Re: Spiritofwinter, Norden på tur.
Posted: 30 Jul 2022 18:48
Fikk meg en god runde i dag også, hadde en plan om å kjøre en del grus, men dette er vestlandet og ikke Finnskogen så å kjøre grus her betyr milevis med asfalt, noen km grus, så noen mil asfalt igjen før man finner en liten strekke med grus...
Hadde som primær mål å kjøre postvegen mellom Bjørkedal og Harpefossen, en vei jeg har kjørt noen ganger, men aldri med Norden. Så var der en vei jeg ikke fikk kjørt tidligere i år grunnet snø samt et par andre avstikkere jeg ville prøve ut, men med mange mil asfalt i mellom, så det ble primært en dag på asfalt for å finne et par grusveier. Men når asfaltveien er svingete å fin så er ikke det et stort problem
Siktet meg først inn på den veien jeg ikke fikk kjørt i vår, denne ligger en plass som heter Syvde, langt innover en dal og oppover noen smale grusveier fant jeg denne gangen en vei videre, ikke bare en vegg av snø, fant også et skilt med betaling av bompenger, spesifisert for vedlikehold av veien og for å holde den åpen. Jaja, greit nok, skal hjelpe til med det, går ut fra at det er bra vei når de krever slikt. Betalte kjørte på og stoppet for et lite foto langs veien.
Helt ok vei, men enten er jeg den eneste som har betalt for vedlikehold eller så går ikke de pengene til vedlikehold av noen ting. Ikke var det noe spennende veistrekning heller og den var ganske kort, blir nok lenge til jeg betaler for å kjøre her igjen...
Men tankene om veien videre fikk meg straks i bedre humør, ikke lenge etter var jeg på Åheim der veien over fjellet til Bryggja er full av fine svinger som får enhver MC fører til å glise bredt
Vel passert Bryggja so kom jeg til en snodig liten plass som heter Stårheim, primært bestående av en bensinstasjon med tilhørende bruktbilforhandler samt noe thai-massasje. Men her skulle være en stikkvei langt opp i fjellet og opp i et dalføre, så langt opp at her er det kun grus som gjelder, trodde jeg. Veien ble smalere, men fremdeles asfalt, passerte noen gårdsbruk og inn i skogsområder, fremdeles asfalt, skimtet en stikkvei av grus her og der, men kun 50 meter ned for å snu. Til slutt fant jeg den avstikkeren jeg hadde sett, grus og skilt om ferdsel på eget ansvar, perfekt! Gleden varte hele 300 meter før det var stopp, snuplass og ingenting videre, men det ble et fint bilde av Norden. Når jeg senere sjekket google maps så viser det "vei" videre forbi snuplassen, men dette er nok et gjenngrodd traktorspor fra da google tok bilde for noen år siden, ikke noe jeg ville prøvd i dag.
Etter mye asfalt og lite grus kom jeg til slutt til Harpefossen der jeg skulle kjøre gamle postvegen over til Bjørkedal, dagens høydepunkt. De som har kjørt denne veien vet hva det er snakk om, smalt, svingete, opp og ned mellom bekker, fjellvann og en større elv. Det var såpass fint å kjøre at det ble kjørt direkte igjennom uten stopp og uten noe foto, det får bli en annen gang.
Vel nede i Bjørkedal som for sovit er ca midt på stigedalen så har jeg tidligere sett noen avstikkere, noen har jeg kjørt og noen har ikke blitt enda. Det var litt for tidlig å avslutte turen å kjøre hjem, det hadde passet seg med en liten avstikker til. På andre siden av Bjørkedalsvannet så skal der være en liten grusvei opp til en liten seter av et slag, basert på hva jeg husker fra kart så er det ikke lange biten, men greit å sjekke ut. Møter selvføgelig på bom der også, men krav om betaling, surt å betale for enda en kort og dårlig vei, men denne veien har jeg ventet en stund på å komme tilbake til, så vi får gi den et forsøk. Etter et par hundre meter innser jeg at her er det faktisk blitt brukt penger på vedlikehold, fin grus, passelig løst, tydeligvis gjort noe med og den stopper ikke etter et par hundre meter. Til grusvei på vestlandet å være så går den ganske langt, holder god standard (for oss som vil spinne litt i svingene) og den stopper ikke rett etter den lille seteren som jeg etter hvert kommer til, den fortsetter et stykke videre, tydeligvis grunnet utbygging av noen store høyspentmaster. Når jeg etter hvert kommer inn til enden snur jeg et par hundre meter tilbake, der er et lite bord med sitteplasser. Jeg setter meg fint ned å ser litt på utsikten, tar en liten slurk brus samt en sjokoladebit og konkluderer med at denne veien kan jeg faktisk betale for å kjøre igjen. Vel tilbake på asfalten sikter jeg meg hjemover, ikke raskeste veien med ferge over fjorden, nei her skal det kjøres de smale kronglete veiene rundt fjorden, så over fjellet, en liten grusstrekning og så hjem igjen.
Totalt sett en tur på rundt 6 timer, vel 25 mil. Snart 5000km på Norden, merker at Pirelli Scorpion dekkene snart er klare for utskiftning, noe som passer fint med Bukkerittet om 2 uker og de nye Mitas dekkene jeg har liggende
Hadde som primær mål å kjøre postvegen mellom Bjørkedal og Harpefossen, en vei jeg har kjørt noen ganger, men aldri med Norden. Så var der en vei jeg ikke fikk kjørt tidligere i år grunnet snø samt et par andre avstikkere jeg ville prøve ut, men med mange mil asfalt i mellom, så det ble primært en dag på asfalt for å finne et par grusveier. Men når asfaltveien er svingete å fin så er ikke det et stort problem
Siktet meg først inn på den veien jeg ikke fikk kjørt i vår, denne ligger en plass som heter Syvde, langt innover en dal og oppover noen smale grusveier fant jeg denne gangen en vei videre, ikke bare en vegg av snø, fant også et skilt med betaling av bompenger, spesifisert for vedlikehold av veien og for å holde den åpen. Jaja, greit nok, skal hjelpe til med det, går ut fra at det er bra vei når de krever slikt. Betalte kjørte på og stoppet for et lite foto langs veien.
Helt ok vei, men enten er jeg den eneste som har betalt for vedlikehold eller så går ikke de pengene til vedlikehold av noen ting. Ikke var det noe spennende veistrekning heller og den var ganske kort, blir nok lenge til jeg betaler for å kjøre her igjen...
Men tankene om veien videre fikk meg straks i bedre humør, ikke lenge etter var jeg på Åheim der veien over fjellet til Bryggja er full av fine svinger som får enhver MC fører til å glise bredt
Vel passert Bryggja so kom jeg til en snodig liten plass som heter Stårheim, primært bestående av en bensinstasjon med tilhørende bruktbilforhandler samt noe thai-massasje. Men her skulle være en stikkvei langt opp i fjellet og opp i et dalføre, så langt opp at her er det kun grus som gjelder, trodde jeg. Veien ble smalere, men fremdeles asfalt, passerte noen gårdsbruk og inn i skogsområder, fremdeles asfalt, skimtet en stikkvei av grus her og der, men kun 50 meter ned for å snu. Til slutt fant jeg den avstikkeren jeg hadde sett, grus og skilt om ferdsel på eget ansvar, perfekt! Gleden varte hele 300 meter før det var stopp, snuplass og ingenting videre, men det ble et fint bilde av Norden. Når jeg senere sjekket google maps så viser det "vei" videre forbi snuplassen, men dette er nok et gjenngrodd traktorspor fra da google tok bilde for noen år siden, ikke noe jeg ville prøvd i dag.
Etter mye asfalt og lite grus kom jeg til slutt til Harpefossen der jeg skulle kjøre gamle postvegen over til Bjørkedal, dagens høydepunkt. De som har kjørt denne veien vet hva det er snakk om, smalt, svingete, opp og ned mellom bekker, fjellvann og en større elv. Det var såpass fint å kjøre at det ble kjørt direkte igjennom uten stopp og uten noe foto, det får bli en annen gang.
Vel nede i Bjørkedal som for sovit er ca midt på stigedalen så har jeg tidligere sett noen avstikkere, noen har jeg kjørt og noen har ikke blitt enda. Det var litt for tidlig å avslutte turen å kjøre hjem, det hadde passet seg med en liten avstikker til. På andre siden av Bjørkedalsvannet så skal der være en liten grusvei opp til en liten seter av et slag, basert på hva jeg husker fra kart så er det ikke lange biten, men greit å sjekke ut. Møter selvføgelig på bom der også, men krav om betaling, surt å betale for enda en kort og dårlig vei, men denne veien har jeg ventet en stund på å komme tilbake til, så vi får gi den et forsøk. Etter et par hundre meter innser jeg at her er det faktisk blitt brukt penger på vedlikehold, fin grus, passelig løst, tydeligvis gjort noe med og den stopper ikke etter et par hundre meter. Til grusvei på vestlandet å være så går den ganske langt, holder god standard (for oss som vil spinne litt i svingene) og den stopper ikke rett etter den lille seteren som jeg etter hvert kommer til, den fortsetter et stykke videre, tydeligvis grunnet utbygging av noen store høyspentmaster. Når jeg etter hvert kommer inn til enden snur jeg et par hundre meter tilbake, der er et lite bord med sitteplasser. Jeg setter meg fint ned å ser litt på utsikten, tar en liten slurk brus samt en sjokoladebit og konkluderer med at denne veien kan jeg faktisk betale for å kjøre igjen. Vel tilbake på asfalten sikter jeg meg hjemover, ikke raskeste veien med ferge over fjorden, nei her skal det kjøres de smale kronglete veiene rundt fjorden, så over fjellet, en liten grusstrekning og så hjem igjen.
Totalt sett en tur på rundt 6 timer, vel 25 mil. Snart 5000km på Norden, merker at Pirelli Scorpion dekkene snart er klare for utskiftning, noe som passer fint med Bukkerittet om 2 uker og de nye Mitas dekkene jeg har liggende