Sporty nybegynnersykkel?

Prat om tung MC.
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Sporty nybegynnersykkel?

Post by Juliet »

Altså, jeg har ikke så mye kjennskap til sportstourere og r-sykler, men en jeg kjenner ønsker seg det som nybegynnersykkel. Jeg hører andre si at det er fort gjort å bli fartsblind på en r-sykkel og at man har lettere for å bli en aggressiv fører på en slik, enn en med mer oppreist sittestilling. Hva mener dere om å kjøpe seg Ducati, GSXR, R-1, Fireblade og hva de heter alle sammen som første gangs mc? Er det sykler som er like tøffe men med litt mindre agressiv kjørestil som kan være et godt alternativ for en fersk fører? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg vet han er glad i fart, og ikke har kjørt mye mc før.


Ps: Dette gjelder ikke samboeren min altså...selv om han også kanskje skal ha sykkel etterhvert.
Image
Vennlig hilsen Juliet
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by Banditbiker »

Honda VFR800 burde være midt i blinken.
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by Juliet »

Ja jeg tenkte også litt på den. Den er kanskje mer oppreist/mindre aggressiv enn disse banesyklene jeg har nevnt over? Tøff er den i alle fall, og han som skal ha er lang nok, for VFR er vel ikke for små mennesker som meg selv tror jeg.... .
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by tshansen »

VFR'en er forholdsvis stor ja! Så er du alt for liten er ikke dette den beste sykkelen ;-)

Men jeg ser ikke R sykler som noe negativ begynner sykkel. De er så lettstyrt og god å kjøre at det må være ypperlig som begynner sykkel. Men de koster jo litt ekstra i form av forsikring så gjør at mange styrer unna disse som første sykkel ;-)

Kawa er jo kjent for å ha litt mere touring preg i sine R sykler (ikke de nyeste) Kanskje dette er ett godt alternativ?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Rambler
Posts: 140
Joined: 28 Sep 2008 14:09
MC: Kawasaki
Location: Sørnorge

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by Rambler »

Det finnes en kawasaki som har blitt solgt i store mengder i andre land, og som skårer høyt i alle tester. Men muligens på grunn av den forrige importøren har den ikke solgt særlig mye her i landet. Den har lav setehøyde, oppreist kjørestilling, "billig", er smal og har lav vekt, trekker bra på lavt turtall, veldig lettkjørt og morsom å kjøre, og heter ER-6. Utgaven med kåpe og abs kan kanskje kan være et bra alternativ som tursykkel. Tror de har noen overliggere med avslag også.
Der alle tenker likt tenker ingen mye, og den som ler best ler værst.
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by erazar »

Hva med en sportstourer i 600 klassen? Som en yamaha thundercat eller en cbrf ? De ser ut som rene R sykler, men du sitter bittelitt mer oppreist og mangler litt hest som på en tilsvarende i RR klassen.
Always remember that you are unique, just like everybody else.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by Baron von Waffel »

Det med litt mer oppreist kjørestilling bør kanskje være et poeng? Etter å ha møtt Georgeous i Arendal i sommer vil jeg ikke anbefale noen å kjøre lenge på R-sykkel. Sammenlignet med hennes turkamerat Jeanettes tilstand, var det helt rått hvor lite egnet R-sykler fremstår som for langturer.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by supermons »

Sportstourer er nok et godt alternativ, og heller ikke en av de sprekeste, vil jeg tro er et godt tips for førstesykkel. Det får heller komme etter litt kjøreerfaring :)
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by Jeanette »

Baron von Waffel wrote:Det med litt mer oppreist kjørestilling bør kanskje være et poeng? Etter å ha møtt Georgeous i Arendal i sommer vil jeg ikke anbefale noen å kjøre lenge på R-sykkel. Sammenlignet med hennes turkamerat Jeanettes tilstand, var det helt rått hvor lite egnet R-sykler fremstår som for langturer.
Hehe, du sier noe. Gorgeous var "litt" sliten etter hvert.. Men vi prøver oss nok på ny tur i år - denne gangen tror jeg hun skal prøve DR-Z'en.
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by PerTore »

Har selv en 97mod ZX6R som førstegangssykkel. Denne har ikke så ekstrem sittestilling som mange andre R-sykler. Bra bunndrag (til 600 og være) og det lille ekstra på toppen. Synes også den ser ut som en nyere og dyrere sykkel, men dette er jo litt smak og behag. Den gir meg også en veldig reell oppfatning av hvilken hastighet jeg befinner meg i. Han sjelden behov for og titte på speedometeret.


Mine argumenter FOR og kjøpe (600) R som førstegangssykkel:
-Meget bra kjøreegenskaper, bremser, og muligheter for og "fixe" tabber, nødsituasjoner
-Money value. I.o.m. at det er solgt mengder og lass av 600 R- sykler, er det bra priser for relativt nye sykler.
- Bra med effekt, men ikke helt hinsides.

Kawa ZZR 600 er også en sykkel og ta med i vurderingen. Dette er litt mer sportstourer.

Til de som mener R ikke bør være 1. sykkel : Du greier fint og kjøre idiot med en tur/custom/motard/enduro etc. også. Dette er kun avhengig av den som sitter oppå sykkelen.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by Juliet »

Jeg vil tro man kan kjøre seg ihjel med det meste på to hjul, men det jeg tenker her er at en person som har lite kjøreerfaring og er litt glad i å leke seg med kjøretøy kan gjøre smart i å velge en 1.gangs-sykkel som ikke er fullt så aggressiv som en typisk R/RR sykkel? I bunn og grunn må man vel bare stole på at enhver fører tar ansvar for sine valg og handlinger, men siden jeg sitter med mer erfaring i trafikken på to hjul enn han gjør så håper jeg å kunne tipse han om vel så tøffe sykler som kanskje kan være bittelitt safere å begynne med enn de han i utgangspunktet drømmer om.... og så kan han gå for verstingene etter et par år eller så....
Han er vel ca 183-185 eller deromkring i høyde tror jeg...
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
hansp
Posts: 813
Joined: 31 May 2007 21:05
MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
Location: Buriram Thailand
Contact:

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by hansp »

Jeg startet med en cbrf ble lei den ganske fort og har siden det kjørt VFR. Den er lettkjørt går fort nok og kan kjøres lang uten at kroppen får veldig vondt (jeg er 180).
Hans Petter
carboy
Posts: 1288
Joined: 16 Feb 2008 16:07
Location: Hokksund

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by carboy »

Få han til og dra og se på litt sykkler og prøve sitte litt ;-)
-Carboy-
inunf
Posts: 4924
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by inunf »

Baron von Waffel wrote:Det med litt mer oppreist kjørestilling bør kanskje være et poeng? Etter å ha møtt Georgeous i Arendal i sommer vil jeg ikke anbefale noen å kjøre lenge på R-sykkel. Sammenlignet med hennes turkamerat Jeanettes tilstand, var det helt rått hvor lite egnet R-sykler fremstår som for langturer.
Generaliseringsalarm! Bare fordi EN person på EN R-sykkel blir ødelagt av en langtur betyr ikke at alle som kjører R blir ødelagt av syklene sine. Jeg har kjøpt en R-sykkel til for å dra på langtur med, nettopp fordi jeg synes den er mer komfortabel enn det meste annet jeg har prøvd.

Hvis han ikke skal kjøre så fort så kan han jo kjøpe en Ninja 250? Eller hva med en F-sykkel? F. eks. GSX-F 650 ser jo ut som R for de som ikke har greie på sykkel.
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by Juliet »

Ja jeg håper han gjør det .... :)
Image
Vennlig hilsen Juliet
Post Reply