4takter elr 2 takter

Prat om lett MC.
User avatar
Doffen
Posts: 404
Joined: 28 Apr 2005 17:58
Location: Trondheim

Post by Doffen »

nermere 28 :P
G of the week
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Hawken wrote:Velg mc med tanke på hva man skal bruke den til, ikke motor
Skal man kjøre rundt i byen og ikke har tenkt på å trimme den, vil jeg si 4-takteren passer bedre.
og hvis man bor i indre Toten eller deromkring kan man kjøpe 2-takt. :smt040
Ingen av de argumentene dere 2-taktsforkjempere har kommet med er fornuftige. De går kunn på jeg liker og jeg liker ikke; noe som er vel og bra men som ikke blir saklige nok.

Med en 4-takter derimot, får en mindre miljøskadelige utslipp, det er bedre både for miljøet og de på forthauget; man bruker halvparten så lite bensin, noe som gjør at bensinen vil vare dobbelt så lenge...osv.osv.
Det eneste som kan virke positivt for 2-takterne sin del er at de i følge noen skal gå i stykker etter 1700 mil for da slutter den å virke! :-k
User avatar
HÃ¥vi
Posts: 405
Joined: 26 Apr 2005 08:00
Location: Sandnes

Post by HÃ¥vi »

utslipp er jo et alvorlig problem på lett mc :-k
Image
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

kunne jo nevnt hvilke tre sykkler som slipper ut mest til sammen her i Norge...meeen det gidder vi ikke..
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Det som er positivt for to takterene er tre ting...

1: Krever halvparten i motorvolum for å kunne hente ut samme effekt (ryktebasert)

2: enklere oppbygd, hvis noe går i stykker er det vanligvis en enklere jobb å fikse problemet.

3: Krever ikke ventiljustering.

Alle andre ting går firetakterne to taktere en god gang...
Image
rmxråner
Posts: 178
Joined: 28 Apr 2005 12:11
Location: Negerland

Post by rmxrÃ¥ner »

hvordan kan du si at en 2 takter er effektiv??
den bruker mye bensin(ca 20-30% går rett ut i eksoannlegget)
den ryker no jævli,
den soter.
den har dårlig bunndrag. osv osv.....

og hvordan kan dere som bare har hatt 2 taktere hele livet si noe om hva som er mest effektiv :smt017
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

hvordan kan du som har hatt lett firetaktssykkel i x antall måneder si hva som er mest effektiv?

Jeg har overhodet ikke sagt at firetaktere er mer effektiv, men at de har sine fordeler ytelsesmessig :wink: Er ikke uten grunn at i racing så konkurrerer ikke fire og to taktere med samme motorvolum i samme klasse...

Men at en firetakter utnytter brennstoffet mer effektivt, er det ikke tvil om :wink:
Image
User avatar
LinnSurion
Posts: 614
Joined: 26 Apr 2005 15:20

Post by LinnSurion »

Skal bare si det t jeg har en Daelim Daystar, og det er visst lik motor i den som i roadwin'en. Er kjempe fornøyd med motoren. Føler at den kan dra på og kyden er bare herlig. Lite bensin bruker den å.
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

rmxråner wrote:hvordan kan du si at en 2 takter er effektiv??
den bruker mye bensin(ca 20-30% går rett ut i eksoannlegget)
den ryker no jævli,
den soter.
den har dårlig bunndrag. osv osv.....

og hvordan kan dere som bare har hatt 2 taktere hele livet si noe om hva som er mest effektiv :smt017
har du kampansje mot totaktere nå da? du kan få bra bunndrag på totakter også vettø med elektronisk styrt eksosventil
rmxråner
Posts: 178
Joined: 28 Apr 2005 12:11
Location: Negerland

Post by rmxrÃ¥ner »

Kriz wrote:
rmxråner wrote:hvordan kan du si at en 2 takter er effektiv??
den bruker mye bensin(ca 20-30% går rett ut i eksoannlegget)
den ryker no jævli,
den soter.
den har dårlig bunndrag. osv osv.....

og hvordan kan dere som bare har hatt 2 taktere hele livet si noe om hva som er mest effektiv :smt017
har du kampansje mot totaktere nå da? du kan få bra bunndrag på totakter også vettø med elektronisk styrt eksosventil
driver ikke noen kampanje mot to taktere nei. har hatt diverse totaktere selv i over 5 år. nå som jeg har skifta til 4 takt har jeg erfart hvor mye mindre bensin, ingen blårøyk(og ingen stygg lukt) og hvor mye bedre allaround drag det er på en 4 takter!
Men er enig med att 2 takter er mye sprekere enn 4 taktere med så lav kubikk. men ville f.eks ikke hatt en 2 takts R1 :?

blir aldri samma bunndraget i en to takter med samma kubikk!
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

rmxråner wrote:hvordan kan du si at en 2 takter er effektiv??
den bruker mye bensin(ca 20-30% går rett ut i eksoannlegget)
den ryker no jævli,
den soter.
den har dårlig bunndrag. osv osv.....

og hvordan kan dere som bare har hatt 2 taktere hele livet si noe om hva som er mest effektiv :smt017
Vel, nå har det seg sånn at man måler effektivitet i effekt...
Og en 2t fulleffekt har mye mere effekt (w/kw/hk..whatever) enn en fulleffekts 4t

Det er sant som Kriz sier, fulleffekts 125 2t med elektro ventil har mye bedre bunndrag enn en 4t.
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Motorstar
Posts: 19
Joined: 16 May 2005 14:07

Post by Motorstar »

Det har seg slik at effektivitet måles i (L bensin/Km)

Effekt måles i KW.

En firetakter har bedre effektivitet, mens totakteren har mulihet for langt høyere effekt på samme motorvolumet.

Har vanskelig for å tro at du får bedre bunndrag i totakteren enn i dagens ensylyndra firtaktere, toppeffekt er noe annet.
ENDURO ZS 200
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Motorstar wrote:Det har seg slik at effektivitet måles i (L bensin/Km)

Effekt måles i KW.

En firetakter har bedre effektivitet, mens totakteren har mulihet for langt høyere effekt på samme motorvolumet.

Har vanskelig for å tro at du får bedre bunndrag i totakteren enn i dagens ensylyndra firtaktere, toppeffekt er noe annet.
En tosylindra firetakter har vel mer bunndrag enn en enslyndra, men men...

Du mener at en RS 125 med 34 hester (fullpower) og elektronisk eksosventil har dårligere bunndrag enn en 13 hesters firetakter?
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

driver ikke noen kampanje mot to taktere nei. har hatt diverse totaktere selv i over 5 år. nå som jeg har skifta til 4 takt har jeg erfart hvor mye mindre bensin, ingen blårøyk(og ingen stygg lukt) og hvor mye bedre allaround drag det er på en 4 takter!
Men er enig med att 2 takter er mye sprekere enn 4 taktere med så lav kubikk. men ville f.eks ikke hatt en 2 takts R1 :?
2takts r1 ville hatt ca 350-400 hester, det ville vært en værsting sykkel... og Yamaha hadde jo et eget prinsip som lignet eksosventil som de lagde på yamah rd350 og rd500 som ga den ganske jevnt bunndrag som firetakter, og med katalysator blir du kvitt blårøyk og stygg lukt... og at en totakter bruker litt mer bensin gjør søren ikke noe.. med mindre du er veldig fattig da.. 30% mer bensin hva gjør det så lenge du har dobbelt effekt
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Kriz wrote:
driver ikke noen kampanje mot to taktere nei. har hatt diverse totaktere selv i over 5 år. nå som jeg har skifta til 4 takt har jeg erfart hvor mye mindre bensin, ingen blårøyk(og ingen stygg lukt) og hvor mye bedre allaround drag det er på en 4 takter!
Men er enig med att 2 takter er mye sprekere enn 4 taktere med så lav kubikk. men ville f.eks ikke hatt en 2 takts R1 :?
2takts r1 ville hatt ca 350-400 hester, det ville vært en værsting sykkel... og Yamaha hadde jo et eget prinsip som lignet eksosventil som de lagde på yamah rd350 og rd500 som ga den ganske jevnt bunndrag som firetakter, og med katalysator blir du kvitt blårøyk og stygg lukt... og at en totakter bruker litt mer bensin gjør søren ikke noe.. med mindre du er veldig fattig da.. 30% mer bensin hva gjør det så lenge du har dobbelt effekt
2takts R1 med samme motorvolum ville gått rett til h****. 2 takt gjør seg best på mindre motorer, og den bruker ikke 30% mer bensin, nærmere 110-120% mer bensin, og i den bensinen blandes det inn olje, som også koster penger

Hadde det ikke vært for at jeg ikke liker utsende på noen 4-taktere så hadde jeg valgt en
- Skyt her -
Post Reply