How to: Bremseskifte (front)
Posted: 23 May 2009 23:09
vel.. ser det er stadig spm angående klosseskifte etc.. byttet bremser på bike'n min i dag..så her er en liten "how to"
begynnte da med å få løftet framhjulet. så lenge jeg ville kontrollere styrelageret samtidig valgte jeg en "kran" og løftet den i rammen.
men kan jo sef også bruke depotstøtte.
Begynnte først med å løsne caliprene og ta disse til siden. på min satt disse i 2 stk 8mm bolter.
så begynnte jeg å ta av selve hjulet.
hjulet er festet med en stor kryssbolt som går igjennom hele hjulnavet med en mutter i ene enden.
på min satt disse med to store umbrakoer og jeg løsnet disse med luft-trekker. skal ikke sitte så sinnsykt hard men følg fabrikatens momenter ved tilltrekning.
hold hjulet opp når du drar denne bolten ut..slipp så hjulet pent ned.
vel ute med hjulet er det bare å løsne skivene. på min satt disse med 5 stk umbrako bolter som etter fabrikaten skal byttes hver gang.. men jeg hadde ikke nye så valgte å bruke disse på nytt (er ikke strekkbolter, så skal gå å bruke så lenge di ikke er skadet..)
gjør så rent anleggsflaten med fint pussepapir og få bort korrosjoner i aluet.. og smør så med fett ala kobberfett eller kjeramiskpasta..
monter så skiven, ta på litt locktight på boltene og trekk til fabrikatens moment. (i mitt tilfelle 25Nm)
gjør så det samme på begge sider...
monter så i motsatt rekkefølge.
Moment på kryssbolt i mitt tilfelle var 145Nm. + 25Nm på små låsebolter...
Da var skivene byttet, så var det klossene. Så lenge jeg hadde caliprene mine av valgte jeg å gjøre dette når dem hang løse. men går like fint å gjøre med calipre skruddfast...
Skru først av låseblekket som sitter over klossene (om sykkelen har dette) i mitt tilfelle satt disse i 2stk små umbrako
Dra så ut låseklipset (pass så dette ikke mistes) dra ut splinten som går gjennom klossene.
låseklips:
caliper sett ovenfra.. der ser du splinten som går gjennom:
da er så klossene løse og vil nesten falle ut av seg selv.. eller dra disse utover om caliperen er skrudd fast.
dytt så stemplene helt inn. gjerne med en tang. men må du bruke makt må caliprene overhales. disse skal gå ganske lett inn.
gjør rent der hvor klossene skal sitte, fjern smuss og rust...
smør så opp klossene med samme fett som du brukte på hjulet. kobber eller kjeramisk. dette smører du på klossens bakside (den mot caliper) samt klossens anleggsfalter oppe og nede.
når jeg monterte valgte jeg å sette in caliperen uten klossene i.. dette for å verne skiven mot press og skader.
vipp så klossene inn, sørg for at disse går lett inn og monter splinter, klips og hva det måtte være i riktig rekkefølge.
klem så ett par ganger på bremsen til denne blir normalt hard, snur så hjulet og se at dette går fritt.
Tror jeg fikk med meg alt der...
PS: sørg for å vite fabrikatens momenter føre du begynner....
begynnte da med å få løftet framhjulet. så lenge jeg ville kontrollere styrelageret samtidig valgte jeg en "kran" og løftet den i rammen.
men kan jo sef også bruke depotstøtte.
Begynnte først med å løsne caliprene og ta disse til siden. på min satt disse i 2 stk 8mm bolter.
så begynnte jeg å ta av selve hjulet.
hjulet er festet med en stor kryssbolt som går igjennom hele hjulnavet med en mutter i ene enden.
på min satt disse med to store umbrakoer og jeg løsnet disse med luft-trekker. skal ikke sitte så sinnsykt hard men følg fabrikatens momenter ved tilltrekning.
hold hjulet opp når du drar denne bolten ut..slipp så hjulet pent ned.
vel ute med hjulet er det bare å løsne skivene. på min satt disse med 5 stk umbrako bolter som etter fabrikaten skal byttes hver gang.. men jeg hadde ikke nye så valgte å bruke disse på nytt (er ikke strekkbolter, så skal gå å bruke så lenge di ikke er skadet..)
gjør så rent anleggsflaten med fint pussepapir og få bort korrosjoner i aluet.. og smør så med fett ala kobberfett eller kjeramiskpasta..
monter så skiven, ta på litt locktight på boltene og trekk til fabrikatens moment. (i mitt tilfelle 25Nm)
gjør så det samme på begge sider...
monter så i motsatt rekkefølge.
Moment på kryssbolt i mitt tilfelle var 145Nm. + 25Nm på små låsebolter...
Da var skivene byttet, så var det klossene. Så lenge jeg hadde caliprene mine av valgte jeg å gjøre dette når dem hang løse. men går like fint å gjøre med calipre skruddfast...
Skru først av låseblekket som sitter over klossene (om sykkelen har dette) i mitt tilfelle satt disse i 2stk små umbrako
Dra så ut låseklipset (pass så dette ikke mistes) dra ut splinten som går gjennom klossene.
låseklips:
caliper sett ovenfra.. der ser du splinten som går gjennom:
da er så klossene løse og vil nesten falle ut av seg selv.. eller dra disse utover om caliperen er skrudd fast.
dytt så stemplene helt inn. gjerne med en tang. men må du bruke makt må caliprene overhales. disse skal gå ganske lett inn.
gjør rent der hvor klossene skal sitte, fjern smuss og rust...
smør så opp klossene med samme fett som du brukte på hjulet. kobber eller kjeramisk. dette smører du på klossens bakside (den mot caliper) samt klossens anleggsfalter oppe og nede.
når jeg monterte valgte jeg å sette in caliperen uten klossene i.. dette for å verne skiven mot press og skader.
vipp så klossene inn, sørg for at disse går lett inn og monter splinter, klips og hva det måtte være i riktig rekkefølge.
klem så ett par ganger på bremsen til denne blir normalt hard, snur så hjulet og se at dette går fritt.
Tror jeg fikk med meg alt der...
PS: sørg for å vite fabrikatens momenter føre du begynner....