Barn på sykkel

Prat om tung MC.
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Barn på sykkel

Post by PerTore »

Hei.

Hva mener folket her er en "minimumsalder" for barn på MC? Er det f.eks. et "must" at de når fothvilerne? Vet det ikke er noe standarsvar på dette, men greit og vite hvilke erfaringer folk har gjort seg.

(dette gjelder selvfølgelig som passasjer)
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
meitemark
Posts: 136
Joined: 01 May 2007 15:51
MC: Yamaha Fazer 600 1998

Re: Barn på sykkel

Post by meitemark »

Personlig mener jeg at barn under 6 ikke bør være med. Barn fra 10-12 kan være med på "lengre" turer.

Slik jeg ser på det personlig.

Onkelen min kjører med sin datter på 3 med sele på, hva om han detter på ryggen? 80-90 kg + høyenergien.
R6-freak
Posts: 1422
Joined: 19 May 2007 20:09
MC: Ingen
Location: Byåsen, Trondheim

Re: Barn på sykkel

Post by R6-freak »

Er jo spørs hvilken sykkel du har.
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Barn på sykkel

Post by rerell »

Om man inte når ner till fotpinnarna är det väl vesäntligt svårare att hålla sig kvar/förankra sig till hojen och/eller rätta på sittställning osv. För min del är det ett minimumkrav att båda fötterna ska nå helt ner på fotpinnarna (med marginal), ivf på r-hoj. Barnet ska klara av att hålla sig fast själv. Utöver det kommer givetvis utrustning, instruktioner och en anpassad körstil. Barnet ska vara såpass gammalt att instruktioner innan tur samt kommunikation under tur (med handsignaler eller annat) är problemfritt och uppfattas/förstås utan problem, samt att barnet har förstånd nog att signalisera till mig på avtalt eller icke avtalt vis om någon situation skulle uppstå som kräver det. Precis vilken ålder detta översätts till varierar nog från barn till barn, med fysisk storlek och mognadsnivå.
User avatar
kekePower
Posts: 30
Joined: 09 Aug 2008 00:43
MC: Suzuki GSR 600 K6
Prosjekt: Devil slip-ons, K&N, Div styling
Location: Bærums Verk

Re: Barn på sykkel

Post by kekePower »

Jeg kjører med min 6 1/2 åring og vi har lagt inn faste rutiner mht bekledning.
Alltid jakke og vindbukse og sko med støtte til anklene. I tillegg har vi kjøpt inn sånn Cross jakke som han har utenfor den vanlige jakken sin, skinnhansker og en finfin hjelm.
Kommunikasjonen nå foregår ved hjelp av nyinnkjøpt intercom fra Cardo. Tidligere ble det litt roping og skriking, men det gikk det også.

Kortere turer er det som gjelder. Lengste turen vi hadde var en tur til stripa og hjem igjen... med tilhørende innkjøp av is :-) Har enda ikke kjørt ut på motorveien med han. Bare småveiene.
Gixxerman

Re: Barn på sykkel

Post by Gixxerman »

Syntes de minimum bør være 10, og skjønne faren det innebærer. Hører så ofte om foreldre som prater om ungen sin som sovner støtt og stadig bakpå. En kar jeg overhørte sa at han så ungen sin, som hadde sovna, var på vei av sykkelen i sving. Fikk akkurat berga ham...

Og folk som sier de har 2-3 åringer bakpå syntes jeg er helt absurd.
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Barn på sykkel

Post by Tvinitla »

Min datter begynte å sitte på på kortere turer da ho var 7 år. Da nådde ho akkurat ned til forhvilerne. Hadde alltid på både toppboks og sidevesker når ho satt på, håndtakene på sidevesken er veldig gode å holde seg fast i.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Muffinman
Posts: 249
Joined: 31 Jul 2006 08:08
MC: `00 929 Fireblade
Location: Averøy v/Kristiansund
Contact:

Re: Barn på sykkel

Post by Muffinman »

Gixxerman wrote:Syntes de minimum bør være 10, og skjønne faren det innebærer.
En skikkelig selvmotsigelse der, gixxer....
Gixxerman

Re: Barn på sykkel

Post by Gixxerman »

Jeg kunne godt ha sagt 15-16 om du heller vil høre det ? Sa minimum... En 10 åring skjønner hvertfall mer en disse 4-5 åringene...
sveiva
Posts: 33
Joined: 19 Jun 2006 20:33
MC: NÅ: Honda cb1000r-09
Tidligere: Kawasaki ER6F-06 wrf 450-04,Fj 1200-97, transalp-87,kh 100-84
Sønner 7og 3 år: TTR 50 -07
Location: Røyken

Re: Barn på sykkel

Post by sveiva »

Jeg har hatt med meg min sønn på korte turer dvs ca 30 min,siden han var 5 år. Med intercom så er ikke det noe problem. Han nådde selvfølgelig ned til fotpinnene. Og så gjelder det jo å være litt mer forsiktig og oppservang. Man ligger jo ikke i 150 med ungen bakpå!! Og selvfølgelig fullt utstyr.
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Barn på sykkel

Post by PerTore »

Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
thomand
Posts: 104
Joined: 18 Mar 2007 20:32
MC: 07 Kawa Z750

Re: Barn på sykkel

Post by thomand »

Nå er kanskje jeg litt i overkant nervøs i trafikken, men aldri plan om jeg hadde satt mitt eget (eller andres for den saks skyld) barn på sykkelen.
Så en i sommer som kom med en 4-5 åring bakpå, og jeg grøsser bare av synet.
Risikere mitt eget liv og helse er betenkelig nok mtp det ansvaret man har som far.
Risikere barnets også er IMO banalt.
Joda, mange flinke sjåfører blant dere, men det holder med en medtraffikant som ikke er like flink. Da er det lite point i å komme med at det ikke var en selv sin feil at ulykken skjedde.
Det går som regel greit, men håper dere tenker dere vel og lenge om før dere tar denne risken.
(Men skjønner godt at det frister å ta med avkommet på tur :) )
Image
User avatar
Carlsberg
Posts: 426
Joined: 12 Oct 2007 19:48
MC: Yamaha FZ6N 2007
Location: Sandefjord

Re: Barn på sykkel

Post by Carlsberg »

Gixxerman wrote:Jeg kunne godt ha sagt 15-16 om du heller vil høre det ? Sa minimum... En 10 åring skjønner hvertfall mer en disse 4-5 åringene...
Her er det faktisk ikke så mye snakk om alder når det gjelder å skjønne noen ting. Her er det snakk om barn, og den største helten, og den de stoler mest på er jo faren og moren sin. Hvis faren spør om ungen skal sitte på så klart regner ungen med at far tar alle nødvendige forholdsregler. Og om ungen spør om å få sitte på og far sier ja, så regner de også med at siden far sier ja så er alt bra.


Generelt så er det vel vanskelig å sette noen fast alder her. Forskjellige høyder på alle, forskjell på hvordan de oppførere seg osv. Selv har jeg hatt på guttungen på 8 år mye nå. Han når så klart ned til fothvilerene og han greier å holde rundt meg hardt hvis det behøves. Ser han sitter godt på sykkelen osv. Selvklart fullt kjøreutstyr på han også, i rett størrelse.

Så kjører jeg selvfølgelig veldig forsiktig med han bakbpå. Og det er vel der det er mest å hente. Når ulykken først er ute, så skal det noe til og ikke få seg en smell....
Image
cpeders
Posts: 170
Joined: 09 Feb 2006 20:33
MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
Location: Arendal
Contact:

Re: Barn på sykkel

Post by cpeders »

Guttungen har sotte på siden i fjor når han var seks år.
Gutten er generellt ganske hyper, men ble rolig som ett lam når han sitter på. Han var litt nervøs den første halvtimen, men etter det stortridves han. Fullt kjøreutstyr er fast, selv for bare å kjøre 10 min, spise en pølse og kjøre heim igjen. Han rekker fint ned til fothvilerene. Han holder seg fast i meg, slik at jeg kan merke hvor jeg har han hen.
I tillegg har jeg alltid koffertene på når han sitter på. Da vil han ikke komme langt bakover hvis han det skulle komme ett rykk eller dump. Og han føler seg litt tryggere når han ser at det er noe fast ved siden av ham.
Men det jeg helst ville si, er at det ikke burde være noen aldersgrense, men at dette er noe som må vurderes utifra hvert barn. Og selvfølgelig hvordan man selv vil kjøre med barn bakpå.
Jeg er ikke betenkt med å ha barn bakpå, men jeg bruker nok hodet og øyne ganske mye mer når jeg har passasjer på.
Sånn sett er det kanskje god trening for meg også.
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.

Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Barn på sykkel

Post by TageSK »

Se her for to unger på tur med sine fedre.
Slikt skaper minner for livet.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
Post Reply