Føles som om sykkeln leiter på veien.

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
Lidahl
Posts: 71
Joined: 26 Aug 2007 18:45
MC: Yamaha Drag Star XVS 650 Standard '98
Location: Trondheim

Føles som om sykkeln leiter på veien.

Post by Lidahl »

Hei, har i det siste begynt å merke at sykkeln min leter med fordekket. Vet ikke om dette er mentalt eller ikke, men jeg må uansett finne ut av det. Sykkeln virker generelt mer ustabil nå enn tidligere denne sessongen. Dekkene er helt nye, bremseklossene også.

- Det kan være lufttrykket i begge dekkene. Jeg fikk verdiene i dag og skal dra på en bensert å få sjekka om det er dette først. Melder status senere i dag.

- Det kan være styrelagret. Fikk beskjed om å holde 80 km/t og slippe gassen, for så å holde lett på styret å føle etter om der var noe vingling. Flere måter å teste styrelagret på? Har ikke prøv dette enda.

- Det kan være hjullagret fremme. Her fikk jeg beskjed om at det eneste å gjøre var å ta av fordekket. Noen andre kjerringråd? Han på verkstedet sa forsåvidt at dersom det er leiting og det er hjullagret fremme som er gåent, er det i såfall veldig ødelagt :P (burde kanskje høre noe da?)

- De gamle bremseklossene var skeivslitte, og de ble kjørt ned ganske hardt før de ble byttet. Så det kan være at skiva har blitt varm og slått seg. Hvordan sjekke dette uten å ha sykkeln på verksted?

Kan det være flere ting?
TholoRacing
Posts: 51
Joined: 02 Oct 2008 19:56
MC: Har nylig solgt min kjære CBR - neste sesong : YZF-R6.

Re: Føles som om sykkeln leiter på veien.

Post by TholoRacing »

Det kan være mentalt, jeg sliter veldig nå, etter at jeg knuste sykkelen min 14Juni. Bygde den opp igjen, men det føles hele tiden som om sykkelen slipper. Hvis du har hatt en nesten-ulykke, kan det sitte i deg ganske lenge. Det kan og være det belegget på det nye dekket ditt, det er jævla glatt, og da føles det som om sykkelen slipper konstant.

Styrelageret. Mener du da styrekrone? Hvis det er den, så kan du kjøre i en hastighet, helst litt fort - 60km/t fks, og ta bort venstre hand fra styret, da skal du kunne se at styret rister littegranne dersom det er slakk der.

Hjullageret fremme - da troooor jeg nok du må av med dekket, uten at jeg skal si dette helt sikkert.

Bremseklosser og skiver : En bremseklosse vil normalt blir slitt mer på ene siden enn den andre, da på den siden stempelet er, hvis det var det du mente. En bremseskive som har blitt varm, og kast i - bør sees da et område av skiven har blitt blå-aktig.

Håper dette var til hjelp.


Eirik
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: Føles som om sykkeln leiter på veien.

Post by Relax »

Cool sykkel du har:)
Jeg hadde en slik 1100 for noen år siden, likte den :)

Til saken......Du har ike vært ute på uvant, ny asfalt? Har du pungtert og det sitter noe i dekket? Har du sjekket all bolter på styret, gaffel, støtdempere osv osv?

Hvis du har mulighet til å jekke opp sykkelen er alt mye enklere;)
( mc jekk Biltema / Europris for ca 7-800 kroner . Skal du ha sykkel framover, er det en smart, behagelig og kjekk investering;) Eller lån en:) )

Hvis du har løftet sykkelen kan du letter sjekke:
- dekket: SE om det er ujevnt når du dreier det rundt osv
- ta tak opp og ned på hjulene fra siden og bikke at og fram. Da kjenner du det om det er slark i hjullagerne
- la noen støtte sykkelen på jekken mens du står forann sykkelen og drar fram og opp i forhjulet. Da vil du vanligvis kjenne en slark i styrelageret hvis det er det;)
- drei etterpå styret fra maks en side til aks andre side et par ganger og føl på styret osv om du kjenner "knepp", knirk som kan minne om ødelagt/ slitt lager.


Hvis du IKKE har tilgang til jekk, så kan du vippe sykkelen slik at den står kun på sidestløtte og bakhjul. Da er forhjulet oppe i luften og du ( eller en hjelper )kan gjøre en del av sjekkene nevnt ovenfor.

Har du dårlige muligheter på dette kan det kanskje være lurt og la et verksted sjekke dette? Det er MEGET ubehagelig og faktisk utrygdt å kjøre med den usikkerheten du har i kroppen .

Just my humble opinion;)
User avatar
jhhweb
Posts: 35
Joined: 02 Aug 2007 13:20
MC: Yamaha FJ-1200
Location: Kopervik
Contact:

Re: Føles som om sykkeln leiter på veien.

Post by jhhweb »

En annen ting er årstiden og temperaturen. Når det er kaldt får man ikke samme arbeidstemp i dekkene som på varme dager og sykkelen opptrer annerledes på veien. Føles at festet er dårligere, sporer mer osv....
Vet ikke om dette er årsaken hos deg. Bare en tanke :-k
TholoRacing
Posts: 51
Joined: 02 Oct 2008 19:56
MC: Har nylig solgt min kjære CBR - neste sesong : YZF-R6.

Re: Føles som om sykkeln leiter på veien.

Post by TholoRacing »

Det jhhweb sier her, er absolutt noe og tenke på. Det glemte jeg og si.
Post Reply