet. Hvilken rute som i så fall skal tas aner jeg ikke. Er det noen som har en historie eller erfaringer som kan deles?
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Erfaringer fra Afrika?

Post by Lord Erik »

Erfaringer generelt? Det jeg har sett av Afrika har vært veldig fint, sikkert flott å utforske på sykkel. Det eneste jeg hadde bekymret meg for er de totalt fraværende trafikkreglene. ;-)
Kriston
Posts: 687
Joined: 05 Jan 2009 23:51
MC: Ducati 1198S Corse
Location: Oslo

Re: Erfaringer fra Afrika?

Post by Kriston »

Kjørte rundt i Namibia for et par år siden. Ble vel en 600 mil til slutt. Mest opplevelsesrike ferien jeg noen sinne har hatt, men ville aldri kjørt der med motorsykkel, av mange forskjellige årsaker. Røvere f.eks, er ikke særlig sjeldent der. Vi ble forsøkt ranet når vi tok en liten pause på et litt avsidesliggende sted, men kom oss heldigvis unna.
Nå vil jo selvfølgelig dette variere ettersom hvor i Afrika du er, men det er hvertfall min erfaring derfra
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Erfaringer fra Afrika?

Post by Northman »

Leide mc da jeg var i Sør-Afrika for noen år siden, var veldig bra.

En liten men viktig detalj å legge merke til er at de kjører på venstre side der :)
It is better to exist unknown to the law.
Egge
Posts: 14
Joined: 11 May 2009 22:57
Location: Trondheim/Hokksund

Re: Erfaringer fra Afrika?

Post by Egge »

Hvordan er det med førerkort? Holdt det norske, eller måtte det noe byråkrati til før dere kunne kjøre?
Jeg har fortsattTV-serien/bøkene Long Way Down og Long Way Round friskt i minnet, til de som ikke har vært borti dem så anbefales de sterkt! Skal etterhvert som jeg får tid sjekke ut Jupiter's travels. Veit dere om andre gode reiseskildringer?

Det er nettopp områder som er veldig preget av røvere og deres tokter jeg vil unngå. Muligens ville det blitt en rute fra Tanzania, Zambia, Zimbabwe, Sør-Afrika og Mosambik opp igjen til Tanzania (Dar es Salaam). Møtte du på andre problemer i Namibia, Kriston?
Kriston
Posts: 687
Joined: 05 Jan 2009 23:51
MC: Ducati 1198S Corse
Location: Oslo

Re: Erfaringer fra Afrika?

Post by Kriston »

Norsk førerkort holder. :)

Møtte i grunn ikke på andre problemer. Var bare noen partier som var preget av mye fattigdom, hvor folk ble veldig innpåslitene.
Der kan det være greit å ikke stoppe så mye. Ellers er menneskene generelt vannvittig hyggelige i Namibia. Ble utrolig possitivt overrasket sånn sett.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Erfaringer fra Afrika?

Post by Baron von Waffel »

Legger ut link til denne turbeskrivelsen, selv om det er et kort opphold i Sør-Afrika. Det holdt greit med norsk førerkort, og venstrekjøringa ga ingen problemer. Bare å konse litt ved første utkjøring på veien om morgenen.
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=8&t=8909
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Egge
Posts: 14
Joined: 11 May 2009 22:57
Location: Trondheim/Hokksund

Re: Erfaringer fra Afrika?

Post by Egge »

Åh, spennende, takk for linken! Bildene får meg simpelthen til å sikle! :D
Egge
Posts: 14
Joined: 11 May 2009 22:57
Location: Trondheim/Hokksund

Re: Erfaringer fra Afrika?

Post by Egge »

For å gjøre det enkelt, så legger jeg til en link for å se begynnelsen av Long Way Round. Resten av episodene ligger også på youtube!
Post Reply