Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Prat om tung MC.
User avatar
Svolp
Posts: 184
Joined: 11 Mar 2008 19:01
MC: Snart :-)
Location: Stavanger

Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by Svolp »

Ja, er det mulig?
Da tenker jeg komplett med jakke, bukse, skinne, hansker, støvler og hjelm.
Dressen da i tekstil.
Var innom en forretning i dag og han påstod at det var ganske vanskelig og få kvalitet til under 10.000kr hvis jeg skulle ha komplett utstyr,
nevnte da hoff, mc-utstyr o.l. som kjører mye komplett til 4000-5000kr.

Da sa han som følger: skal du gå på snørra der kommer klæra til og revne i det du treffer bakken?
Er dette "billig" tøyet virkelig så dårlig eller er det rett og slett billige priser? (i mange annonser står det jo at du sparer 3-4000kr) eller er dette bare et salgstriks?
Noen som sitter med erfaringer på "billig" tøyet kontra det som koster dobbelt så mye som halvarson o.l.

alt av erfaringer og råd tas i mot med stor takk.
mvh Kenneth
Motorsykkel

nå: Snart
ex: `05 Suzuki GSF 650 S
ex: `03 Yamaha Virago 125

Kilometer kjørt i 2011 : 0
Kilometer kjørt i 2010 : 9000km
Kilometer kjørt i 2009 : 7040km

Mottasen er pdd på vinterlagring!
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by KiM »

Jeg kjøpte komplett utstyr fra kjøreskolen min for rett under 8000. Fikk vel å merke ca 13 % rabatt, men jeg tør å påstå at det kjøreutstyret er ganske bra. Føler meg trygg iallefall. Selvfølgelig, det er ikke det beste som finnes, men tror ikke det revner hvis jeg faller (har ikke prøvd :P) Har en kompis som har noenlunde samme utstyr, han falt i ca 40km/t og ingen av klærne fikk noe som helst skade og han fikk ikke et eneste blåmerke. Får jo håpe at utstyr som er godkjent (er vel noe E-merking? Eller er det kun hjelm?) er trygt nok!
ingen KiM, ingen kos
thomasgsxr
Posts: 257
Joined: 08 Mar 2008 11:59
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f
Location: Oslo/Fredrikstad

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by thomasgsxr »

ikke noe vits i å prøve å spare penger på sikkerhetsutstyr er nå min mening
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
User avatar
stian
Posts: 290
Joined: 15 Nov 2005 00:54
Location: Trondheim
Contact:

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by stian »

Du kan spare MYE på og kjøpe brukt kontra nytt når det kommer til kjøreutstyr, det vanskelige blir og finne noe som passer deg... Men har sett flere annonser hvor folk selger 1-2-3 år gammelt utstyr av bra kvalitet til en meget rimelig penge (sett at det ikke har vært i bakken).. Sett deg litt inn i hvile merker som skiller seg ut, les tester osv. Når det kommer til mc utstyr er høyere pris=høyrere kvalitet. Sjekk finn.no jevnlig så vil jeg tro du finner noe.. Hjelm bør du uansett kjøpe NY... Etter min mening er alt under 3000,- mopedhjelmer... Når det kommer til tekstiljakke / bukse bør du få et fint sett til 4-5000kr (2-3000) brukt? evt. 3000 hvis du kjøper på tilbud (mye av det nå på høsten) (Bor du i trondheim kjører bla. Hotrod mye bra tilbudpå tekstil nå på høsten...)
User avatar
slem
Posts: 154
Joined: 16 Jul 2008 23:46
MC: Yamaha FZ6-S 2006
Location: Stavanger

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by slem »

Jeg kjøpte en brukt skinndress (Dainese) og et par sko til 1500,-
Hjelm og hansker kom på 3100 (fikk noe rabatt, originalpris var vel 3800 for de to)

Det vil vel si at det totalt kostet 4600 kroner for bra utstyr, og da har jeg 5400 kroner igjen av budsjettet ditt til å handle ryggskinne for...

Brukt er veien å gå hvis du vil ha bra utstyr til en rimelig penge - spesielt nå på høsten vil jeg tro du kan finne mange kupp.
Pga manglende interesse er neste år avlyst.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by inunf »

Begge skinndressene mine har jeg kjøpt brukt. Den todelte fikk jeg for 1000 kr. Er av merket IXS med CE-beskyttere, så det er ikke noe tull. Eneste feilen er at den er oransje og svart.

Utlandet har også noe billig utstyr, pass på at du prøver før du kjøper.
User avatar
Svolp
Posts: 184
Joined: 11 Mar 2008 19:01
MC: Snart :-)
Location: Stavanger

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by Svolp »

Takker for svar.
Fikk også fortalt at jeg skulle få rundt 20% avslag hvis jeg kjøpte alt kjøreutstyret hos en og samme forhandler. Når det kommer til brukt tøy så er det nok mye bra og rimelig men har lyst på nytt, litt pga nyhetsfølelsen rundt det og det at jeg vil at det skal passe 110% til min kropp.

Jeg får se og lese litt tester rundt om kring og se hva valget faller på.
mvh Kenneth
Motorsykkel

nå: Snart
ex: `05 Suzuki GSF 650 S
ex: `03 Yamaha Virago 125

Kilometer kjørt i 2011 : 0
Kilometer kjørt i 2010 : 9000km
Kilometer kjørt i 2009 : 7040km

Mottasen er pdd på vinterlagring!
User avatar
Lidahl
Posts: 71
Joined: 26 Aug 2007 18:45
MC: Yamaha Drag Star XVS 650 Standard '98
Location: Trondheim

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by Lidahl »

Kjøpt på høstparten. Hot Rod i Trondheim har 25-50-75% tilbud på en masse klær nå.

Da jeg kjøpte var det denne tiden på året, pluss at jeg hadde 10% rabbatt eller mer fra Nidaros Trafikkskole i Trondheim der jeg kjørte opp samme år. Jeg kjøpte da på tilbud + rabatt og fikk veldig bra utstyr for 8000 kr.

Hjelm: Justissimo GT (Åpningshjelm med veldig bra foring, antidugg, innebygd justerbart solvisir, vannavisende, kan installere BT-headset).
Jakke: Halvarssons skinn
Bukse: Lindstrands skinn
Hansker: Halvarssons skinn
Sko: Goretex (som veier 200 gram og er vanntett goretextekstil+lær!)
Halsvarmer fra halvarssons (dritbra halsvarmer som jeg forresten fikk gratis, men den kosta bare 150 kr da)

I år kjøpte jeg enda en jakke. Også på salg men da bare 25% på denne. Fikk med en sekk og en buff på kjøpet, selv om det var salg.

Bor du i trondheim eller omegn, tar du turen innom Hot Rod, de knuser selv nettsteder på pris, og de har tekstil også :)
TholoRacing
Posts: 51
Joined: 02 Oct 2008 19:56
MC: Har nylig solgt min kjære CBR - neste sesong : YZF-R6.

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by TholoRacing »

Nå har jeg bare skumlest gjennom tråden, så jeg vet ikke om dette har vært nevnt. Men du nevner ikke hvilken sykkel du har. Har du en sportssykkel, kan du ta hoff-mc sine tekstilklær og skylle ned i dass. Skinnklær er da tingen. Jeg kjøpte komplett sett med jakke, bukse, sko, støvler og hjelm fra Yamaha, og betalte 13000,-. Da med 12%(tror jeg) rabatt.

Alt utstyret var fra produsenten IXS. Dette settet har smakt asfalt i over 100km/t, og man ser det såvidt på venstre side av buksen at "noe er galt"...^^,

Ryggskinnen (ære være den..) kjøpte jeg brukt, for 500,-. Aner ikke hvilket merke det er.

Bottom line - har du racing/sport/sportstouring, og du tenker litt konsekvens, kjøper du skinnklær. Gore-tex er for store tunge touring-sykler, eller for folk som tror tekstil gir like bra beskyttelse dersom du går i bakken, og det er jo derfor vi har kjøreutstyr, i TILFELLE vi går i bakken.

Men som noen sa lengre oppe i tråden - skinnklær kan kjøpes brukt, uten at det trenger og gå utover kvaliteten. Hjelm er vel det eneste du bør kjøpe nytt, da du ikke vet om den har vært i bakken før.


Lykke til.


Eirik
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by tshansen »

stian wrote: Når det kommer til mc utstyr er høyere pris=høyrere kvalitet. Sjekk finn.no jevnlig så vil jeg tro du finner noe..
Dette kan vel sies å være pølsevev!

Det er flere tester som viser at de dyreste dressene ofte er langt ifra sikrest og best! Forrige skinndresstest i Bike kom den billigste dressen best ut.
Dainese og Alpinestar for å nevne to av de ledende merkene, kom veldig dårlig ut i en test som var gjort av ett engelsk blad i fjor!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
TholoRacing
Posts: 51
Joined: 02 Oct 2008 19:56
MC: Har nylig solgt min kjære CBR - neste sesong : YZF-R6.

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by TholoRacing »

Lordshaft : Egentlig enig. En dårlig skinndress, er uansett langt bedre enn en god goretex-dress, dersom du er uheldig og går i bakken.

Men at kvalitet koster, er det jo også noe i - jeg hadde aldri kjøpt en komplett skinndress som var helt ny, til 1000,-...
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by inunf »

Det er vel heller det at dressene til 4-5-6 lapper kanskje er like gode (sikkerhetsmessig) som de til 10-15. Uten at jeg har sett testen LS refererer til.

Har sett nye skinndresser til 1000 kr, og det var søppel.
User avatar
Beetle
Posts: 161
Joined: 18 Nov 2007 20:51
MC: 2007 BMW R1200GS
Location: Bergen

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by Beetle »

Svolp wrote:Ja, er det mulig?
Da tenker jeg komplett med jakke, bukse, skinne, hansker, støvler og hjelm.
Dressen da i tekstil.
Var innom en forretning i dag og han påstod at det var ganske vanskelig og få kvalitet til under 10.000kr hvis jeg skulle ha komplett utstyr,
nevnte da hoff, mc-utstyr o.l. som kjører mye komplett til 4000-5000kr.

Da sa han som følger: skal du gå på snørra der kommer klæra til og revne i det du treffer bakken?
Er dette "billig" tøyet virkelig så dårlig eller er det rett og slett billige priser? (i mange annonser står det jo at du sparer 3-4000kr) eller er dette bare et salgstriks?
Noen som sitter med erfaringer på "billig" tøyet kontra det som koster dobbelt så mye som halvarson o.l.

alt av erfaringer og råd tas i mot med stor takk.
mvh Kenneth
Rimelig kjøreutstyr som har god kvalitet og sikkerhet i fremste rekke kan man få fra Halvarsson/Jofama/Lindstrands , ikke så dyrt som du tror [-(
Halvarsson er vel en av dem som setter høye krav til sikkerhet.
De bruker stoffer som ikke er like kjent som Gore-Tex og kan spare inn endel der siden Gore-Tex varemerket er svinedyrt.
Om ikke stoffene de bruker er like vanntett som Gore-Tex så vil jeg uansett ha med en lett regndress i tilegg for de verste regnbygene.
Det viktigste for meg er at sikkerheten holder mål.
Tar du en tur innom nettbutikken til Høy Puls så har de kjempetilbud for tiden.
Jeg kjøpte nettopp en Halvarsson jakke som koster 2995,- alle andre steder , men fikk en for 999,- :D
Tilsvarende bukse koster veil 2595,- og kan nå kanskje fåes til 1800,- om de har din størrelse igjen.
Rimelige hjelmer som også skårer høyt på sikkerhet (sharp.com) går an å få , f.eks Shark hjelmer.
Hansker bør kunne fåes til ca 600,- og støvler til rundt 1000,- nå på høst salg.
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by Ragnhild »

TholoRacing wrote:Bottom line - har du racing/sport/sportstouring, og du tenker litt konsekvens, kjøper du skinnklær. Gore-tex er for store tunge touring-sykler, eller for folk som tror tekstil gir like bra beskyttelse dersom du går i bakken, og det er jo derfor vi har kjøreutstyr, i TILFELLE vi går i bakken.
Betyr det at hvis jeg går i bakken i 100 km/t med min BMW R1200GS vil jeg klare meg i mitt Halvarsons tekstilutstyr. Men hvis jeg lånte CBR'n din og gikk i bakken i samme hastigheten ikke ville klare meg like godt siden jeg ville brukt samme utstyret?
Eller burde jeg da ta skinnjakka og -buksa mi hvis jeg skulle kjøre en mer racinginspirert sykkel?
Bare lurer, for jeg tror jo i min enfoldighet at hvis jeg treffer asfalten i 100 km/t vil det være samme påkjenningen på både klærne og på meg uansett hvilken sykkel jeg kjører ut med?
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Svolp
Posts: 184
Joined: 11 Mar 2008 19:01
MC: Snart :-)
Location: Stavanger

Re: Brukbart komplett kjøreutstyr til under 10.000kr?

Post by Svolp »

ÅH HERRE MIN HATT :smt005 :smt005 :smt005

Dette var billig, her er samme tøyet som jeg så på til laangt under halv pris!!
men, skinn var også billig :p

skinn eller tekstil folkens? :p

den evige debatten, herifra bestiller jeg!
Motorsykkel

nå: Snart
ex: `05 Suzuki GSF 650 S
ex: `03 Yamaha Virago 125

Kilometer kjørt i 2011 : 0
Kilometer kjørt i 2010 : 9000km
Kilometer kjørt i 2009 : 7040km

Mottasen er pdd på vinterlagring!
Post Reply