Sykkel for nybegynner

Prat om tung MC.
Post Reply
minigrill
Posts: 7
Joined: 07 Jun 2009 13:48
MC: En R6, takk

Sykkel for nybegynner

Post by minigrill »

Hei! jeg driver å skjekker ut R sykler på nett, og lurer på hva jeg skal kjøpe. Lappen på sykkel skal tas etter millitæret (skal inn i september). Det jeg lurte på var: Hva er en god nybegynnersykkel? prisklassen er 80 000 og nedover. Tenkte litt på Yamaha R1, for synes den er jævlig fin. Kan denne være noe for meg? Fint om folk kommer med begrunnelser.Takker for svar:)
Mc-touring
Posts: 3
Joined: 08 Jun 2009 18:38
Location: Eidsvoll

Re: Sykkel for nybegynner

Post by Mc-touring »

Hei.
Jeg kjørte selv R1 tidligere, og hadde dette også som min første sykkel. Etter å ha prøvd ut ulike sykler gjennom årene angrer jeg litt på at jeg startet på en R1 og ikke på en R6. Billigere sykkel, og mye lettere å manøvrere enn en R1. Alternativene GSX600 R eller GSX750 R er også gode, men for meg er R1/R6 de ultimate syklene i R-klassen.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Sykkel for nybegynner

Post by Lord Erik »

Vanligvis anbefales det ikke med 1000 ccm for nybegynnere (av grunner som Touring nevner). En Yamaha R6 er nok lettere å lære på enn en R1. Husk også at du må ta stilling til forsikring, som kan være ganske heftig for alle R-sykler.
minigrill
Posts: 7
Joined: 07 Jun 2009 13:48
MC: En R6, takk

Re: Sykkel for nybegynner

Post by minigrill »

Takker for svar. Tenkte litt på R6 også, men kjenner jeg meg riktig, så kommer jeg til å selge den om få år, fordi det går "for dårlig", og ender opp med å kjøpe meg R1 uansett :P
Kawazaxi
Posts: 33
Joined: 14 Mar 2009 17:59

Re: Sykkel for nybegynner

Post by Kawazaxi »

Hvis du aldri har kjørt sykkel før (antar dette siden du sier du er nybegynner), så tror jeg faktisk du klarer deg ganske lenge på en R6 før du finner ut at den er for kjedelig og tam.
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Sykkel for nybegynner

Post by Speedy Gonzales »

Er selv veldig glad i fart både bil,båt og ikkje minst mc.
Begynte på en cbr 600 som eg syntes gikk jevlig godt. Gikk deretter over til en R6.
Er 25 og tok lappen når eg var 21 og syntes fortsatt det er god futt i den "lille" sykkelen så lenge den har turtall.
No etter noen år med 600 har eg lyst på noe med litt mer i mellomregisteret og en litt fysisk større sykkel.

Men er mer enn nok futt hvis du er ny på mc :D
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
pannelars
Posts: 20
Joined: 16 Jan 2009 11:21
MC: Yamaha YZF R6 Rossi 2005 modell
Location: Rygge
Contact:

Re: Sykkel for nybegynner

Post by pannelars »

Jeg har en R6 som jeg er stor fornøtd med. (Det er forøvring min første sykkel) Denne sykkelen er lett kjørt og utrolig fin å kjøre, kan anbefales på det sterkeste.. :D
Yamaha YZF-R6 Rossi - 2005 modell :)
User avatar
Fzsline
Posts: 44
Joined: 26 Aug 2007 16:08
MC: BMW K1200GT
MV Agusta Brutale 989 R

Re: Sykkel for nybegynner

Post by Fzsline »

minigrill wrote:Hei! jeg driver å skjekker ut R sykler på nett, og lurer på hva jeg skal kjøpe. Lappen på sykkel skal tas etter millitæret (skal inn i september). Det jeg lurte på var: Hva er en god nybegynnersykkel? prisklassen er 80 000 og nedover. Tenkte litt på Yamaha R1, for synes den er jævlig fin. Kan denne være noe for meg? Fint om folk kommer med begrunnelser.Takker for svar:)
Et godt tips kan være å sjekke forsikringspris FØR du kjøper.
Den kan ofte bli styrende for sykkelvalg som førstegangskjøper med mindre du har tilgang til en masse bonus ;-)
minigrill
Posts: 7
Joined: 07 Jun 2009 13:48
MC: En R6, takk

Re: Sykkel for nybegynner

Post by minigrill »

Ser for meg at det blir en R6 her ja :p Men åssen fungerer egentlig forsikring på sykkel? kan jeg sette den på faren min (som har lappen på sykkel)?
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Sykkel for nybegynner

Post by Lord Erik »

Dersom han står oppført som eier så skal det gå fint. Enkelte selskap (Gjensidige i min erfaring) vil ikke være spesielt glad om de finner ut at det er du som kjører sykkelen "hans", men vi fikk ikke annet enn en verbal beskjed om at forsikringen i så fall burde stå på bruker av kjøretøyet.
KawaAlex
Posts: 8
Joined: 10 Jun 2009 19:54
MC: Kawasaki Ninja ZX6R G

Re: Sykkel for nybegynner

Post by KawaAlex »

Det er vel fordi at de vil ha mere penger.

Jeg kjøpte meg en ZX6R for noen dager siden, og den synest jeg er veldig fin å kjøre, går mer en bra nokk for meg. Har ikke så mye erfaring ettersom det er min første tung sykkel og er 16 år, men lettkjørt er den hvertfall.
User avatar
O_o
Posts: 950
Joined: 26 Aug 2007 12:17

Re: Sykkel for nybegynner

Post by O_o »

Sjekk med egenandel; noen forsikringsselskaper har høyere egenandel dersom en person som ikke er eieren vraker sykkelen.
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: Sykkel for nybegynner

Post by _Adler_ »

KawaAlex wrote:Det er vel fordi at de vil ha mere penger.
+ det skyter premien urettferdig opp i været, så forsikringen kan bli unødvendige dyrere pga. "feil førergruppe" kjører og forårsaker skader med sykkelen.
Yamaha Aerox 2004

Image
Post Reply