knetrom er MC-løs

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: knetrom pusser opp DRen! begynner så vidt å montere s 33

Post by Lord Erik »

Nå gjelder det å skyndte seg ja! Var flere fine dager i Bergen når jeg var der sist uke, og finere skal det sikkert bli! :-)
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: knetrom pusser opp DRen! begynner så vidt å montere s 33

Post by KiM »

Skal ta noen bilder på søndag når jeg er ute og cruiser 8) :lol:
ingen KiM, ingen kos
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: knetrom pusser opp DRen! sesongen utsatt på ubestemt tid :/

Post by knetrom »

I dag var jeg nesten ferdig med clutchbyttet da ene boltefestet på trykkplaten bestemte seg for å knekke. Det KAN være jeg strammet med for mye moment, for jeg fant en fin momentnøkkel som viste seg å begynne på 19Nm, og ikke 10 som jeg trodde. Jeg skulle ha 11-12, så jeg skrudde den nedenfor det oppgitte området men det kan jo være det ikke betydde at momentet ble lavere likevel.

Uansett så ringte jeg til en delesykkel jeg visste om bare noen km herfra, men den var solgt. Så nå er jeg boned.

Delen jeg trenger er nr 11 på bildet, sikkert billig og lett å få tak i :roll:
Image
User avatar
absinna
Posts: 97
Joined: 15 Jul 2009 01:04
Location: Tønsberg
Contact:

Re: knetrom pusser opp DRen! sesongen utsatt på ubestemt tid :/

Post by absinna »

Vel... du kan jo spørre han her da...
Det er jo bare å sende en forespørsel, og høre om han kan gi deg en hyggelig pris på denne delen... :)
Tar vanligvis en 3--5 dager for å få de over fra uk... :)
Kjør som om enhver bilist er en elg...!
Honda VFR 800 '98
www.explorify.no
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: knetrom pusser opp DRen! sesongen utsatt på ubestemt tid :/

Post by knetrom »

England glemte jeg visst, har sendt en ustø forespørsel til en tysker nå :P Amerikanerene selger kun hele assemblyen ser det ut som.. Takk for tipset, har sendt til engelskmannen også
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: knetrom pusser opp DRen! sesongen utsatt på ubestemt tid :/

Post by Lord Erik »

Ah, den er lei! Håper du får fikset det snart. Kjedelig å utsette sesongen på grunn av én eneste defekt del.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: knetrom pusser opp DRen! sesongen utsatt på ubestemt tid :/

Post by knetrom »

Har jo hatt hele prosjektet på pause i 2 fulle uker pga delemangel allerede, og første jeg gjør når jeg kommer i gang er å kuke det til :P Men, jeg fant faktisk flere slike trykkplater på ebay og nå har jeg kjøpt og betalt en fra Tyskland, håper den er her FORT! Skal ta meg en god kikk på clutchopplegget neste gang jeg er i lokalet, for jeg skal ikke ødelegge en til plate. Og når jeg tenker på hvordan det fungerer, får jeg ikke det til å stemme, hverken mtp hvordan clutchen frir ut og hvorfor platen røk. Jeg var langt fra ferdig å stramme, så enten har jeg skrdd alt sammen litt skjevt eller så var det materialtretthet eller urenhet i metallet som forårsaket bruddet, eller begge deler. Så ikke noen umiddelbare spor av en gammel sprekk som hadde vokst.

Så da håper vi at styrelageret kommer i morgen sånn at jeg får gjort noe 8)

Kan nevne at jeg har målt platene mellom lamellene og clutchfjærene, og de er gode nok til å brukes videre =) Må ha ting litt på stell
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: knetrom pusser opp DRen! sesongen utsatt på ubestemt tid :/

Post by knetrom »

I dag har jeg endelig hatt litt framgang igjen! Selv om mesteparten av tiden har gått med på leting etter deler og verktøy, bl.a. 45(!) minutter på å huske at jeg la det ene av to svingarmslager i et kjøleskap noen har plassert bak en presenning i lokalet. Da hadde jeg gått gjennom 2 bosspann og jeg hadde begynt å se på steder det ikke var fysisk mulig at lageret var. Men men, all framgang er god framgang, og i morgen kan jeg ta på hjulene. Det hadde jeg tenkt til å få gjort i dag.

Måtte voldta et helt nytt styrelager for å få det av:
Image

Sånn ser sykkelen ut nå, viste seg å være litt vanskelig å få bra mobilbilder av en svart sykkel i et mørkt lokalet. Baksvingen og gaflene er montert, pluss det nye styrelageret til 455,50 som jeg trengte siden jeg glemte tetningsring til det på bildet over:
Image


Så slenger jeg inn noen bilder fra torsdagens clutchbytte, her er førbildet:
Image


Av med clutchdeksel:
Image


Fjærene ble målt og var en god millimeter eller noe over kravet så de måtte ikke byttes:
Image


En slags sammenligning av nye og brukte lameller, dessverre vanskelig å få særlig dybdesyn så man ser ikke at de svarte lamellene er nesten flate:
Image


Omtrent nå satt jeg og tenkte "fy faen, det er kjempelett med motorsykkel, jeg skal spare meg noen kroner og kjøpe et til prosjekt så snart jeg får råd". Jeg var i gang med monteringen igjen og ting så strålende ut:
Image


Mellom dette bildet og det over har jeg vært nesten ferdigmontert, så sa det "knepp" i noe og jeg demonterte igjen, da fant jeg dette:
Image

Takk for ebay.de, ny trykkplate er betalt og (forhåpentligvis) på vei.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: knetrom pusser opp DRen! endelig fått montert litt

Post by Lord Erik »

Omtrent nå satt jeg og tenkte "fy faen, det er kjempelett med motorsykkel, jeg skal spare meg noen kroner og kjøpe et til prosjekt så snart jeg får råd".
Antar du lærte en lekse der ja? Aldri, aldri tenk noe positivt mens du holder på å skru! Bør helst være i en slags zen-transe uten noen formening om det du holder på med whatsoever. ;-)

Gleder meg til å se det ferdige resultatet til sommeren! Litt av en jobb du har gjort.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: knetrom pusser opp DRen! endelig fått montert litt

Post by knetrom »

Ja, det er nok det beste, men det er så gøy når ting faller på plass så det er vanskelig ;)

I dag har bakdemperen kommet på plass, sammen med nye bremseklosser bak, nytt bakdrev, bakhjulet, framhjulet, styret, bakbremsen, frambremsen, framlykten, støtten og ledningsnettet er 85% på plass :) Skulle ut i solen og ta bilde når den var på hjulene, men det sto for mange biler i veien så det får bli noen uklare bilder i dag og.

Første bildet når den kom på hjulene:
Image

Ikke så lett å se, men her er ledningsnettet på plass:
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: knetrom pusser opp DRen! endelig fått montert litt

Post by tshansen »

=D> =D>
Meget bra dette her... Ser du har hatt å gjøre på i vinter ;-) Få den ferdig nå så du kan hive deg med på tur igjen :twisted:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: knetrom pusser opp DRen! endelig fått montert litt

Post by knetrom »

Har putlet litt i dag og, ledningsnettet er nå nesten klart utenom det som kommer fra motoren, har også festet småting som passasjerfothvilere og verktøysskrinet. På listen over unnskyldninger for hvorfor jeg ikke blir ferdig fortere har jeg nå trykkplaten som jeg trenger for å få motoren på plass, og at i morgen skal jeg til Oslo og se MetallicA :smt035 På onsdag tenker jeg å få lakket tanken og dekslene som er misfarget, så får jeg se om jeg tar de resterende dekslene, er rimelig sugen på å få meg noen turer nå. Så ikke vær redd for det, LordShaft :D

Skal forresten prøve med på sitteplass på konserten i morgen, det tror jeg blir helt konge, har vært på ca 15 konserter de siste årene og jeg er ganske lei av å stå og vente på hovedbandet etter oppvarmingen :D

Tok med meg setet og testet det mot tanken, tror det ble litt spent bakover slik at det ble en liten bul som dere ser på bildene. Men jeg må lage en ny gummikloss det skal hvile på, så da kan jeg heller lage to som er litt høyere slik at setet retter seg ut. Måtte altså ta bilde, for det så plutselig veldig ut som en sykkel :)

Image

Image
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: knetrom pusser opp DRen! endelig fått montert litt

Post by Lord Erik »

knetrom wrote:Skal forresten prøve med på sitteplass på konserten i morgen, det tror jeg blir helt konge, har vært på ca 15 konserter de siste årene og jeg er ganske lei av å stå og vente på hovedbandet etter oppvarmingen :D
Forstår jeg godt! Jeg går nesten konsekvent ikke på konserter uten sitteplass lenger. Ikke det at jeg går voldsomt mye på konsert, eller at jeg er ekstremt lat, men man blir så sinnsvakt "flat i beina" av å stå rett opp og ned i seks timer. Og man står ofte i seks timer dersom man har ståplass, og det kommer 40.000 andre som du helst vil ha bak deg. Pleier å være slik på slutten at jeg gleder meg til bandet er ferdig å spille slik at jeg kan gå hjem og sette/legge meg! ;-)
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: knetrom pusser opp DRen! endelig fått montert litt

Post by knetrom »

6 timer ryker fort, ja! Har nok kjent følelsen av at bandet godt kan gi seg nå, ja, men det er ikke noe jeg husker etterpå. Det jeg derimot husker er siste timen før bandet kommer når jeg allerede har stått i flere timer, og dagene etterpå. Har en uvane at jeg på en måte "låser" kneet og legger all vekten på det, går kjempefint i timesvis også blir det ubehagelig.. Så jeg pleier å droppe oppvarmingsbandene hvis de er ukjente for meg, men i morgen får vi sikkert med oss begge to =)

Men men, skal nå på 2 ståplass-konserter til i år, og på den ene skal jeg se oppvarmingen også, for Heaven and Hell, som egentlig er Black Sabbath-lineupen fra 1982, skal varme for Iron Maiden i august, og det må man få med seg :D
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: knetrom pusser opp DRen! endelig fått montert litt

Post by erazar »

knetrom wrote: Skal forresten prøve med på sitteplass på konserten i morgen, det tror jeg blir helt konge,
Nå er oddsen riimelig liten i en nokså stor arena, men må bare spør.. hvor sitter du hen? Er en gjeng som har sitteplasser vi også ;-)
Always remember that you are unique, just like everybody else.
Post Reply